چندی است برخی در فضای مجازی از کمبود کیت‌های غربالگری جنین خبر می‌دهند. اما ماجرا چیست؟ چیزی که بیشتر از همه محل بحث است موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اصلاحاتی در روش‌های غربالگری است تا جایی که حتی شایعاتی درباره حذف غربالگری‌ها  نیز مطرح است که البته واقعیت ندارد.

انجام 135 هزار مشاوره ژنتیک در سال گذشته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، درواقع بر اساس این دستورالعمل قرار است «بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین در مادران باردار استانداردسازی شده تا زیر نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان و با رعایت الگوی فنی از جنین‌های سالم تا هنگام تولد مراقبت ‌شود.» صابر جباری رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، در توضیح دستورالعمل «حفظ و مراقبت از جنین سالم» گفت: «براساس این دستورالعمل، مادران باردار کمتر از ۳۵ سال که سابقه تولد فرزند دارای مشکلات ژنتیکی و سندروم داون ندارند نیاز به غربالگری ندارند، اما مادران بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه زایمان فرزندی با مشکلات ژنتیکی یا سندروم داون دارند، باید تحت غربالگری قرار گیرند که با مراجعه به متخصصان زنان و زایمان در سطح کشور بر اساس این دستورالعمل می‌توانند خدمات غربالگری را دریافت کنند.»

فعالیت 240 مرکز مشاوره ژنتیک


افروز صفاری فرد، مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تکذیب خبرهایی مثل حذف غربالگری جنین، با اشاره به اینکه سال گذشته 135 هزار مشاوره ژنتیک انجام شده است به «ایران» گفت: مشاوره‌های ژنتیک شامل مشاوره‌های قبل از ازدواج، مشاوره‌های قبل از بارداری، مشاوره‌های حین بارداری و مشاوره‌های شناختی و تشخیصی است تا مشخص شود اگر در خانواده‌ای فرد معلول وجود دارد، آیا ناشی از موارد ژنتیکی است یا نیست. صفاری فرد با بیان اینکه 240 مرکز مشاوره ژنتیکی در کشور فعالیت دارند، افزود: در حال حاضر ۲۴۰ مرکز مشاوره ژنتیکی داریم که ۲۵ مرکز دولتی و بقیه غیردولتی‌اند.


وی در خصوص ایجاد مراکز ژنتیک جدید گفت: پزشکانی که تمایل داشته باشند مراکز ژنتیک تأسیس کنند در دوره‌های آموزشی تئوری و کارآموزی شرکت می‌کنند و بعد درخواست تأسیس مراکز مشاوره ژنتیک را ارائه می‌دهند.مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دوره‌های آموزشی برگزار شده برای پزشکان تأکید کرد: تاکنون 53 دوره آموزشی برای پزشکان برگزار شده است و برای پزشکانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند هر سال دوره بازآموزی داریم.


صفاری فرد با اشاره به اجرای برنامه‌های پیشگیری از معلولیت برای حدود ۱۶۰ هزار نفر گفت: فعالیت‌های پیشگیری از معلولیت‌ها شامل برنامه‌های آگاه‌سازی، مشاوره ژنتیکی وغربالگری است. فعالیت‌های آگاه سازی شامل دوره‌های آموزشی است که برای دانش‌آموزان و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی باهدف پیشگیری از معلولیت‌ها گذاشته می‌شود که نتایج خوبی داشته است.

صفاری فرد با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵۵ هزار و ۸۰۰ نفر از دانش‌آموزان و ۴۰ هزار و ۵۳۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان، در برنامه‌های آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها شرکت کرده اند افزود: برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در محتوای آموزشی در زمینه انواع معلولیت‌ها از جمله اختلالات بینایی، اختلالات شنوایی و مشکلات اسکلتی تدریس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha