داروخانه‌ها در صد روز پایانی سال، وارد بحران نقدینگی شده اند و این در حالی است که بیمه‌ها همچنان در پرداخت بدهی های خود به این موسسات، بدقولی می کنند.

داروخانه‌ها بی پول شده اند؛ شیرخشک و مالیات هم اضافه شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، شرایط داروخانه‌ها بعد از اجرای طرح دارویاری، به طور کامل به هم ریخت. زیرا، قرار بود با واقعی شدن قیمت دارو؛ مابه التفاوت ارز دارو یا همان یارانه دارو، به صورت آنلاین وارد حساب داروخانه‌ها شود. اما، این اتفاق فقط برای یکی دو ماه اتفاق افتاد و بعد از آن، روند پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها، در دو قالب انجام شد. پرداخت صورت حساب نسخ و شکل دوم، پرداخت یارانه دارو بود که سازمان برنامه و بودجه می‌بایست از طریق بانک مرکزی به حساب بیمه‌ها واریز کند و بیمه‌ها نیز همان پول را به داروخانه‌ها می‌دادند.

در شرایط کنونی، داروخانه‌ها با سه بیمه پایه که شامل بیمه سلامت، بیمه تأمین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح است، همکاری دارند و در این بین، بیشترین نسخ بیمه‌ای مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است و بعد از آن، بیمه سلامت قرار دارد.

در بین سازمان‌های بیمه‌گر نیز، سازمان تأمین اجتماعی بدترین شریک تجاری داروخانه‌ها است که همواره مطالبات آنها را با تأخیرهای چند ماهه پرداخت می‌کند و باعث می‌شود، اوضاع داروخانه‌ها همیشه بحرانی باقی بماند.

حالا، در فاصله ۱۰۰ روز مانده به پایان سال، هادی احمدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از اوضاع و احوال بحرانی داروخانه‌ها گفت.

وی در ابتدا به روند پرداختی‌های بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: بیمه‌ها، مطالبات شهریور و مهر را پرداخت کرده اند و آبان و آذر را عقب هستند.

احمدی در پاسخ به این سوال که بیمه‌ها کدام سهم داروخانه‌ها را پرداخت کرده اند، گفت: متأسفانه بیمه‌ها مشخص نمی‌کنند، پولی که به حساب داروخانه‌ها واریز می‌کنند، مربوط به اسناد نسخ است یا سهم ارز دارو را داده اند.

وی ادامه داد: در همین راستا، به سه سازمان بیمه گر نامه زده ایم که تکلیف ما را از بابت پرداختی‌ها مشخص کنید.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به این سوال که آیا تغییر مسیر پرداخت یارانه دارو از بیمه‌ها به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باعث بهبود اوضاع داروخانه‌ها شده است یا خیر، گفت: مشکل اینجاست که داروخانه‌ها هیچ قراردادی با سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ندارند و هر وقت سراغ سهم ارز دارو را می‌گیریم، وعده می‌دهند که به محض تأمین بودجه، سهم شما را پرداخت می‌کنیم.

احمدی با اشاره به ورشکستگی ۴۰ درصد داروخانه‌ها، افزود: در شرایط کنونی، خیلی از داروخانه‌ها به خاطر چک‌های برگشتی، پرونده دارند.

وی ادامه داد: رقم چک‌های برگشتی داروخانه‌ها بالغ بر ۱,۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که داروخانه‌ها از خوش حساب ترین اصناف بوده اند که حالا گرفتار بحران نقدینگی شده اند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، با فاجعه بار خواندن وضعیت مالی داروخانه‌های کشور، افزود: حالا، علاوه بر دارو، شیرخشک هم به مشکلات داروخانه‌ها اضافه شده است.

وی در توضیح اینکه چرا شیرخشک برای داروخانه‌ها مشکل ساز شده است، گفت: قیمت شیرخشک، ۴۰ تا ۵۰ درصد گران شد و می‌بایست مابه التفاوت ارز شیرخشک را بیمه سلامت به داروخانه‌ها بدهد که افزایش قیمت به مردم تحمیل نشود. حالا دو ماه است که خبری از پرداختی نیست و بیمه سلامت هم در جریان ماجرا نیست.

احمدی ادامه داد: این مشکلات باعث شده برخی داروخانه‌ها از توزیع شیرخشک با حاشیه سود ۸ درصد خودداری کنند، زیرا می‌بایست ۱۵ روزه پول شیرخشک را به شرکت‌های پخش نقدی پرداخت کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، به موضوع مالیات دریافتی از داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی از داروخانه‌ها خواسته که صورت حساب هر قلم فروش را جداگانه به صورت الکترونیکی ارسال کند که این موضوع باعث شده داروخانه‌ها قفل شوند.

وی افزود: یک داروخانه شبانه روزی، حداقل ۱۵۰۰ مراجعه کننده دارد و داروخانه باید برای تک تک اقلامی که عرضه می‌کند، آخر شب صورت حساب ارسال کند.

احمدی گفت: کسانی که چنین تصمیم‌هایی می‌گیرند، محیط داروخانه را ندیده اند. لذا، پیشنهاد ما این است که داروخانه‌ها در گروه ۳ مالیاتی قرار بگیرند.

وی در توضیح گروه ۳ مالیاتی، افزود: تمامی داروخانه‌ها دستگاه پوز دارند و سازمان امور مالیاتی می‌تواند با همین روش، از داروخانه‌ها مالیاتی بگیرد.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، در پایان شرایط داروخانه‌ها را بحرانی و شکننده خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha