دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 366373

با بکارگیری لمینت های دندانی در دندانپزشکی زیبایی بسیاری از عیوب دندانی نظیر شکستگی ها، بد رنگی های دندانی و ... رفع می گردد. انواع لمینت ها از لحاظ قیمت، جنس و کاربرد تفاوت هایی دارند، برای آگاهی در مورد انواع لمینت ها و تفاوت های بین آن ها ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

انواع لمینت های دندان چیست؟

لمینت دندان یک لایه نازک و بادوام است و سطح خارجی دندان های بالا و پایین را می پوشاند، لمینت ها، ظاهر دندان های شما را از نظر رنگ، اندازه و شکل تغییر می دهد. فراهم شدن دندان های ردیف و سفید با لمینت های دندانی امکان پذیر است.

لمینت دندان همانند بسیاری از روش های درمانی دندانپزشکی نظیر ایمپلنت دندان و درمان های زیبایی باید توسط متخصصین با تجربه در این حوزه انجام گیرد. بهره گیری از خدمات یک دندانپزشک زیبایی معتبر در این زمینه بسیار سودمند است. لمینت ها در دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی برای بیماران ارائه می گردند.

انواع لمینت دندان

لمینت ها از لحاظ جنس به دو دسته لمینت سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می گردند، این تفاوت جنس باعث ویژگی های متفاوتی در لمینت ها شده است. به عنوان مثال استحکام لمینت سرامیکی به مراتب بالاتر از لمینت کامپوزیتی است.

لمینت های سرامیکی قیمت بالاتری دارند، اگر قصد استفاده از لمینت های مختلف را دارید، باید با دندانپزشک خود مشورت نموده و براساس وضعیت دندان ها و بودجه ای که دارید، نوع لمینت مناسب را برای دندان های خود انتخاب نمایید.

لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی به صورت یک پوشش سرامیکی نازک با ضخامت بسیار پایین در حد 5 تا 6 میلی متر می باشد. واحد های لمینت سرامیکی براساس قالب گیری صورت گرفته از دندان های فرد، در لابراتوار ساخته می شود، سپس توسط چسب مخصوص بر روی دندان های فرد نصب می گردند. لمینت های سرامیکی از لحاظ زیبایی، منحصر به فرد می باشند.

لمینت کامپوزیتی

لمینت های کامپوزیتی مستقیما بر روی دندان های فرد نصب گردیده و دارای رنگ مشابه دندان می باشد، سرعت درمان با استفاده از لمینت های کامپوزیتی به مراتب بالاتر است، معمولا توسط اشعه لیزر روی دندان نوع کامپوزیتی ثابت می شود. نکته مهم در مورد لمینت های کامپوزیتی نیاز کمتر برای تراش دندان ها است.

لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی چه تفاوتی دارند؟

هر دو نوع لمینت کامپوزیتی و سرامیکی برای رفع عیوب دندانی، گزینه مناسبی هستند. انتخاب نوع لمینت مناسب برای دندان های بیمار، بسته به نظر دندانپزشک و شرایط بیمار از جمله بودجه و هزینه مورد نیاز برای درمان دارد. از جمله تفاوت هایی که بین این دو نوع لمینت می توان نام برد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تفاوت جنس لمینت، اولین تفاوت لمینت کامپوزیت و سرامیکی، جنس آن ها است.
  • زمان درمان برای لمینت سرامیکی به مراتب بالاتر است.
  • ثبات رنگ در لمینت های سرامیکی بالاتر است، لمینت های کامپوزیتی معمولا به مرور زمان دچار تغییر رنگ بیشتری می شوند.
  • استحکام و ماندگاری لمینت های سرامیکی بیشتر از نوع کامپوزیتی است.
  • درخشندگی و زیبایی لمینت های سرامیکی بیشتر است.
  • لمینت های کامپوزیتی برای نصب نیاز به تراش کمتری بر روی دندان می باشد.
  • هزینه مورد نیاز برای لمینت سرامیکی بیشتر است.

کاربرد لمینت بیشتر جنبه زیبایی دارد، با این وجود لمینت ها در حفظ سلامت دندان ها بسیار تاثیر دارند، زیرا با قرارگیری بر روی دندان ها، از آن ها در برابر میکروب ها و باکتری ها محافظت می نمایند. از این رو بکارگیری لمینت بر روی دندان می تواند باعث افزایش طول عمر دندان ها گردد. البته نحوه نصب لمینت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. محل اتصال بین لمینت و لثه باید به صورت دقیق توسط دندانپزشک کنترل گردد تا محلی برای تجمع باکتری ها و پلاک های دندانی نباشد.

لمینت دندان

مراحل لمینت دندان

در مراحل لمینت دندان ها، تعداد دندان هایی که قرار است لمینت گردند و نوع لمینت مورد استفاده تاثیرگذار می باشد. اما می توان مراحل لمینت کردن دندان را به صورت زیر در نظر گرفت:

  • آماده سازی دندان و قالب گیری
  • ساخت لمینت
  • نصب لمینت

پس از بررسی های لازم توسط دندانپزشک و مشاوره با بیمار، نوع لمینت مورد نیاز برای بیمار تعیین می گردد. مرحله اول برای لمینت کردن دندان ها، تراش دادن دندان به میزان مورد نیاز و قالب گیری است. در جلسه نخست دندانپزشک سطح دندان را با توجه به ضخامت لمینت تراش می دهد تا سطح دندان صاف گردد.

سپس در لابراتوار، فرایند ساخت لمینت متناسب با قالب تهیه شده صورت می گیرد. در نهایت در جلسه بعدی نصب لمینت با استفاده از چسب مخصوص صورت می گیرد. ذکر این نکته لازم است که میزان تراش دندان باید به حدی باشد که به مینای دندان آسیبی وارد نگردد. بنابراین بهره بردن از خدمات دندانپزشک متخصص در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. نباید لمینت کردن دندان توسط دندانپزشک عمومی انجام گیرد.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت، قابلیت تعویض لمینت است. در صورتی که لمینت های دندانی از مینای دندان جدا شوند یا در اثر شکستگی کارایی خود را از دست نمایند، براحتی توسط دندانپزشک قابل جداسازی از روی مینای دندان است.

موارد کاربردی برای لمینت دندان چیست؟

لمینت ها تنها کاربرد زیبایی ندارند، لمینت به خوبی می تواند از مینای دندان شما مراقبت نموده و به استحکام و طول عمر دندان کمک نماید. با این وجود، لمینت برای برطرف نمودن بسیاری از عیوب دندانی کاربرد دارد، برخی از مهم ترین عیوبی که با لمینت برطرف می گردند به شرح زیر می باشد:

  • برطرف نمودن رنگ بد دندان ها، لمینت ها درخشندگی و سفیدی بالایی دارند، برخی از افراد که دندان های بد رنگی داشته و با استفاده از روش هایی نظیر سفید کردن دندان نمی توانند دندان های خود را سفید کنند، لمینت برای آن ها گزینه بسیار مناسبی است.
  • پنهان نمودن شکستگی های دندانی
  • ردیف و یکدست کردن دندان ها
  • اصلاح ارتفاع دندان ها
  • ...

انتخاب لمینت دندانی برای برطرف نمودن عیوب دندان، بر عهده دندانپزشک است. در صورتی که شما قابلیت استفاده از لمینت های دندانی را داشته باشید، دندانپزشک این روش درمانی را برای شما در نظر می گیرد.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

بهره گیری از لمینت های با کیفیت می تواند طول عمر بالاتری برای آن فراهم نماید. البته نحوه نصب و مراقبت های لازم از لمینت می تواند بر طول عمر لمینت بیافزاید. معمولا لمینت های دندانی بین 5 تا 10 سال عمر می کنند که با انجام مراقبت های لازم می توان این میزان را تا بالای 15 سال هم بالا برد. رعایت بهداشت دهان و دندان در استفاده کنندگان از لمینت های دندانی لازم است.

بهره بردن از خدمات مراکز معتبر در زمینه لمینت دندان می تواند درمانی با موفقیت را برای افراد فراهم آورد.

با انتخاب مراکزی که بتوانند خدمات دندانپزشکی را به صورت مجموعه ای ارائه دهند، می توانید درمانی موفق را دریافت نمایید. لمینت ها و ساخت سه بعدی آن ها تاثیر بسزایی در زیبایی چهره افراد دارند که همه ی مراکز دندانپزشکی قادر به این امر نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha