پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 365049

در حالی برخی بیماری‌های خاص زنان در کشور در حال شیوع است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علیرضا زالی نیز امروز از ابتلای یک زن از هر 10 زن ایرانی به آندومتریوز خبر داد.

«آندومتریوز» در کمین زنان ایرانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس:‌ آندومتریوز و کیست‌های مرتبط یک نوع بیماری زنانه بوده که بافت رحم به‌ طور غیرعادی و نامتناسب خارج از محدوده خود رشد می‌کند و منجر به ایجاد کیست‌های آندومتریوز می‌شود. این کیست‌ها عامل بروز علائمی مثل درد و خونریزی هستند و بر قدرت بارداری تأثیر منفی می‌گذارند.

مهرناز،خانم جوان در حالی که از درد به خود می پیچد روی نیمکت درمانگاه دراز کشیده و از منشی می‌خواهد هر طور شده او را زودتر پیش دکتر بفرستد.۵۰ تا ۷۰ درصد بیماران درگیر اندومتریوز در سطوحی به نازایی مبتلا می‌شوند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بین ۸ تا ۱۵ سال بین بروز علام و تشخیص بیماری فاصله است و بسیاری از مبتلایان در زمان مراجعه، از سطح پیشرفته‌ای از اندومتریوز رنج می‌برند؛ در ایران حدود ۲ تا ۳ میلیون خانم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بیماری که علایم آن به شدت در کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار است.

قاعدگی‌های دردناک، طولانی، همراه با تاخیر و لکه بینی و تداخلات ادراری از جمله علایم ابتلا به اندومتریوز بوده و این بیماری یک بیماری صرف لگنی نیست و ارگان‌های دیگر را نیز درگیر می‌کند.

در دو دهه اخیر اندومتریوز به عنوان یکی از بیماری‌های جدی و شایع در میان خانم‌هایی که در سنین باروری قرار دارند، مطرح شده است. این بیماری افزون بر درد شدید در دوران قاعدگی، می‌تواند عوارض جدی همچون انسداد در مجاری ادراری و روده‌ها و درگیر کردن کلیه را به دنبال داشته باشد.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا علی صادقی‌تبار می‌گوید مهم‌ترین علامت بیماری اندومتریوز «درد شدید هنگام قاعدگی است» که متأسفانه اغلب طبیعی قلمداد می‌شود و این نگرش نادرست که حتی در میان برخی پزشکان نیز وجود دارد، باعث می‌شود که این بیماری دیر تشخیص داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha