دبیر انجمن ناباروری ایران با بیان اینکه بالا رفتن سن ازدواج، ناباروری را افزایش می‌دهد، گفت: آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ناباروری در کشور از آمار جهانی بالاتر است و حدود ۲۰ درصد زوج های ایرانی نابارور هستند.

بالا رفتن سن ازدواج ناباروری را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انجمن ناباروری ایران، حمید چوبینه روز چهارشنبه افزود: اکنون درصد زیادی از دختران و پسران در سن بالا ازدواج می‌کنند و همین موضوع سبب ناباروری می‌شود زیرا سلول‌های جنسی در سنین بالا از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند و در واقع از هر پنج زوج ایرانی یک نفر از زوجین یا هر دو نفر امکان باروری ندارند.

چوبینه به سطح امکانات کشور در زمینه درمان ناباروری اشاره کرد و افزود: امکانات باروری در کشور پیشرفته‌تر و هم وسیع‌تر شده است و به لحاظ تکنولوژی در زمینه باروری بسیار پیشرفت‌های حائز اهمیتی به دست آمده است همچنین به لحاظ پوشش جغرافیایی نیز در استان‌های مختلف مراکز درمانی ناباروری وجود دارد.

دبیر انجمن ناباروری ایران اظهار داشت: به لحاظ سیاست‌های پیشگیری از ناباروری در کشور، ابلاغ های خوب و بسیاری انجام شده است اما خدمات حمایتی کم است و حمایت‌های معیشتی و شغلی مقوله‌های مهمی برای ازدواج محسوب می‌شود و در صورت فراهم شدن این حمایت‌ها، زوجین سال‌های زیادی را از دست نمی‌دهند و زودتر صاحب فرزند می‌شوند زیرا افزایش سن ازدواج و تصمیم‌گیری برای بارداری، سبک زندگی نادرست از جمله چاقی، بی‌تحرکی، الگوی خواب افراد، نوع رژیم‌های غذایی از عوامل مهم و قابل حل در زمینه ناباروری هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به لحاظ تعرفه هم مواد و تکنیک‌ها قیمت بالایی دارند و درآمد مردم و زوجین کفاف پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری را نمی‌دهد.

دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره باروری و ناباروری ایران درباره برگزاری این همایش اظهار داشت: فرزندآوری یکی از مسائل مهم دنیا است و در کشور ما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجایی که در ایران، علوم و دانش پزشکی هر سال پیشرفت‌های زیادی دارد، برای بروز و ظهور این پیشرفت‌ها هر سال همایش‌ها و کنگره‌هایی برگزار می‌شود تا تبادل اطلاعات صورت گیرد و با تکنیک‌ها و دانش جدید معضل و مشکلات ناباروری در کشور ریشه کن شود.

بیست و سومین کنگره باروری و ناباروری ایران پنجم تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار می شود.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران ۱۷ آبان امسال جزییات خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت را تشریح کرد و در پاسخ به این سوال که کدام خدمات برای زوجین نابارور تحت پوشش بیمه سلامت است، گفت: ۲۸ قلم تجهیزات پزشکی، ۵۶ کد خدمت آزمایشگاهی، ۶۳ قلم داروی تخصصی، ۲۰ خدمت جراحی، ۴ خدمت فوق تخصصی ناباروری و ۷ خدمت تصویربرداری پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد.

محمد اسماعیل کاملی، درباره میزان پوشش بیمه ای خدمات ناباروری افزود: ۹۰ درصد تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در سایر مراکز اعم از خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی تحت پوشش بیمه سلامت است.

وی درباره بیمه شدگان مشمول خدمات بیمه ای ناباروری تصریح کرد: زوجین ناباروری که در سامانه بیمه سلامت نشان دار شده باشند، مشمول این خدمات هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha