دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 364344

ویتامین B6 نقش مهمی در متابولیسم سلولی ایفا کرده و به ترکیب اسید آمینه ای به نام سیستین در فرآیند ساخت مو کمک می کند.

ویتامین B6 برای کنترل ریزش مو موثر است؟

ویتامین B6 چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از Dr.UGro Gashee، ویتامین B6 (پیریدوکسین) یک ماده مغذی محلول در آب است که بخشی از گروه ویتامین B است. ویتامین B6 به بدن کمک می کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند و با عفونت ها مبارزه کند. همچنین نقش کلیدی در فرآیند متابولیک کلیدی دارد و به حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می کند. اما مطالعات علمی در حال حاضر بیشتر فواید ویتامین B6 را برای ریزش مو نشان می دهد.

ویتامین B6 نقش مهمی در متابولیسم سلولی ایفا کرده و به ترکیب اسید آمینه ای به نام سیستین در فرآیند ساخت مو کمک می کند.

محققان اثرات ویتامین B6 را بر اشکال مختلف ریزش مو در انسان و حیوانات مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که ویتامین B6 یا می تواند از آلوپسی جلوگیری کند یا به روند ایجاد ساقه های جدید مو کمک کند.

ویتامین B6 برای کاهش ریزش مو در آلوپسی

تیمی از محققان علاقه مند به دیدن اثرات ویتامین B6 و پانتوتنات کلسیم بر رشد مو در زنانی بودند که از نازک شدن ژنتیکی رنج می بردند که به نام آلوپسی نیز شناخته می شود. آنها مطالعه ای را روی 46 زن انجام دادند، از نوجوانان تا زنان 30 ساله. شرکت کنندگان هر کدام یک دوز خوراکی پانتوتنات کلسیم (100 میلی گرم) دو بار در روز به مدت 4 تا 5 ماه مصرف کردند.

این زنان همچنین تزریق روزانه ویتامین B6 را به مدت 20 تا 30 روز دریافت کردند که پس از 6 ماه از سر گرفته شد.

محققان شواهد رشد مو را با استفاده از روش‌های تریکولوژیکی و بالینی ارزیابی کردند. آنها دریافتند که ویتامین B6 ریزش مو را در فولیکول ها در مرحله استراحت (تلوژن) کاهش می دهد.

ویتامین B6 برای ریزش مو ناشی از شیمی درمانی

گروه دیگری از محققان می خواستند راه های جدیدی برای جلوگیری از ریزش مو در اثر شیمی درمانی بیابند. ریزش مو معمولاً بخش اجتناب ناپذیری از درمان سرطان است و کشف راه‌حل‌هایی برای کمک به حفظ موها، تفاوت زیادی در زندگی بیماران ایجاد می‌کند.

محققان به بررسی تاثیر ویتامین B6 در پیشگیری از آلوپسی ناشی از یک داروی شیمی درمانی به نام دوکسوروبیسین (2) پرداختند. آنها بر روی موش های C57BL/6 که تحت درمان با دارو برای القای آلوپسی قرار گرفته بودند، آزمایشاتی انجام دادند.

در این تحقیقات به موش ها دوزهای خوراکی روزانه ال سیستین و ویتامین B6 داده شد؛ سیستین یک آمینو اسید و حاوی گوگرد است و آن را به یکی از اجزای مهم ساقه مو تبدیل می کند. ویتامین B6 به فولیکول‌های مو کمک می‌کند تا از سیستین استفاده کنند و موهای جدید بسازد.

ویتامین B6 برای ریزش مو ناشی از دود و آلودگی محیطی

دود سیگار باعث ریزش مو در موش ها می شود. محققان کنجکاو بودند تا دریابند که آیا ترکیب ال سیستین و ویتامین B6 می تواند واقعاً پیشرفت آلوپسی ناشی از دود سیگار (ECS) را کاهش دهد.

آنها دوباره موش های C57BL/6 را مورد مطالعه قرار دادند. این حیوانات به مدت شش ماه در معرض دود سیگار قرار گرفتند؛ محققان به دقت آنها را برای علائم آلوپسی و مرگ سلولی (آپوپتوز) سلول های پیاز مو مشاهده کردند. در طی این مدت، زیرمجموعه‌ای از موش‌ها رژیم‌های غذایی حاوی سه دوز مختلف L-cystine و ویتامین B6 دریافت کردند.

محققان دریافتند که موش‌هایی که با ترکیب دوگانه مکمل‌ها درمان شده‌اند، کاهش پیشرفت آلوپسی را نشان دادند.

متابولیسم ویتامین B6 برای رشد مو در موش و انسان

ویتامین B6 نقش غیرمستقیم و کمک کننده ای در تشکیل موهای جدید دارد.

محققان علاقه مند به بررسی بیشتر این موضوع بودند تا اطلاعات بیشتری در مورد این مکانیسم به دست آورند؛ آنها تصمیم گرفتند متابولیسم ویتامین B6 را در مراحل مختلف چرخه تولید مو در پوست انسان و موش مطالعه کنند. این تیم از دانشمندان تصمیم گرفتند سطوح آنزیمی به نام پیریدوکسین 5' - اکسیداز فسفات را مشاهده کنند که واکنش‌های متعددی را در طول متابولیسم ویتامین B6 با تولید موی جدید کاتالیز می‌کند.

محققان دریافتند که این آنزیم در موش‌ها با پیشرفت فولیکول‌های مو از فاز تلوژن (استراحت) به فاز آناژن (رشد فعال) افزایش می‌یابد. این امر از این مفهوم حمایت می کند که متابولیسم ویتامین B6 یک فرآیند مهم در تشکیل ساقه های موی جدید است.

آیا باید ویتامین B6 بیشتری برای رشد مو مصرف کنیم؟

تحقیقات مختلف در حال یافتن اشکال جدیدی از حمایت از نقش ویتامین B6 در بهینه سازی رشد مو یا کاهش سرعت ریزش مو هستند. با این حال، در این مرحله، دانشمندان فقط یک تصویر بسیار کلی دارند، به ویژه با استفاده از مدل های حیوانی.

همچنین، آزمایش‌های مورد بحث در بالا بر روی اشکال مختلف ریزش مو انجام شد. یافته های این مطالعات جزئیات نحوه مصرف مکمل های ویتامین B6 برای بهبود رشد مو در مردان و زنان مبتلا به ریزش موی آندروژنی را بررسی و آشکار نکرده است.

با این وجود، ویتامین B6 بخش مهمی از سلامت عمومی ما است و در متعادل کردن قند خون، حرکات ماهیچه ای، حافظه، نحوه مصرف انرژی، جریان خون، تولید هموگلوبین، نحوه تولید انرژی از غذا و ایجاد آنتی بادی ها نقش دارد.

ما باید بر روی مصرف متعادل و سالم ویتامین B6 تمرکز کنیم تا سلامت کلی خود را بهینه کنیم.

روش های مختلف مصرف ویتامین B6

ویتامین B6 را می توان به روش های متعددی از جمله منابع غذایی مصرف کرد. مرغ، ماهی، اسفناج، کلم پیچ، سیب زمینی، موز و غلات غنی شده منابع عالی حاوی این ویتامین هستند.

راه های دیگر مصرف ویتامین B از طریق مکمل ها و محصولات موضعی است. یک مطالعه در سال 2021 توسط دکتر سانوسی عمر، متخصص پوست و کاشت مو، اثرات مواد طبیعی بر ریزش مو را توضیح داد. این مطالعه سه محصول مو حاوی ویتامین B6 و سایر مواد گیاهی فعال را برای آزمایش اثربخشی آنها ارائه کرد.

تحقیقات دکتر عمر نشان داد که ترکیب مواد تشکیل دهنده و تکنیک فرمولاسیون سرد، پاسخ مثبتی به ریزش مو و الگوهای طاسی نشان می دهد. همه بیمارانی که در این مطالعه شرکت کردند، پیشرفت های چشمگیری در رشد موی خود داشتند.

عوارض جانبی ویتامین B6 و اقدامات احتیاطی

مصرف ویتامین B6 از طریق غذا، حتی در مقادیر بیش از حد، بی خطر است. با این حال، هنگام مصرف مکمل ها، دوز توصیه شده برای اطمینان از جلوگیری از عوارض جانبی منفی وجود دارد.

برخی از عوارض مصرف زیاد این ویتامین از طریق مکمل ها عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سوزش سردل
  • حساسیت به نور
  • عدم کنترل عضلات

مصرف این ویتامین برای زنان باردار و مادران شیرده در صورت مصرف در دوز مناسب توسط پزشکان بی خطر است. اگرچه گاهی اوقات می توان از ویتامین B6 برای کنترل حالت تهوع صبحگاهی استفاده کرد، اما مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha