شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 365095

زمانی که می‌خواهید برای درمان یک بیماری و به دست آوردن سلامتی اقدام کنید، با اصطلاحات جدید زیادی روبرو می‌شوید که دو مورد از آن‌ها شامل نوروفیدبک و بیوفیدبک می‌شوند. از آن جایی که این دو عبارت بسیار شبیه به هم هستند، پس اصلاً جای تعجب ندارد که اغلب افراد مفهوم آن‌ها را به جای هم اشتباه بگیرند. در اینجا به تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک می‌پردازیم و بررسی خواهیم کرد که هر درمان چگونه می‌تواند در سلامت روان یا سلامت کلی بدن موثر واقع شود.

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

بیوفیدبک چگونه کار می کند؟

در تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک و چگونگی کارکرد آن‌ها، اول به تعریف بیوفیدبک می‌پردازیم. بیوفیدبک به نوعی از درمان گفته می‌شود که پزشکان طی آن از حسگرهایی برای اتصال به پوست استفاده می‌کنند. این حسگرها به منظور نظارت بر پاسخ‌های فیزیولوژیکی بدن مثل فشارخون، تنش عضلانی یا ضربان قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای این روش درمانی، می‌توانیم به استفاده از آن برای بیماران مبتلا به مشکل اضطراب و استرس اشاره کنیم. بیوفیدبک همچنین برای مدیریت درد مزمن هم کارایی دارد.

نحوه کارکرد بیوفیدبک به گونه ای است که درمانگر، حسگرهای خاصی را به بدن بیمار متصل می‌کند. حسگرهایی که با ارائه بازخورد پاسخ‌های فیزیولوژیکی همراه هستند. در طول درمان بسته به نوع بیماری، درخواست‌هایی از مراجعه کننده می‌شود. برای مثال شاید از وی خواسته شود که ماهیچه‌های خود را منقبض کند، از الگوهای تنفسی خاصی پیروی کند یا بدن خود را شل نگه دارد تا پاسخ‌ها از طریق حسگرها کنترل شوند. این درمان با بررسی مواردی همچون ضربان قلب، به بیماران کمک می‌کند تا با تلاش آگاهانه از سوی خود، تا حدودی کنترل پاسخ‌های فیزیولوژیکی بدن را در دست بگیرند.

نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

نوروفیدبک هم یگ روش درمانی است که در آن، همانند روش بیوفیدبک، حسگرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این تفاوت که حسگرها در نوروفیدبک، به منظور نظارت بر فعالیت امواج مغزی استفاده می‌شوند. از کاربردهای این روش درمانی می‌توانیم به مواردی همچون درمان اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات عصبی اشاره کنیم. طی نوروفیدبک درمانی، بعد از اتصال حسگرها به درمانجو، از آن‌ها خواسته می‌شود یک سری فعالیت خاص مانند دیدن فیلم یا بازی کردن را انجام دهند. سپس فعالیت امواج مغزی در طول درمان کنترل و بررسی می‌شوند.

یکی از تفاوت‌های نوروفیدبک و بیوفیدبک این است که علاوه بر کنترل یک بخش خاص از بدن، تمرکز روی نوع هدف است. به این معنا که در نوروفیدبک، برعکس روش بیوفیدبک، تمرکز روی ناخودآگاه فرد است، به طوری که مغز بیمار در طول جلسات درمانی نوروفیدبک، یاد می‌گیرد که چگونه فعالیت‌های امواج مغزی خود را کنترل کند. جهت انجام این کار، حسگرهای استفاده شده در این روش درمانی، به پوست سر بیمار متصل می‌شوند تا امواج مغزی وی را حین فعالیت کنترل و بررسی کنند.

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

نوروفیدبک و بیوفیدبک از یک خانواده درمانی هستند، اما به هیچ عنوان یک مفهوم درمانی را شامل نمی‌شوند. در واقع می‌توان گفت که نوروفیدبک ILF یکی از چند نوع درمان بیوفیدبک و به عبارتی زیر مجموعه آن به حساب می‌آید. اگرچه وجه مشترک این دو دستگاه استفاده از یک سری حسگر برای ردیابی تغییرات در بدن و مغز است. برای درک بهتر تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک، شاید لازم باشد موارد زیر را مطالعه کنید.

نوع بازخورد و عملکرد

همانطور که در توضیحات اشاره کردیم، حسگرها در بیوفیدبک، فعالیت فیزیولوژیکی بدن و پاسخ‌های دریافتی از آن را زیر نظر دارند. این در حالی است که در در درمان نوروفیدبک ILF ، همانطور که از نامش پیداست، فعالیت امواج مغزی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بیوفیدبک با مهار ارتباط ذهن و بدن در ارتباط است. طی این روش درمانی، افراد با آگاهی از پاسخ‌های بدن به محرک های خاص، می‌توانند یاد بگیرند که این پاسخ ها را به شکلی آگاهانه درمان و اصلاح کنند.

نوروفیدبک شامل قرار دادن الکترود روی پوست سر برای نظارت بر فعالیت امواج مغزی است. این الکترودها به یک کامپیوتر یا دستگاه نظارتی دیگر متصل می‌شوند که سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط مغز را تجزیه و تحلیل می‌کند. از طریق این فرآیند نظارتی، الگوهای امواج مغزی خاصی را می‌توان شناسایی و دسته بندی کرد. با اطلاعات به دست آمده از این روش، افراد می توانند آگاهانه فعالیت مغز ناخودآگاه خود را اصلاح کنند و به حالت های متعادل تری دست یابند. زمانی که بیمار یاد بگیرد چگونه امواج مغزی را کنترل کند، قادر است توانایی خود را برای تمرکز، استراحت یا درگیر شدن در سایر حالات ذهنی اش تقویت کند.

روش شناسی

در بیوفیدبک تمرکز بیمار اغلب روی الگوهای بیولوژیکی برخی از عضلات است. در حالی که در درمان نوروفیدبک، بیمار باید با انجام فعالیت‌های خاص، از نظر تغییر امواج مغزی بررسی شود. در روش اول، کار آگاهانه و در درمان دوم کار ناخودآگاه است.

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

کدام یک بهتر است؟ بیوفیدبک یا نوروفیدبک؟

زمانی که قصد دارید یکی از دو روش درمانی را انتخاب کنید، قبل از هر چیز باید هدف خود را مشخص کنید. برای مثال در صورتی که به دنبال کسب آرامش هستید، بیوفیدبک می‌تواند گزینه خوبی باشد. زیرا این نوع درمان به طور مستقیم با ضربان قلب و تنش عضلانی شما درگیر است که می‌تواند تأثیر زیادی روی سطح استرس شما داشته باشد. از کاربردهای درمانی این روش می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • اعتیاد
  • درد مزمن
  • اضطراب و استرس
  • آسم
  • یبوست
  • عوارض شیمی درمانی
  • اختلال بیش فعالی
  • اختلال استرس پس از حادثه
  • بی خوابی
  • فشار خون بالا
  • سردرد

اما اگر به دنبال روشی هستید که کمی عمیق تر به درمان شما می‌پردازد، دستگاه نوروفیدبک گزینه بهتری است. هدف این درمان، شکستن شکاف موجود میان ذهن و بدن است. به طوری که در نهایت بیمار برای تولید امواج مغزی موثر، توانمند می‌شود. از این نوع کنترل مغزی می‌توان برای درمان مشکلات زیر استفاده کرد.

  • اختلال طیف اوتیسم
  • ADD/ADHD
  • درمان اختلال PTSD
  • کمک به بهبود حافظه
  • رفع افسردگی
  • سردرد
  • اضطراب و استرس
  • سایر اختلالات عصبی

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه نوروفیدبک میتوانید به وب سایت شرکت تجهیزات پزشکی بسامد تجهیز نوآور مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha