رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، به تشریح اهداف برنامه غربالگری سرطان‌های شایع بانوان در کشور پرداخت و درباره شبکه ملی پیشگیری و کنترل سرطان، توضیحاتی داد.

جزییات غربالگری سرطان‌های شایع بانوان/ اهداف شبکه ملی سرطان

به گزارش سلامت نیوز رامین صرامی فروشانی، در گفت‌وگو با مهر، به برگزاری متناوب و مستمر اردوهای جهادی و برنامه‌های غربالگری سرطان در اقصی نقاط کشور اشاره کرده و گفت: رمز موفقیت‌های بی نظیر پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در غربالگری، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان به ویژه در مناطق کم برخوردار، همدلی، همراهی، همکاری، معاونت و مشارکت همه جانبه ای است که در این زمینه در کشور وجود دارد. خدا را شاکریم که فعالیت‌های جهادی پژوهشکده در غربالگری، تشخیص به موقع و کنترل سرطان به نحو شایسته ای گسترش یافته و در اقصی نقاط کشور در فواصل جغرافیایی دور تا بیش از صدها کیلومتر و فواصل زمانی نزدیک تا کمتر از یک‌هفته شاهد انجام پروژه‌های متعدد جهادی خدمات تشخیصی و درمانی در سطوح فوق تخصصی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به تحلیل این حقیر مهم‌ترین علت در توسعه جهش گونه و ارتقای کمی و کیفی پروژه‌های غربالگری همراهی و مشارکت جهادگران همدل از تشکل‌ها و نهادهای عموماً غیر دولتی نظیر قرارگاه‌های جهادی چون بهشت خدمت و امام رضا، سازمان‌ها و نهادهایی چون شرکت ملی نفت ایران و واحدهای تابعه، جمعیت هلال احمر، ارتش جمهوری اسلامی، امدادگران عاشورا و مشارکت و حمایت خیرین چون خیریه پارسا و بخش خصوصی بوده است.

صرامی در خصوص برنامه غربالگری که در حال حاضر در شهرستان امیدیه استان خوزستان در حال برگزاری است، گفت: هیأت پزشکی اعزامی از پژوهشکده سرطان معتمد در این طرح شامل فوق تخصص آنکولوژی، فوق تخصص جراح پستان، رادیولوژیست، متخصص زنان و کارشناسان مامایی بودند که علاوه بر معاینه بیماران و انجام سونوگرافی و ماموگرافی پستان، اطلاعات لازم در خصوص پیشگیری و ضرورت تشخیص زودهنگام سرطان پستان و دیگر سرطان‌های شایع زنان را به مراجعان ارائه دادند. طی دو روز برگزاری این طرح بیش از ۱۰۰۰ خدمت رایگان در حوزه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع به ارزش ۱۰ میلیارد ریال به بانوان شهرستان امیدیه ارائه شد.

وی در ادامه با اشاره به شیوع بالای سرطان پستان به عنوان شایع‌ترین سرطان در کشور، تاکید کرد: مبتلایان به سرطان‌های بانوان خصوصاً سرطان پستان در صورت تشخیص و درمان به موقع کاملاً درمان می‌شوند اما در صورت تعلل در تشخیص و درمان بیماری، فرد و خانواده او با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. همین مسئله است که اهمیت آگاهی و دسترسی مناسب تمام بانوان به امکانات تشخیص زودهنگام سرطان و ضرورت گسترش جغرافیایی هر چه بیشتر شبکه ملی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان بانوان را دوچندان می‌کند.

صرامی فروشانی، با تشکر از همراهی قرارگاه جهادی بهشت خدمت و شرکت نفت و گاز آغاجاری که امکان برگزاری این طرح را فراهم کردند، اظهار داشت: با کمک نهادهای حمایتی و محرومیت‌زدا از جمله کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیریه‌ها، هماهنگی‌های لازم برای حضور خانواده‌های تحت پوشش به عنوان اولویت دارترین گروه‌های هدف در این طرح نیز انجام شده بود.

وی خاطرنشان کرد: طی دو روز برگزاری این اردوی جهادی در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ دی ماه، بیش از ۳۰۰ نفر از بانوان امیدیه و مناطق اطراف از لحاظ ابتلاء به سرطان‌های شایع غربالگری شدند.

صارمی فروشانی ادامه داد: با تمهیدات پیش‌بینی‌شده، بیماران شناسایی‌شده در این طرح که نیاز به عمل جراحی و دریافت خدمات درمانی بیشتر دارند، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران اعزام و به صورت رایگان درمان می‌شوند.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد با اشاره به بیش از ربع قرن فعالیت این پژوهشکده در حوزه تحقیقات، آموزش، تشخیص و درمان سرطان پستان، اظهار داشت: به پشتوانه همین تلاش‌ها است که مجلس شورای اسلامی مأموریت تأسیس شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان را به پژوهشکده واگذار کرده که در این راستا در هفته جاری شاهد راه‌اندازی چهارمین مرکز کشوری و سومین مرکز استانی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان در بجنورد (خراسان شمالی) بودیم. خوزستان و سیستان و بلوچستان هم استان‌های دیگری هستند که با راه‌اندازی مراکز استانی به این شبکه ملحق شده‌اند.

صرامی فروشانی با تاکید بر اینکه مراکز استانی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان را نباید مجموعه‌ای از کلینیک‌های تصویربرداری همانند کلینیک‌های دیگری که توسط بخش دولتی یا خصوصی در کشور ایجاد شده اند تلقی کرد، گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب همواره به دنبال انجام فعالیت‌های بر زمین مانده و دشوار در کشور بوده و طبعاً در اینجا هم دنبال ایجاد زنجیره‌ای از کلینیک‌های تشخیصی در کشور نیست، بلکه هدف راه اندازی مراکزی است که از لحاظ نوع و کیفیت خدمات، کاملاً با هاب اصلی شبکه که پلی کلینیک فوق تخصصی پژوهشکده سرطان معتمد (تهران) است برابری کنند. از طرف دیگر شبکه به‌گونه‌ای سازماندهی شده که نودهای کوچک (شهرهای کوچک) خدماتی در سطح غربالگری و نودهای بزرگ‌تر (مراکز استانی) آنالیز اطلاعات را انجام دهند. در قالب این شبکه مراکز تخصصی استانی می‌توانند در صورت نیاز به سرعت از امکانات و ظرفیت‌های دیگر مراکز بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی سرطان پستان و دیگر سرطان‌های شایع بانوان به اقصی نقاط کشور، گام بلندی در کاهش موارد ابتلاء و همچنین تشخیص به موقع و درمان مؤثر مبتلایان به این سرطان‌ها در کشور برداشته خواهد شد، افزود: شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان همچنین در زمینه رجیستری و آنالیز جامع و کامل اطلاعات بیماران و گزارش مواردی مثل میزان شیوع سرطان در هر منطقه و نرخ تغییرات آن فعال خواهد بود.

رئیس شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان در پایان تصریح کرد: شبکه با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های موجود راه‌اندازی شده و از بدو فعالیت بر همکاری نزدیک و هم افزایی ظرفیت‌ها با قرارگاه‌های جهادی، خیریه‌ها و دیگر نهادهای فعال در این حوزه تاکید داشته است. در این راستا دست یاری همه دستگاه‌ها، نهادها، انجمن‌ها، خیریه‌ها خصوصاً گروه‌های جوان جهادی و مجموعه‌های توانمند و مردمی نظیر شرکت ملی نفت که دارای شبکه گسترده‌ای از واحدها و امکانات در مناطق مختلف کشور است را به گرمی می‌فشارم و آمادگی کامل پژوهشکده سرطان معتمد و شبکه ملی سرطان بانوان در همکاری و هم‌افزایی توانمندی‌ها و امکانات موجود در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان با اولویت اقشار محروم و مناطق کم برخوردار را اعلام می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha