حدود ۲ تا ۷درصد از افرادی که تحت عمل سزارین قرار می‌گیرند، ممکن است بعد از جراحی دچار عفونت شوند.

زخم‌های ناشی از سزارین چگونه بهبود می‌یابند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، سزارین یا سی‌سکشن نوعی عمل جراحی است که گاهی اوقات برای زایمان و تولد نوزادان به کار می‌رود. در این روش نوزاد از طریق شکافی که در شکم مادر ایجاد شده است به دنیا می‌آید. این برش یا شکاف روی شکم مادر گاهی کوچک و گاهی هم بزرگ است.

به گزارش وری‌ول هلت، چگونگی بهبود این زخم ناشی از سزارین به عواملی مانند نوع برش روی شکم یا عوارض دیگری مانند عفونت بستگی دارد.

مدت زمان بهبود زخم سزارین چقدر است؟

برش سزارین روی شکم انجام می‌شود و پس از تولد نوزاد با بخیه بسته می‌شود. سپس بدن فرایند بهبود را آغاز می‌کند که ممکن است چند هفته یا ماه طول بکشد.

درست پس از زایمان

برش ممکن است کمی صورتی یا رنگ دیگر (بسته به رنگ پوست) و کمی برجسته یا پف‌کرده به نظر برسد. محل برش در چند هفته اول بسیار دردناک است که با مدیریت درد تسکین می‌یابد.

طی چند روز ابتدایی، این زخم در مرحله التهابی و درمان است. در واقع سیستم ایمنی بدن در حال محافظت از این بخش در برابر عفونت‌های احتمالی است.

معمولا متخصصان در این مرحله توصیه می‌کنند تا مادران برای جلوگیری از عوارض ناشی از زخم، زمان‌های کوتاهی پس از جراحی را به ایستادن یا قدم برداشتن اختصاص بدهند.

دو هفته پس از زایمان

مرحله بازسازی و بهبود معمولا دو هفته پس از زایمان اتفاق می‌افتد. در این مدت بدن با تولید کلاژن به رشد بافت جدید و درمان محل زخم کمک می‌کند. در این مرحله، محل برش زخیم‌تر به نظر می‌رسد و زخم ناشی از برش کوچک‌تر می‌شود.

دردهای ناشی از زخم چند روز پس از زایمان کاهش می‌یابند، اما ممکن است تا چند هفته کمی درد یا حساسیت داشته باشید.

چهار هفته پس از زایمان

با رشد مجدد بافت جدید پوست، که ممکن است کمی کوچک‌تر از برش اصلی باشد، جای زخم ایجاد می‌شود.

امکان دارد افراد در ناحیه برش سزارین احساس خارش داشته باشند، یا اینکه پوست این ناحیه کشیده شود و براق به نظر برسد.

چرا گاهی بهبودی زخم‌ سزارین طول می‌کشد؟

بهبود این زخم به زمان نیاز دارد اما با توجه به عوامل مختلف می‌تواند زودتر یا دیرتر بهبود یابد.

نوع برش

برش‌های سزارین معمولا به صورت افقی روی شکم ایجاد می‌شود اما گاهی اوقات هم عمودی‌اند. برش‌های عمودی با توجه به بزرگ‌تر بودنشان، زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند.

عفونت

حدود ۲ تا ۷ درصد از افرادی که تحت عمل سزارین قرار می‌گیرند، ممکن است بعد از جراحی دچار عفونت شوند.

ابتلا به عفونت روند بهبود زخم را طولانی می‌کند. افرادی که تنباکو مصرف می‌کنند، افرادی که اضافه وزن دارند، دوقلو زایمان کرده‌اند، برش جراحی بزرگی داشته‌اند، در طول جراحی خون زیادی از دست داده‌اند و بافت پوستی ضخیم‌تری دارند، روند بهبود طولانی‌تری را پشت سر خواهند گذاشت.

ژنتیک

یکی دیگر از عوامل موثر در بهبود محل زخم به‌جامانده از سزارین، ژنتیک است. در برخی افراد این زخم به سرعت بهبود می‌یابد و در برخی شاید ماه‌ها به طول انجامد.

نشانه‌های محو شدن محل زخم ناشی از سزارین

محل زخم ناشی از سزارین طی زمان بهبود می‌یابد و ظاهرش نیز تغییر می‌کند. با گذشت زمان پوست در محل زخم، صاف‌تر و نازک‌تر می‌شود و رنگ آن نیز تغییر می‌کند.

چگونه از محل زخم سزارین مراقبت کنیم؟

یکی از راه‌های مراقبت از زخم‌ها پیشگیری از عفونت است.

این کار را می‌توانیم با تغییر پانسمان زخم به طور منظم انجام دهیم. بهتر است جای زخم را تا بهبودی کامل از آب و شستن دور نگه داریم و بدون مشورت پزشک از غوطه‌ور شدن در آب خودداری کنیم.

مراقبت پوستی از دیگر عوامل موثر در مراقبت از زخم‌ سزارین است.

استفاده از ورقه‌های سلیکونی یکی از روش‌های مراقبت پوستی است. این ورقه‌ها و ژل‌ها، نوارهای سیلیکونی‌اند که مستقیما روی محل زخم گذاشته می‌شوند تا این ناحیه را مرطوب نگه دارند و به بهبودی آرام‌تر و ملایم‌تر زخم کمک کنند.

انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، زیرا اضافه‌وزن و افزایش لایه‌های چربی مانع درمان سریع این زخم‌ها می‌شوند.

برخی از متخصصان هم ماساژ محل زخم را توصیه می‌کنند.

توصیه متخصصان امر پزشکی این است که این ماساژ را شش هفته پس از زایمان و سزارین انجام دهید.

برای انجام این کار ناحیه زخم را مرطوب کنید، سپس با ایجاد دایره‌های کوچک با دست در امتداد خط زخم سزارین، به آرامی فشارهای ملایمی را وارد کنید.

تمیز و مرطوب نگه داشتن ناحیه برش سزارین به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha