یک مطالعه جدید نشان می دهد که آسپرین ممکن است به کاهش پیشرفت آنوریسم کمک کند.

آسپرین به توقف پیشرفت آنوریسم آئورت کمک می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث لاین، در حال حاضر، مدیریت عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و فشار خون، بهترین راه برای جلوگیری از آنوریسم آئورت شکمی است.

اما یک مطالعه جدید نشان داده است که آسپرین ممکن است پیشرفت این عارضه را کاهش دهد.

در حالی که به نظر نمی‌رسد آسپرین بر خطر پارگی عروق، خونریزی شدید یا مرگ تأثیر بگذارد، یافته‌های منتشر شده نشان می‌دهد که آسپرین می‌تواند برای به تأخیر انداختن پیشرفت آنوریسم آئورت شکمی در بیماران خاص استفاده شود.

آسپرین یک داروی ضد پلاکت است و مطالعات پیش بالینی نشان داده‌اند که فعال شدن پلاکت در ایجاد و پیشرفت آنوریسم آئورت شکمی نقش دارد.

به‌علاوه، مدل‌های حیوانی نشان داده‌اند که داروهای ضد پلاکت ممکن است از تشکیل لخته جلوگیری کند، با این حال، مشخص نیست که آیا آنها همین اثر را در انسان دارند یا خیر.

این گزارش شامل ۳،۴۳۵ نفر بود که حداقل دو سونوگرافی عروقی انجام داده بودند.

افراد به مدت ۱۰ سال تحت نظر بودند.

محققان نتایج زیر را پیگیری کردند: مرگ به هر علتی، دوره‌های خونریزی حاد و پارگی آنوریسم، پارگی یا ترمیم.

محققان دریافتند که پیشرفت آنوریسم در بین کسانی که آسپرین مصرف کردند، کندتر است.

با این حال، استفاده از آسپرین با مرگ به هر علت، دوره‌های خونریزی حاد و پارگی آنوریسم، پارگی یا ترمیم همراه نبود.

شایان ذکر است بیمارانی که آسپیرین مصرف می‌کنند نیز احتمالاً داروهای دیگری مصرف می‌کنند که به طور بالقوه می‌توانند بر پیشرفت آنوریسم آئورت شکمی تأثیر بگذارند، مانند متفورمین و استاتین.

با این حال، پزشکان می‌گویند که این یافته‌ها نشان می‌دهد که آسپرین ممکن است یک گزینه درمانی مفید برای افراد مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی باشد.

متفورمین، دارویی که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند، با روند کُندتر پیشرفت آنوریسم همراه است، با این حال، یافتن سایر داروهایی که ممکن است پیشرفت آنوریسم آئورت شکمی را کُند کند، دشوار است.

به گفته محققان، چندین مکانیسم بالقوه وجود دارد که می‌تواند مزایای آسپرین را توضیح دهد.

به عنوان مثال، آسپرین ممکن است اندازه و تجمع لخته‌های خون را که می‌تواند بر روی دیواره آنوریسم ایجاد شود، کاهش دهد.

همچنین این امکان وجود دارد که افزایش فعال سازی پلاکت به همراه افزایش پاسخ التهابی در آنوریسم پیشرفت آنوریسم آئورت شکمی را تحریک کند و آسپرین این اثر را بهبود می بخشد.

محققان امیدوارند که این نتایج در مطالعات آینده برای کشف اثرات آسپرین به همراه سایر روش‌های ضد پلاکت در مدیریت بیماری آنوریسم آئورت شکمی الهام بخش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha