طرحی به نام «تعطیلات زمستانی مدارس» با هدف کاهش آلودگی هوا در دستور کار متولیان قرار دارد و به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیشنهاد تعطیلات زمستانی مدارس به آموزش‌وپرورش ارائه شده است و نحوه اجرای راهکارهای طرح تعطیلات زمستانی باید از سوی آموزش‌ و پرورش انجام شود.

طرح تعطیلات زمستانی مدارس به کجا رسید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا هر سال در فصول سرد سال و عمدتاً اواخر آبان تا دی ماه در حال تکرار است. امسال نیز دانش‌آموزان برخی کلانشهرها از جمله تهران چندی روزی به دلیل آلودگی هوا، آموزش مجازی را تجربه کردند. این در حالی است که با توجه به تکرار تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا در سال‌های اخیر، طرح تعطیلات زمستانی مدارس از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با هدف کاهش آلودگی هوا مطرح شده است که مخالفان و موافقانی دارد و هنوز به سرانجام نرسیده است. محمدمهدی میرزایی‌قمی درباره سرانجام پیشنهاد تعطیلات زمستانی در مدارس گفت: «تعطیلات زمستانی در مدارس، به کاهش آلودگی هوا و انتشار آلاینده‌ها کمک می‌کند اما نحوه اجرای راهکارهای طرح تعطیلات زمستانی به تمهیدات مدیریتی نیاز دارد که این تمهیدات باید از سوی آموزش‌ و پرورش انجام شود.»

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: «پیشنهادی هم به آموزش و پرورش درباره تعطیلات زمستانه مدارس ارسال شده بود که در یک بازه زمانی مشخص که اوج آلودگی هوا است مدارس در یک مقطع زمانی مشخص و به‌صورت رسمی تعطیل باشند که البته جایگزین این ایام تعطیل با کاهش تعطیلات تابستانی صورت خواهد گرفت تا هم به لحاظ آلودگی هوا کاهش مواجهه صورت بگیرد و سیستم آموزشی نیز لطمه نبیند و موارد جبرانی را هم در نظر بگیرند.»

وی اضافه کرد: «تعطیلی‌ها مشکلات و موانعی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند که لطمه آن به روند آموزش وارد می‌شود و مدیریت آن باید از سوی متولیان آموزش و پرورش باشد. در واقع هر ساله با شروع فصول سرد سال و پدیده وارونگی هوا در شهرهایی همچون تهران با آلودگی هوا مواجه هستیم و اقدامات طبق تصمیمات کمیته اضطرار انجام می‌شود که در اینجا لازم است نظام آموزشی در تقویم آموزشی پیش‌بینی‌های لازم را در این‌خصوص انجام دهد. البته اکنون در مواقع آلودگی هوا به‌جای تعطیلی مدارس، فعالیت مراکز آموزشی مجازی می‌شود و از ظرفیت شبکه شاد که زیرساخت آن موجود است، استفاده می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha