دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 364574

بی خوابی یا اختلال خواب نوزادان یک مشکل رایج بین بیشتر کودکان کمتر از ۶ ماه است. نوزاد در طول شب دایم بیدار می‌شود، گریه می‌کند و پدر و مادر مستاصلی که خوابشان میآید، عصبی و کلافه می‌شوند. لازم است بدانید که در بسیاری از مواقع درمان بی‌خوابی نوزاد با ایجاد یا تغییر روتین‌های ساده قابل انجام است و نیازی به مراجعه به دکتر و درمان دارویی نیست. با ما همراه باشید تا درباره این تغییرات با هم صحبت کنیم.

رفع بی‌خوابی نوزاد به ساده‌ترین روش‌ها

دلایل بی‌خوابی نوزاد چیست؟

بی‌خوابی نوزاد وضعیتی است که کودک در به خواب رفتن یا خوابیدن عمیق و طولانی مشکل دارد. نوزاد دارای اختلال خواب، خواب با کیفیتی ندارد و ممکن است در طول شب بارها بیدار شود و گریه کند. قبل از هر اقدامی برای رفع بی‌خوابی نوزاد بهتر است درباره دلایل این مشکل بدانیم. بسیار مهم است که علت بی خوابی نوزاد را پیدا کنید و بعد به کودک خود کمک کنید تا بتواند بخوابد.

وقتی نوزاد بی‌خوابی را تجربه می‌کند، دلایل زیادی دارد مثل :

  • دل‌درد و کولیک نوزادی
  • ریفلاکس و آلرژی
  • گرسنگی
  • احساس ناراحتی از مکان یا جای خواب
  • تحریک بیش از حد محیطی مثل دیدن نور آبی صفحات موبایل و تلویزیون
  • عوامل محیطی مثل دمای نامناسب اتاق یا صدا و نور نامناسب

درمان بی‌خوابی نوزاد با مداخله رفتاری

رفع بی خوابی نوزاد با مداخله رفتاری

خواب نوزادان خصوصا در یکسال اول بسیاری از والدین را دچار دردسر می‌کند. دقت کنید که مهم است که با یک متخصص اطفال مشورت کنید تا هرگونه بیماری را چک کنید. در برخی موارد، بی خوابی نوزاد ممکن است به دلیل آلرژی به پروتئین شیر گاو مرتبط باشد که می تواند علائمی مانند بیدار شدن مکرر در شب و نفخ ایجاد کند.پس درباره این مورد حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. اما برای درمان بی‌خوابی نوزاد به دلایل غیر از بیماری و آلرژی، توصیه می‌کنیم اصول خواب سالم، روتین ثابت قبل از خواب و را اجرا کنید. این اصول شامل موارد زیر است:

گام اول: دوری از عوامل اختلال خواب

برای اینکه کودک به خواب آرام برود باید از موارد زیر اطمینان داشته باشید:

  • اطمینان از تغذیه مناسب و سیر بودن نوزاد قبل از خواب اما این غذا دادن نباید بلافاصله قبل از خوابیدن نوزاد باشد.
  • از قرار دادن کودک در معرض تحریک بیش از حد، مانند نورهای روشن، صداهای بلند، یا بازی جذاب، نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.
  • محیط خواب ثابت باشد یعنی نوزاد هر شب در یک مکان ثابت، عاری از نور زیاد با دمای مناسبی که گرم نیست بخوابد.

گام دوم: ایجاد روتین قبل از خواب

برای درمان بی‌خوابی نوزاد ممکن است چندین هفته طول بکشد تا کودک شما با برنامه خواب خود سازگار شود. در رویکرد خود صبور و ثابت قدم باشید و اگر در مورد عادات خواب کودک خود نگرانی دارید با پزشک اطفال خود مشورت کنید. پس صبور باشید و به مدت حداقل دو هفته یک روتین ثابت را اجرا کنید. ایجاد یک برنامه خواب ثابت برای نوزادان برای رشد نوزاد ضروری است. هر شب موارد زیر را انجام دهید:

  • علائم خستگی را چک کنید: به علائم خواب کودکتان مانند خمیازه کشیدن، بی قراری یا مالیدن چشمان او و خیره شدن به یک نقطه توجه کنید. این علائم نشان می دهد که کودک شما خسته و آماده خواب است. خستگی بیش از حد می‌تواند کودک را بی‌خواب کند.
  • فعالیت‌های ثابت قبل خواب: برنامه منظم قبل خواب شامل فعالیت‌هایی مانند کم کردن نور، پخش موسیقی ملایم یا صدای سفید، تعویض پوشک کودک، حمام کردن آرامش‌بخش و خواندن لالایی است.
  • الگوی خواب نوزاد را پیداکنید: یعنی زمانی که کودک می‌تواند بیدار بماند و پس از آن نیاز به چرت زدن را دارد را شناسایی کنید تا زمان خواب شب را پیدا کنید.

تکنیک‌هایی برای کمک به خواب بهتر نوزاد

تکنیک هایی برای درمان بی خوابی نوزاد

برای رفع بی‌خوابی نوزاد از طریق مداخلات رفتاری علاوه بر روتین ثابت، نکات دیگری هم کمک‌کننده است. تکنیک و محصولاتی وجود دارد که با توجه به سبک زندگی و شرایط خود می‌تواند از آن‌ها کمک بگیرید. این موارد عبارتند از:

  • لباس خواب سبک: لباس خواب سبک و راحت و نخی می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند. نوزاد با لباس مناسب احساس راحتی و امنیت بیشتری دارد و با اضطراب کتر خواب بهتر و عمیق‌تری دارد.
  • ملاتونین: این هورمون به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود و می‌تواند به تنظیم الگوهای خواب کمک کند. کمبود برخی ویتامین‌ها مثل ب۶ به کاهش ترشح این هورمون منجر می‌شود. مکمل‌های ملاتونین برای نوزادان در دسترس هستند، اما حتما و حتما باید با مشورت پزشک اطفال استفاده شوند.
  • تشک‌های ارگونومیک: یک تشک راحت و قابل تنفس می‌تواند به نوزادان کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشند و کیفیت خواب آنها را بهبود بخشد. این تشک‌ها زاویه خواب نوزاد را همانند زمان جنینی در رحم مادر و در زاویه ۲۰ درجه تنظیم می‌کنند و یک پیله ارگونومیک امن برای نوزاد می‌سازد تا خواب عمیقی را تجربه کند و به دلیل همین زاویه مشکلات ریفلاکس نیز تعدیل شود.
  • تخت پرتابل یا مسافرتی نوزاد: به انواع تخت‌هایی که قابل حمل و جابه‌جایی هستند مثل تخت مادر، گهواره و تخت پارک‌ها به اصطلاح تخت مسافرتی کودک می‌گویند. این تخت‌های پرتابل اگر برقی و از برند معتبری باشند ویژگی‌هایی مثل امکان ننو شدن دارند. گهواره‌های حصیری هم که پایه دارند و از مواد طبیعی ساخته می‌شوند این امکان را دارند. تاب دادن ملایم وآرام و منظم نوزاد در ننو یا گهواره در رفع بی‌خوابی نوزاد بسیار موثر است. این تخت‌ها حتی در سفر و ثبات چرخه روتین خواب بسیار کاربردی هستند.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید: نوزاد خود را صبح و عصر در معرض نور خورشید قرار دهید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن در صبح انرژی بخشیده و آن را برای خواب شبانه آماده می کند.
  • ماساژ: یک ماساژ اصولی و استاندارد ملایم شبانه و قبل از خواب که تحت کنترل پزشک توصیه شده می تواند به آرامش کودک و خواب بهتر کمک کند.

سخن پایانی

یک نوزاد تازه متولد شده برای رشد جسمی و روانی مناسب باید حداقل به طور میانگین ۱۴ ساعت در شبانه‌روز بخوابد. بسیاری از نوزادان به دلیل جدید بودن محیط زندگی پس از رحم و مشکلات گوارشی که طبیعی است اختلال خواب دارند. در این مقاله به نکات مهم برای درمان بی‌خوابی نوزاد و لزوم ایجاد روتین شبانه گفتیم. در کنار همه این موارد خرید محصولات کاربردی همچون تشک ارگونومیک و قابل تنفس یا تخت مسافرتی استاندارد به رفع بی‌خوابی نوزاد کمک می‌کند. فروشگاه کودکو (koodakoo.com) نماینده رسمی برندهای معتبر است و این محصولات را با ضمانت اصالت کالا به سراسر کشور ارسال می‌کند. اگر نیاز به راهنمایی درباره این محصولات دارید می‌توانید همین حالا با کارشناسان کودکو تماس بگیرید و از خدمات مشاوره برخوردار شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha