دو حادثه شغلی طی 4 روز اخیر 5 کشته و  95مصدوم بر جا گذاشت. قربانیان این حوادث، کارگران شاغل در دو واحد صنعتی در شهر کاشان و شهرستان کوهدشت بودند که 5 نفرشان در محل حادثه و در محیط کار به دلیل شدت مسمومیت تنفسی و گازگرفتگی فوت کردند و 95 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.

مرگ 5 کارگر و مسمومیت 95 نفر در 4 روز اخیر بر اثر نشت گاز سمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، اولین حادثه مربوط به 4 روز قبل بوده که طبق گفته‌های یک منبع کارگری، شامگاه شنبه ۱۸ آذر ماه، دو نفر از کارگران شاغل در مرکز انتقال نفت «برداسپی» در جنوب غربی شهرستان کوهدشت و در منطقه شیراوند که برای لایروبی و پاکسازی به داخل یک مخزن ۲۰ میلیون لیتری نفت خام ایستگاه پمپاژ نفت رفته بودند، به دلیل استشمام گاز سمی ناشی از مواد داخل مخازن دچار گازگرفتگی شدند که سه نفر از کارگران خارج از مخازن، با مشاهده این اتفاق سریعا برای نجات دو همکار اقدام کرده و به ترتیب وارد مخازن ‌شدند که آنها نیز بر اثر استنشاق گازهای سمی بیهوش شدند.

به دنبال اعلام حادثه، تیم‌های امدادی تخصصی شرکت نفت از استان‌های مرکزی و کرمانشاه به محل اعزام شدند و عملیات خارج کردن قربانیان را آغاز کردند که به دلیل انباشته شدن گازهای فوق‌العاده سمی و آتش‌زا، این عملیات چند ساعت به طول انجامید و حدود یک روز بعد از وقوع حادثه و پس از ایمن‌سازی ایستگاه پمپاژ و تخلیه مخازن از نفت و گازهای سمی، اجساد حسن لطفی، علی احمدجو، امین طالبیان، علی‌اکبر جباری و محمد احمد جو به خارج از مخزن منتقل شد.

طبق گفته این منبع کارگری، قربانیان از نیروهای شرکت پیمانکاری «ارگ‌سازان ناوه» و به عنوان کارگر لایروب مشغول به کار بودند که بدون تجهیزات ایمنی وارد مخازن شده بودند. وقوع این حادثه در صحن علنی مجلس هم بازتاب داشت و روز 20 آذر ماه، نمایندگان مجلس از قوه قضاییه و وزارت نفت خواستند که به پرونده فوت پنج کارگر در این واحد صنعتی رسیدگی شده و با متخلفان برخورد شود.

به دنبال وقوع این حادثه تلخ، شهرام غریب؛ کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار گفت: «ما هنوز هیچ جزییاتی در مورد این حادثه نمی‌دانیم؛ مثلا مشخص نیست حادثه در فضای بسته اتفاق افتاده یا در فضای باز بوده؛ گاز سمی آنجا چه می‌کرده؛ بازرسان و کارشناسان ایمنی کجا بودند؟ آنچه مشخص است این است که در این حادثه با نقص ایمنی مواجهیم؛ نقص جدی در تجهیزات ایمنی یا در تمهیدات ایمنی وجود داشته درحالی که تجهیزات و تمهیدات ایمنی هر دو باید رعایت شود؛ ما نمی‌دانیم کارگران تجهیزات ایمنی همراه داشته‌اند؟ نمی‌دانیم بازرسی انجام شده؟ نمی‌دانیم پیمانکار مربوطه اصلا صلاحیت ایمنی داشته است یا خیر؟ متاسفانه بیشتر این حوادث در کارگاه‌های پیمانکاری اتفاق می‌افتد و ضایعه‌ اصلی همین است.»

دو روز بعد از این حادثه تلخ، طی روزهای 20 و 21 آذر هم حادثه مشابهی در یک واحد صنعتی در کاشان رخ داد و 95 کارگر شاغل در کارخانه تولید ظروف آرکوپال واقع در شهرک صنعتی راوند کاشان به دلیل نشت گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت تنفسی شدند. 75 نفر از کارگران، روز۲۰ آذر دچار مسمومیت تنفسی شدند که با حضور گروه‌های امدادی به بیمارستان‌های شهید بهشتی کاشان، سیدالشهدای آران و بیدگل و بیمارستان نقوی کاشان منتقل شدند اما صبح روز 21 آذر به دنبال وقوع حادثه مشابه در همین واحد صنعتی، حدود 20 کارگر زن شاغل در این کارخانه به دلیل نشت گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت تنفسی شدند که 14 نفر از مسموم‌شده‌ها به مراکز درمانی منتقل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha