وضعیت بارش‌ها در استان تهران نسبت به دوره بلندمدت ۵۶ درصد کاهش داشته و میزان بارندگی‌ها در این استان بسیار نامطلوب است و همین امر سبب شده که حجم آب ۵ سد تهران در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گیرد.

سد لار خشک شد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به سایر مناطق کشور بدتر شده است، به‌گونه‌ای که میزان آن در هم‌سنجی با دوره بلندمدت ۵۵ساله ۵۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق اعلام قبلی شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم‌اکنون سرانه مصرف آب هر شهروند تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است که این میزان حدود دو برابر الگوی تعیین شده (۱۳۰ لیتر در شبانه‌روز) است.

تازه‌ترین آمار منتشره از سوی مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور میزان بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ دی را ۳۹.۵ میلیمتر اعلام کرده که در هم‌سنجی با ۹۰.۷ میلیمتر دوره بلندمدت کاهش ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد.

این میزان بارش همچنین در مقایسه با همین بازه زمانی سال گذشته که ۴۷.۲ میلیمتر بارش داشته بازهم رشد منفی ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

سد لار خشک شد؟

این وضعیت بارشی اثر منفی بر روی سدهای تهران به‌خصوص سدها شرق این استان گذاشته است.

طبق آمار تازه مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور هم اکنون مجموع آب موجود در سدهای تهران ۲۷۳ میلیون مترمکعب با ۱۴ درصد پرشدگی است.

تهران دارای پنج سد شامل امیرکبیر و طالقان در غرب این استان و سدهای لار، لتیان، ماملو در شرق است.

طبق اعلام تازه شرکت آب منطقه‌ای تهران هم اکنون سد لار ۱۲ میلیون مترمکعب آب با یک درصد پرشدگی دارد.

سد ماملو ۲۷ میلیون مترمکعب با ۱۱ درصد پرشدگی و سد لتیان ۱۵ میلیون مترمکعب با ۱۶ درصد پرشدگی است.

سد امیرکبیر هم ۵۳ میلیون مترمکعب با ۲۷ درصد پرشدگی و سد طالقان با ۱۶۶ میلیون مترمکعب که ۴۰ درصد پرشدگی دارد.

محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در ۸ دی ماه جاری در نشست قرارگاه مدیریت تنش آبی از آغاز طرح برخورد با مشترکان بد مصرف خبر داد و گفت: طرح برخورد با بد مصرف‌های آب الزام قانونی دارد و شامل مشترکانی می‌شود که بیشتر از دوبرابر الگو، آب مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: خانوارهایی که تا الگوی ماهانه، آب مصرف کنند «خوش‌مصرف»، آن دسته از مشترکان که بین ۱۲ تا ۲۴ مترمکعب یعنی تا دوبرابر الگو مصرف کنند، «پرمصرف» و مشترکانی که بیش از دوبرابر الگو مصرف کنند «بد مصرف» هستند.

مدیرعامل آبفای تهران افزود: مشترکان بد مصرف در مرحله نخست این طرح با اخطار، در مرحله دوم با قطع موقت آب و در مرحله سوم با محدودیت بیشتر مواجه خواهند شد و با اداراتی که مصارف بیشتر از حد مجاز دارند با استناد به مصوبه شورای مدیریت بحران استانداری برخورد قاطع انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha