شستشوی فرش بخاطر تنوع زیاد در فرش دستباف و ماشینی، امروزه یک کار تخصصی بحساب می آید و حتما باید شستشو و تمیز شود تا بیشتر و بهتر بتوان از این کالای با ارزش استفاده کرد. در این مقاله می خواهیم مراحل شستشوی فرش در قالیشویی را توضیح دهیم.

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی

شستشوی فرش بخاطر تنوع زیاد در فرش دستباف و ماشینی، امروزه یک کار تخصصی بحساب می آید و حتما باید شستشو و تمیز شود تا بیشتر و بهتر بتوان از این کالای با ارزش استفاده کرد. در این مقاله میخواهیم با نحوه کار قالیشویی اصفهان، توضیحاتی شفاف ارائه دهیم که مطمئن باشید دانستن اونها حتما به شما در امر شستشوی فرش کمک خواهد کرد.

در سالهای گذشته و قدیم، شستشوی فرش در خانه ها انجام میشد البته هنوز هم ممکن است فرش را در خانه شستشو انجام دهند اما با مشکلاتی از قبیل مصرف زیاد آب آشامیدنی و یا نبودن فضای مناسب شستشو ( با توجه به گسترش زندگی آپارتمانی ) سختی فیزیکی پروسه شستشو و آبکشی و بخصوص خشک کردن فرش، و یا مقدور نبودن عملیات خاک گیری از فرش و... همراه است و هم چنین با توجه به تنوع زیاد در انواع فرش ها و تفاوت در جنس آنها، لازم است که هر فرش به روش مناسب خودش شستشو و تمیز شود.

پس میتوان گفت ارائه کاملترین سرویس شستشوی فرش در کارخانه قالیشویی انجام میشود و نه در خانه، و لازم است که برای سپردن فرش به قالیشویی حتما نکاتی را با شما در میان بگذاریم: ملاک اصلی انتخاب یک قالیشویی باید نحوه صحیح و اصولی شستشوی فرش و خشک کردن آن باشد هم چنین در امر شستشو از مواد شوینده استاندارد استفاده شود که در نهایت منجر به افزایش طول عمر فرش میشود.

برای شستشوی فرش حتما باید به مراکز معتبر قالیشویی مراجعه کرد که عضو رسمی اتحادیه باشد و نه قالیشویی های غیر مجاز و هم چنین واحد قالیشویی حتما با ارائه فاکتور رسمی باید سلامت و کیفیت فرش شما را تضمین کند و شما بدون نگرانی اقدام به تمیز کردن فرش کنید.

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی


 

خب سوال اصلی این مقاله در رابطه با نحوه شستشوی فرش در قالیشویی هست که البته قبل از جواب دادن به آن لازم دانستیم که توضیحی در مورد اینکه اگر قرار است فرش خود را به قالیشویی ها بسپاریم، هر چند وقت یکبار باید برای شستشوی فرش دستباف و ماشینی اقدام کنیم ؟؟؟

فرش را چند وقت یکبار بشوییم؟

برای جواب این سوال سراغ قالیشویی همیشه تمیز که از معتبرترین مراکز قالیشویی در اصفهان است رفتیم تا بتونیم توضیح دقیقی حتما ارائه دهیم :

برای شستشوی فرش ماشینی سالی یکبار را پیشنهاد دادند که بخاطر نوع موادی که در این نوع فرش ها به کار رفته میزان جذب گرد و خاک و لکه نیز بیشتر است و حتما باید شسته شود تا فرش دچار چرک مردگی نشود در ضمن بخاطر اینکه خود فرش ماشینی از مواد شیمیایی در بافت آن استفاده میشود با شستشوی هر سال، فرش دچار پوسیدگی نمیشود.

برای شستشوی فرش دستباف بر خلاف فرش ماشینی، شستشوی هر ساله آن به ضرر فرش میباشد و هر ۴ تا ۶ سال توصیه می شود.

متاسفانه در رابطه با شستن فرش دستباف یک باور غلطی در بین بعضی مشتریان وجود دارد که شستشوی فرش باعث خراب شدن آن میشود و با توجه به صحبت های مدیر قالیشویی همیشه تمیز، مشتریانی برای شستن فرش دستبافت خود به ما مراجعه می کنند که بعضا نزدیک ۳۰ تا ۴۰ سال هست که فرش دستبافت نشسته اند!!!!

نکته اینجاست که اگر فرش دستبافت دیر شسته شود بخاطر گرد و غبار و دوده ای که در مغز فرش جا خوش کرده اند الیاف خود فرش دچار پوسیدگی و ضعیف شدن میشوند که ممکن است هنگام شستشو دچار آسیب به فرش شود و یا بعضی لکه ها نیز هیچ گاه پاک نشوند، پس حتما لازم است که طبق زمان گفته شده و با توجه به میزان استفاده کردن از فرش دستباف برای تمیز کردن و شستشوی آن حتما اقدام کنیم.

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی:

1- در ابتدا فرش ها طبق نوع و جنس خود تفکیک می شوند، هم چنین هر فرش توسط کارشناس خبره بررسی می شود تا در صورت هرگونه ایراد و عیب در فرش، به اطلاع مشتری رسانده شود و عیب آن نیز با توافق طرفین برطرف و آماده خاک گیری شود.

2- عملیات خاک گیری از فرش ها: که گرد و غبار که در مغز فرش هستند بوسیله دستگاه مخصوص خارج می شود که گرفتن خاک از فرش به کیفیت شستشو و ماندگاری تمیزی فرش بعد از شستشو کمک می کند. بخصوص در قبل از شستن فرش های دستباف.

3- شروع فرآیند شستشوی فرش که ممکن است برای هر واحد قالیشویی فرق داشته باشد ، در واقع فرش ها به ۳ روش :

  • شستشوی سنتی با دستگاه شلاق زن

  • شستشوی سنتی با برس و فرچه

  • شستشوی اتوماتیک با برس و فرچه

انجام می شود که هر روش باید به بهترین شکل انجام شود و مناسب هر فرش باشد.

نکته: در پایان مقاله حتما توضیحاتی در رابطه با هرکدام از روش های بالا خواهیم داد.

4- مرحله لکه گیری از فرش ها که با توجه به جنس فرش و نوع لکه آن، از پاک کننده مخصوص استفاده می شود، هم چنین اگر فرش دستبافت نیاز به رنگبرداری داشته باشد نیز در همین مرحله انجام می شود.

5- آبکشی فرش با فشار آب زیاد و هم چنین در شستشوی سنتی نیز بوسیله پاروهای مخصوص تمامی مواد شوینده از داخل فرش خارج میگردد که باعث می شود فرش بعد از شستشو بیشتر تمیز بماند.

6- قرار دادن فرش ها در دستگاه آبگیر که معمولا در اکثر کارخانه ها از آبگیر لوله ای استفاده میشود و در بعضی جاها ممکن است از آبگیر دیگی نیز استفاده کنند که در مرحله آبگیری مقدار زیادی از آب فرش خارج می شود.

( ممکن است در اثر استفاده از آبگیر دیگی فرش دچار چروک و یا کش آمدگی شود پس حتما مطمئن شوید که واحد قالیشویی از آبگیر لوله ای استفاده می کند.)

7- خشک کردن نهایی فرش که فرش ها یا آویزان می شوند و یا پهن و حتما باید تمیز و عاری از هر گونه گرد و خاک باشد تا پروسه نهایی خشک شدن فرش با کیفیت بیشتری انجام شود.

8- مرحله کنترل کیفیت فرش که از اهمیت بالایی برخوردار است و در این مرحله میزان تمیزی فرش بررسی می شود ولی متاسفانه در اکثر واحد های قالیشویی مرحله کنترل کیفی وجود ندارد.

هم چنین در پروسه شستشوی فرش دستباف نیز انجام کارهایی از قبیل دواشویی و یا سفید شویی نیز جز مراحل شستشو در قالیشویی است.

انواع شستشوی فرش در قالیشویی ها:

1شستشو به روش سنتی با دستگاه شلاق زن: در این روش فرش بوسیله کارگر و استادشور و با دستگاه شلاق زنی شسته می شود که جنس شلاق ها از تسمه های با ضخامت پلاستیکی است و با چرخش دستگاه همراه با جریان آب، پروسه شستشو انجام می شود که در زمان قدیم از این روش استفاده می شد البته الان هم در بعضی کارخانه ها فرش با شلاق زن شسته می شود .

ایراد این نوع شستشو، آسیب رساندن به کناره های فرش و یا پارگی فرش می باشد و اینکه نیروی انسانی هم خسته می شود و ممکن است در ساعت های طولانی تر باعث کاهش کیفیت شستشو شود.

2- شستشو به روش سنتی با فرچه و برس: در این روش مانند روش قبلی فرش شستشو می شود با این تفاوت که بجای دستگاه شلاق زن از دستگاهی که با برس و فرچه کار می کند استفاده می شود. مزیت این روش نسبت به شلاق زن این هست که هیچ آسیبی به متن و کناره فرش وارد نمی شود اما برای بالا رفتن کیفیت شستشو لازم است فرش ها حتما خاک گیری شوند. و نیز در این روش هم ممکن است خستگی نیروی کارگر بر کاهش کیفیت شستشو تاثیر بگذارد که میتوان با افزایش تعداد فرچه و برس نیز این چالش حل شود.

3- شستشوی اتوماتیکی فرش: در این روش فرش توسط نیروی انسانی به داخل دستگاه هدایت می شود و فرآیند شستشو بطور اتوماتیکی و بدون دخالت کارگر انجام می شود، استفاده از این روش از لحاظ سرعت کار و هزینه به سود کارخانه هست اما متاسفانه ممکن است فرش از لحاظ شرعی پاک نشود و هم چنین فرش ها به طور سطحی شسته می شود و ماندگاری تمیزی بعد از شستشو کمتر می شود.

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی

واحد قالیشویی همیشه تمیز، معتبرترین و بهترین قالیشویی اصفهان است که دارای جواز رسمی از اتحادیه اصفهان است و تمامی خدمات فرش و شستشو در کارخانه ای مستقل و مجهز انجام می شود و هر ساله به بیش از ده هزار مشتری خدمات قالیشویی ارائه می دهند.

فرش ها با توجه به نوع و جنسشان، به روش مناسب خودشان و توسط استادکاران خبره، شستشو و تمیز می شوند هم چنین در فرآیند شستشو نیز از مواد شوینده مرغوب استفاده می کنند که در حفظ دوام فرش تاثیر بسزایی دارد و تحویل فرش ها بصورت لول و کاور شده انجام می شود.

و فقط در صورت رضایت 100 % مشتری پس از تحویل گرفتن فرش، هزینه خدمات گرفته می شود. همچنین جهت مشاهده لیست قیمت قالیشویی در اصفهان می توانید به سایت همیشه تمیز مراجعه نمایید.

و تمامی خدمات قالیشویی همیشه تمیز با سرویس حمل رایگان انجام می شود.

شماره تماس کارخانه قالیشویی همیشه تمیز : 03133124 و 03133331222 می باشد

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس وب سایت hamishehtamiz.com مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha