حالا دیگر خیلی وقت است که بسیاری از تصورات و باورهای عمومی جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده، از مسائل فرهنگی و اجتماعی تا موضوع سلامت و بهداشت و درمان.

چرا سن بروز سکته قلبی به جوانان رسیده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، نمونه‌اش این‌که هنوز هم به عقیده بسیاری از افراد، بیماری‌های قلبی و در ادامه آن، ایست قلبی محدود به افراد مسن جامعه و از اثرات کهولت سن است در حالی که کافی است نگاهی کوتاه و گذرا به دور و اطراف‌مان و خبرهای رسانه‌ها در چند سال اخیر بیندازیم تا با نمونه‌های متعددی از جوانانی که براثر سکته قلبی، جان‌شان را از دست داده‌اند، روبه‌رو شویم.

موضوعی که از پایین آمدن سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و در رأس آنها، ایست قلبی به زیر۲۰سال می‌دهد. البته با در نظر گرفتن سبک زندگی جوانان امروز، چنین آماری خیلی بعید و دور از ذهن هم به نظر نمی‌رسد. جریان خون‌رسانی به قلب متوقف می‌شود. این همه آن چیزی است که به‌دلیل انسداد شریان‌ها در سکته قلبی رخ می‌دهد؛ اتفاقی که اگر بیش از چند دقیقه طول بکشد و خون به عضله قلب نرسد، سلول‌ها به دلیل کمبود اکسیژن کارآیی‌شان را از دست می‌دهند و قلب ضربان خود را از دست داده و ازکارمی‌افتد.

اتفاقی که ممکن است براثرعوامل مختلفی که امروز بیش از هر وقت دیگری با آن مواجهیم، رخ بدهد:«از روی آوردن به استفاده از غذاهای آماده و فست فودی تا استرس‌های مالی و آینده که در گذشته کمتر بود و امروز بیشتر، بالا رفتن میزان مصرف و استعمال مواد دخانی و درنهایت هم کم تحرکی نوجوان‌ها و جوان‌هایی که دوره پسا کرونا و خانه‌نشینی و مجازی شدن بسیاری از فعالیت‌ها را از سرگذرانده و البته به آن عادت کرده‌اند.» این را دکتر رضا رحمانی، فوق‌تخصص قلب و عروق می‌گوید که معتقد است به همه اینها، بهتر است زندگی شهری و آلودگی هوایی را که به اجبار با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم بر عوامل بروز سکته اضافه کنیم.



نشانه‌ها را جدی بگیرید


هراتفاقی که به‌طور غیرطبیعی رخ بدهد، می‌تواند نشانی از اختلال درسیستم الکتریکی قلب باشد؛ نشانه‌هایی مانند تپش قلب و ضربان قلب نامنظم که در ادامه ممکن است به گرفتگی عروق وفشارسنگین و ناگهانی برقلب منجر شود و فرد را درمعرض سکته یا ایست قلبی قرار دهد. اما یکی ازجنبه‌های مهم این موضوع آن است که دردهه‌های گذشته می‌توانستیم نشانه‌ها را با در نظر گرفتن سن افراد دسته‌بندی کنیم اما حالا که آمارسکته قلبی از ۶۰تا۶۵سال به زیر۲۰سال هم رسیده است، دیگر نمی‌توان چنین مرزبندی‌هایی را اعمال کرد و هر نشانه‌ای باید هشداری برای به خطر افتادن سلامت قلب باشد.

قدر جوانی‌تان را بدانید


شاید تکراری به نظر برسد اما واقعیت این است که اهمیت سبک زندگی و عادت‌های هرروزه ما، مهم‌ترین و بیشترین تاثیر را در سلامت قلب و جلوگیری از هرگونه بیماری قلبی دارد. بنابراین اگر به سلامت قلب‌تان فکر می‌کنید، بهتر است سالم‌تر از هر وقت دیگری زندگی کنید و از ورزش و رژیم غذایی و تناسب وزن‌تان غافل نشوید. مثلا این‌که با همه بالا و پایین‌های زندگی، روزانه نیم ساعت ورزش و فعالیت بدنی را جدی بگیرید و به آن پایبند باشید. ازمصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع، نمک و شکر دوری کنید و به سالم‌خوری‌هایی مانند میوه، سبزی،ماهی ولوبیا روی‌آورید.

حواس‌تان به افزایش وزن‌تان باشد که در قدم اول فشارخون و دیابت برای‌تان به همراه دارد و درمراحل بعدی، زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی خواهد بود. در تفریحات و سرگرمی‌های‌تان، دور دخانیات را خط بکشید(یا به حداقل برسانید) وبا رعایت همه این موارد ازچکاب‌های روتین کلسترول، فشار خون و قند خون مطمئن شوید. در نهایت هم آن‌قدر حرص و جوش نخورید واسترس همه دغدغه‌های دنیا را بر دوش نکشید؛ آرام باشید و سعی کنید از هرآنچه هست و نیست لذت ببرید.

پس ورزشکارها چه؟


احتمالا شما هم بعد از شنیدن خبر بیماری یا ایست قلبی یک ورزشکار درحوزه‌های مختلف شوکه می‌شوید و این سؤال که «مگر ورزشکار نبود؟ مگر ورزش نمی‌کرد؟» مدام گوشه ذهن‌تان بالا و پایین می‌شود اماشاید لازم است بدانید اتفاقا برخلاف تصور، ورزش‌های حرفه‌ای و رقابتی، ورزش‌ها و فعالیت‌های مطلوب قلب نیستند! موضوعی که دکتر رحمانی هم آن را تایید می‌کند و می‌گوید:«وقتی ازورزش وفعالیت برای سلامت قلب می‌گوییم، منظورمان ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی تند است که ضربان قلب را بالا می‌برد؛ ورزش‌هایی که البته باید به‌صورت منظم در طول هفته انجام شود، نه این‌که یک هفته بدون تحرک باشیم و با یک روز فعالیت فکر کنیم سلامت قلب‌مان‌را تضمین کرده‌ایم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha