معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ۲۷۵ دانشمند ایرانی در جمع دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار دارند، از واگذاری و ماموریت ویژه دانشگاههای علوم پزشکی برای تامین داروهای بیماران خاص با استفاده از ژن درمانی خبر داد.

ماموریت ویژه برای تامین داروهای بیماران خاص/ ربات جراح ایرانی به عراق می‌رود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، یونس پناهی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی و تقدیر از پژوهشگران حوزه سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: تامین داروهای بیمارانی چون اس ام ای (SMA) و تالاسمی با استفاده از ژن درمانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شده است زیرا معتقدیم برای کنترل بیماری‌ها باید از علوم جدید استفاده کنیم.

پناهی با تاکید بر اینکه تحقیقات برای ورود به عرصه علم و فناوری در حوزه سلامت ضروری است، از ارسال نامه به دانشگاههای علوم پزشکی در بخش های مختلف خبر داد تا نیازسنجی در این زمینه صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر این مبنا بیماریهای تنفسی، تروما و تصادفات، قلبی، پیری جمعیت، تغییرات اقلیمی، سلامت روان، خانواده، دارو و تجهیزات پزشکی دسته بندی و به دانشگاههای علوم پزشکی اعلام شده است که با توجه به منابعی که در اختیار دارند، روی این موضوعات تحقیق کنند.

پناهی اظهار داشت: همه دانشگاههای علوم پزشکی در قالب برنامه‌ای مورد حمایت قرار گرفته و به آنها در زمینه غربالگری بیماریهای مختلف ماموریت داده شده است.

معاون وزیر بهداشت همچنین از ایجاد کمیته آینده‌نگری خبر داد و گفت: این کمیته تهدیدات حوزه سلامت را بررسی می کند تا در جهت مدیریت این بیماری ها برنامه ریزی شود.

ارسال رباط جراح به اندونزی

حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه ۴۵۰ محصول فناورانه توسط این دانشگاه تولید شده است، گفت: ربات جراح سینا را به اندونزی ارسال کردیم و به زودی یک ربات جراح به عراق صادر می کنیم.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی زیاد در مورد توانمندی‌های علمی، اظهار داشت: بیش از ۳۰ درصد مقالات علمی این دانشگاه در مجلات برتر دنیا چاپ شده است.

قناعتی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران ستاره قطبی کشور به سوی تولید علم است و همکاری زیادی با دانشگاههای مختلف داریم.

به گفته وی، شهر علم شهید سلیمانی که بزرگترین پارک علم و فناوری سلامت است در هفته جاری در یافت آباد راه اندازی می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه باید بتوانیم بحث مرجعیت فناوری را در اختیار داشته باشیم، گفت: دانشگاه سبطین موفق ترین پروژه آموزش پزشکی ایران در کربلا است که ۵۰۰ دانشجو را در یکسال اخیر جذب کرده و توان آموزشی خود را صادر می کنیم.

وی ادامه داد: سیطره فرهنگی ما در کشورهای مختلف گسترده است و ضرورت دارد سیطره علمی خود را نیز توسعه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha