واقعیت این است که فرزندپروری اصلا مسیر راحتی نیست و برای قدم برداشتن صحیح در این راه باید مثل هر کار دیگری فوت و فن  هایش را یاد گرفته و آگاهی لازم را کسب کنیم. یکی از گام های مهم در فرزندپروری تعامل مثبت والد و فرزند و داشتن وقت مشترک یکی از ارکان ضروری در این تعامل است.

برای رفاقت با فرزندان خود از این راه بروید

به گزارش سلامت نیوز، شهرزاد عبدیه در یادداشتی در ضمیمه امروز خانواده روزنامه اطلاعات نوشت: آیا فرزند نوجوانی دارید که اصلا علاقه ای به وقت گذرانی با شما ندارد و هربار که به بهانه ای به اتاقش می روید تا سر صحبت را باز کنید، بی  نتیجه است؟ آیا گاهی احساس می کنید که بین شما و فرزندتان یک دنیا فاصله وجود دارد؟ آیا مدام خودتان را سرزنش می کنید که چرا نمی توانید به دنیای نوجوانتان راه پیدا کرده و درکش کنید؟

اگر جوابتان به این پرسش ها مثبت است؛ باید بدانید شما تنها نیستید و والدین زیادی روی کره زمین هر روز احساساتی مشابه شما را تجربه می  کنند، اما مهم این است که چطور با این چالش در مسیر فرزندپروری روبه  رو می شوید و چه راهکاری را انتخاب می کنید.

واقعیت این است که فرزندپروری اصلا مسیر راحتی نیست و برای قدم برداشتن صحیح در این راه باید مثل هر کار دیگری فوت و فن  هایش را یاد گرفته و آگاهی لازم را کسب کنیم. یکی از گام های مهم در فرزندپروری تعامل مثبت والد و فرزند و داشتن وقت مشترک یکی از ارکان ضروری در این تعامل است.

اما چرا گاهی همه تیرهای ما برای گذراندن وقت مشترک با فرزند نوجوانمان به سنگ می خورد و او اصلا تمایلی برای این کار ندارد؟

سرحال و بانشاط باشید

یک لحظه خودتان را به جای نوجوانتان بگذارید و به این سئوال جواب بدهید که آیا اگر احساس کنید فردی از مصاحبت با شما لذت نمی برد، تمایلی به وقت گذراندن با او خواهید داشت؟ بعید است پاسختان مثبت باشد.

آیا شما در زمان وقت مشترک با فرزند نوجوانتان، سرحال و پرنشاط و مشتاق هستید، یا برعکس خسته، بی حوصله و بی انگیزه اید؟ آیا تا به حال پیش آمده است که در وقت مشترک جسمتان در کنار فرزندتان حضور داشته باشد، اما ذهنتان درگیر ده ها مشکل و دغدغه کاری و خانوادگی باشد؟

باید بدانید که نوجوان ها و حتی کودکان همه این موارد را به خوبی درک می کنند و طبیعی است که اگر احساس کنند شما از گذراندن وقت مشترک با آنها لذت نمی برید، آنها هم تمایلی از خود نشان نمی دهند و ترجیح خواهند داد، زمان خودشان را به شیوه لذت بخش تری پر کنند.

فعالیت مشترک را درست انتخاب کنید

وقت مشترک با فرزند نوجوانتان را به چه فعالیتی اختصاص می دهید؟ والدی را تصور کنید که عاشق گلکاری است و تلاش می کند در وقت مشترک، به نوجوانش انواع گیاهان و شیوه قلمه زنی و تکثیر آنها را آموزش بدهد، اما نوجوان اصلا علاقه ای به گلکاری ندارد و به نظرش این کار کسالت بار است.

دور از ذهن نیست که تلاش این والد برای داشتن وقت مشترک موثر و مفید، خیلی زود به سنگ خواهد خورد و فرزندش علاقه ای به ادامه داشتن وقت مشترک با او نخواهد داشت، بنابراین همیشه فعالیتی را انتخاب کنید که مورد علاقه هر دو شما و به ویژه فرزندتان باشد.

سرزنش و مقایسه ممنوع

اگر می خواهید به معنای واقعی کلمه، وقت مشترک با نوجوانتان داشته باشید و این زمان ها با اشتیاق هر دو شما ادامه پیدا کنند، اصلا و هرگز در وقت مشترک، فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید و از تحقیر و سرزنش  کردن او بپرهیزید.

تحقیر و سرزنش نوجوان در این زمان ها فقط باعث می شود، لحظاتی که می توانستند لذت بخش باشند به کام هر دو شما تلخ شود و هیچ کس دوست ندارد کامش تلخ باشد و صد البته که فرزند نوجوان شما هم از این قاعده کلی مستثنی نیست.

زنگ خطرها را بشناسید

طلاق والدین، بیماری پدر یا مادر (به ویژه اگر به تازگی اتفاق افتاده باشد)، جابجایی مدرسه و از دست دادن دوستان از جمله عواملی هستند که می توانند زمینه ساز بی حوصلگی، استرس، اضطراب و کاهش خلق نوجوان شوند و در نتیجه آنها، فرزندتان حال و حوصله ای برای داشتن وقت مشترک برایش باقی نماند.

احتمال افسردگی را بررسی کنید

آیا حدود یک سال گذشته فرزند نوجوانتان با احساس ناامیدی و کاهش انرژی و خستگی سپری شده است؟ آیا پر خوابتر یا کم خواب تر شده؟ تغییر محسوسی در اشتهایش به وجود آمده است؟ تمرکز و قدرت تصمیم گیریش کاهش پیدا کرده است؟

اگر پاسختان به این پرسش ها مثبت است و احساس می کنید نوجوانتان مدتهاست که دل و دماغ درست و حسابی ندارد و به قول معروف افسرده شده است؛ حتما با یک روانشناس در حوزه کودک و نوجوان مشورت کنید.

با این حال حواستان باشد که فقط با مشاهده موارد بالا، نمی شود برچسب افسردگی به کسی زد و برای تشخیص درست یک اختلال یا بیماری نیاز به بررسی دقیق تری هست.

اگر هم بعد از مراجعه به روانشناس متوجه وجود افسردگی در فرزندتان شدید، مضطرب نشوید، چون این مشکل هم مثل هر بیماری دیگری درمان دارد. فقط کافی است که در مسیر درست درمان قرار بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha