سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 364349

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که سطوح غیرعادی HDL، به اصطلاح «کلسترول خوب» دارند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل باشند.

ارتباط سطح کلسترول HDL با خطر زوال عقل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی بر اساس خلاصه تحقیقات دانشگاه موناش در استرالیا،سطح کلسترول بسیار بالای HDL در میان شرکت کنندگان در مطالعه رایج نبود و احتمالاً با مشکلات متابولیک مانند دیابت و نه رژیم غذایی مرتبط است.

با بیش از 18 هزار شرکت کننده 65 ساله و بالاتر، این مطالعه یکی از بزرگترین مطالعاتی بود که تا کنون رابطه بالقوه بین کلسترول HDL و زوال عقل را تجزیه و تحلیل کرده است.

این مطالعه کلسترول HDL بسیار بالا را بیش از 80 میلی گرم در دسی لیتر تعریف کرد. محدوده ایده آل معمولاً 40 تا 60 میلی گرم در دسی لیتر برای مردان و 50 تا 60 میلی گرم در دسی لیتر برای زنان است.


افراد با سطوح بالاتر از 80 میلی گرم در دسی لیتر در مقایسه با افرادی که در محدوده بهینه قرار داشتند، 27 درصد افزایش خطر ابتلا به زوال عقل را طی یک دوره پیگیری متوسط 6.3 ساله داشتند. خطر ابتلا به زوال عقل در افراد 75 ساله یا بالاتر که سطح بسیار بالایی داشتند تا 42 درصد افزایش یافت.

شرکت کنندگان در مطالعه در شروع مطالعه بیماری قلبی یا زوال عقل نداشتند. آنها همچنین به دلیل داشتن ناتوانی جسمی، بیماری تهدید کننده زندگی، یا مشکلات شناختی موجود، از شرکت در غربالگری خارج شدند.

منیره حسین، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «در حالی که می دانیم کلسترول HDL برای سلامت قلب و عروق مهم است، این مطالعه نشان می دهد که برای درک نقش کلسترول HDL بسیار بالا در زمینه سلامت مغز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.»

ممکن است در نظر گرفتن سطوح کلسترول HDL بسیار بالا در الگوریتم‌های پیش‌بینی خطر زوال عقل مفید باشد.

دمانس اصطلاحی است که به طیفی از مشکلات شناختی اشاره دارد که معمولاً با بالا رفتن سن افراد ایجاد می‌شوند که شایع‌ترین آنها بیماری آلزایمر است. به گفته انجمن آلزایمر، برخی از علائم زوال عقل از دست دادن حافظه، مشکلات زبانی و مشکلات در حل مسئله و سایر توانایی‌های فکری است که به اندازه‌ای شدید است که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. بر اساس CDC، بیش از 5.8 میلیون نفر در ایالات متحده به زوال عقل مبتلا هستند و پیش بینی می شود که این تعداد تا سال 2060 به 14 میلیون نفر افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha