بیماران قلبی عروقی خوزستان در حالی در داروخانه‌ها به دنبال قرص وارفارین می‌گردند که وزارت بهداشت وعده داده بود تا پایان آذرماه خیال آن‌ها را از تهیه این دارو راحت خواهد کرد.

کمبود «وارفارین» خون بیماران قلبی را کثیف کرده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس: احمد پیرمرد ۷۰ و چند ساله اهوازی می‌گوید عمل قلب باز کردم و دکتر می‌گه «باید این قرص رو منظم بخوری تا سکته نکنی، اما وارفارین سخت گیر میاد.»

مدتی از کمیاب شدن داروی قلبی عروقی وارفارین در خوزستان می‌گذرد و بر اساس اظهار برخی داروخانه‌ها، این دارو از اواخر بهار به آن‌ها تحویل نشده است.

خدری، مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، می‌گوید وارفارین به کشور وارد شده، اما «مقدار قابل توجهی در داروخانه‌ها موجود نیست».

این در حالی است که معاون اداره داروی سازمان غذا و دارو هفته گذشته گفته بود «اولین محموله وارفارین وارداتی به منظورآرامش خاطر بیماران در سراسر کشور توزیع شده است.»

توزیع وارفارین در سال‌های گذشته همواره با فراز و نشیب مواجه بوده است. ۸ آذر امسال، وزارت بهداشت در واکنش به کمبود چند ماهه وارفارین در بازار، از ورود محموله‌های این دارو تا پایان ماه خبر داد و گفته بود به محض ورود «نیاز ۴ ماه بیماران تامین خواهد شد.»

وارفارین یک داروی ضد انعقاد خون است که در نسخه بیمارانی که ریسک تشکیل لخته خون در آنان بالاست نوشته و معمولا در بازه‌های بیش از ۶ ماه و گاه مادام‌العمر تجویز می‌شود.

یکی از شهروندان خوزستانی می‌گوید باید زودتر به فکر نیاز بازار می‌بودند «بیماران قلبی به اندازه کافی استرس دارند و نباید استرس نبود دارو به ما تحمیل شود.»

بر اساس تحقیقات پزشکی، استرس یکی از مهم‌ترین دلایل لخته شدن خون در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی عروقی و فشار خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha