ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی یک عفونت شایع و البته خطرناک است که در صورت ابتلا به این ویروس سلامت بدن به طور جدی به خطر خواهد افتاد.

آزمایش HPV چگونه انجام می شود؟ و نحوه انجام آزمایش

ویروس hpv چیست؟

ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی یک عفونت شایع و البته خطرناک است که در صورت ابتلا به این ویروس سلامت بدن به طور جدی به خطر خواهد افتاد.

اگر بانوان با ویروس HPV مواجه شوند احتمال بروز بیماری‌ های خطرناکی همچون سرطان دهانه رحم وجود دارد، البته افراد ممکن است بر اثر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی مشکلاتی همچون زگیل تناسلی و سرطان آلت تناسلی را تجربه کنند، همچنین سرطان مقعد و حتی انواع سرطان دهان و گلو در بین مبتلای به این عارضه شایع است.

تحقیقات نشان می‌ دهد که درصد قابل توجهی از سرطان دهانه رحم در افراد با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است، این عفونت مقاربتی شایع سلامت افراد را به طور جدی به خطر انداخته و مهم است که خیلی زود راه‌ های درمانی برای رفع و پاکسازی بدن از این ویروس انجام پذیرد.

اغلب کسانی که به ویروس اچ‌ پی‌ وی مبتلا میشوند ممکن است تا مدت زمانی هیچ گونه علائمی را مشاهده نکنند و البته به مرور زمان ضعف زیاد سیستم ایمنی بدن و عدم درمان به موقع باعث تشدید این آلودگی شده و بخش‌ های حساس‌ تر و وسیعی از بدن را درگیر می‌ کند، به واسطه ابتلا به ویروس hpv بروز آسیب‌ ها و بیماری‌ های پوستی مانند زگیل و تبخال تناسلی دور از انتظار نیست.

راه های تشخیص ویروس اچ پی وی

DNA HPV

به گزارش از آزمایشگاه خسروشاهی: تمامی کسانی که به ویروس اچ‌ پی‌ وی مبتلا میشوند علائم و نشانه‌ هایی را تجربه می‌ کنند که می‌ تواند آنها را از حضور این بیماری آگاه کند، اما متخصصان روش‌ های مختلفی را برای تشخیص hpv در نظر می‌ گیرند که از مهمترین آنها تست پاپ اسمیر برای بانوان است.

آزمایش پاپ اسمیر یک فرایند دقیق و البته نوین برای بررسی سرطان دهانه رحم است، اگر متخصصان با ابزارهای مخصوص نمونه برداری از بافت دهانه رحم را انجام دهند خیلی زود متوجه تغییرات غیر طبیعی شده و اگر سلول‌ های پیش سرطانی در این محدوده وجود داشته باشند خیلی زود شناسایی خواهند شد.

روش دیگر و البته کاربردی برای بررسی ویروس HPV آزمایش HPV DNA است، این آزمایش تشخیصی به گونه‌ ای پیش می‌ رود که متخصصان از دی‌ ان‌ ای ویروس اچ پی وی برای تشخیص عفونت استفاده می‌ کنند، این نوع آزمایش می‌ تواند انواع خاصی از اچ پی وی را شناسایی کرده و مهم است بدانید که این آلودگی در این مورد منجر به بروز سرطان میشود این آزمایش برای بیمارانی انجام میشود که به ابتلای به سرطان مشکوک هستند و متخصصان برای تعیین نوع ویروس این روش را مناسب‌ تر می‌ دانند.

اما یکی دیگر از روش‌ های تشخیصی و آزمایشات کاربردی برای بررسی ویروس HPV آزمایش HPV LCR است، با انجام این آزمایش تشخیصی از واکنش زنجیره‌ ای پلیمراز برای تشخیص عفونت استفاده میشود، این آزمایش می‌ تواند نوع خاصی از ویروس hpv را که باعث سرطان میشود شناسایی کند.

یکی دیگر از روش‌ های موثر برای تشخیص hpv فعال که باعث سرطان میشود آزمایش hpv mRNA است.

اما اگه بخواهیم کمی تخصصی‌ تر در مورد سایر روش‌ های تشخیصی گفته شده صحبت کنیم می‌ توان اینگونه بیان کرد که آزمایش پاپ اسمیر یک نوع آزمایش پزشکی به شمار می‌ آید که برای غربالگری سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار گرفته و روش نمونه برداری از سلول‌ های دهانه رحم خواهد بود و اما نتیجه به دست آمده از این تست کاربردی به صورت طبیعی، غیر طبیعی و یا مشکوک به سرطان اعلام میشود.

اما آزمایش hpv dna یک روش تشخیصی کاربردی است که برای تشخیص عفونت hpv مورد استفاده قرار می‌ گیرد، روش انجام این آزمایش بررسی دی‌ ان‌ ای ویروس hpv است که نتیجه آن به صورت مثبت و منفی حاصل می‌ گردد و به تشخیص پزشک کمک کرده و شیوه‌ های درمانی مطابق با عارضه پیش آمده انجام می‌ پذیرد.

و اما روش دیگر آزمایش hpv LCR است، این روش تخصصی و البته تشخیصی برای بررسی عفونت HPV مورد استفاده قرار می‌ گیرد و روش انجام آن با استفاده از واکنش زنجیره‌ ای پلیمراز خواهد بود، نتیجه به دست آمده به صورت مثبت و منفی است و پزشک را از وضعیت بدن مراجعین آگاه می‌ کند.

روش آخر آزمایش اچ پی وی، آزمایش MRNA می‌ باشد که روش تشخیصی موثری برای بررسی ویروس hpv است و برای آگاه سازی پزشک از این عفونت استفاده میشود.

عوارض ناشی از ویروس اچ پی وی

یکی از خطرناک‌ ترین ویروس‌ هایی که ممکن است افراد بنا به دلایل مختلف به آن مواجه شود ویروس پاپیلومای انسانی است که با نام اختصاری hpv معرفی میشود.

این ویروس خطرناک و البته فعال اگر در بدن افراد وجود داشته باشد باعث ایجاد زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و برخی از انواع سرطان‌ های دهان و گلو خواهد شد.

اگر بخواهیم کمی تخصصی‌ تر در مورد زگیل تناسلی صحبت کنیم باید این عارضه را یک بیماری مقاربتی معرفی کرد که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد میشود، به واسطه بروز این بیماری افراد در سطح پوست زائده‌ های کوچک و گوشتی مشاهده می‌ کنند که معمولاً در ناحیه تناسلی تکثیر شده و بخش‌ های حساسی را در بر می‌ گیرد، توجه کنید که این عارضه برای بانوان خطرناک‌ تر از آقایان است زیرا ممکن است دهانه رحم را درگیر کرده و خطرات زیادی در پی دارد.

اما بیماری دیگری که به واسطه ابتلا به ویروس hpv اتفاق می‌ افتد سرطان دهانه رحم است، اغلب بانوانی که با سرطان دهانه رحم مواجه میشوند این عارضه را به واسطه ابتلا به این ویروس فعال تجربه می‌ کنند و ممکن است بدون علائم این بیماری برای مدت زیاد در بدن آنها باقی مانده و به صورت ناگهانی متوجه چنین عارضه خطرناکی خواهند شد.

با این حال متخصصان معتقدند که عدم درمان به موقع ویروس hpv منجر به بروز سرطان آلت تناسلی میشود، این ویروس از آلت تناسلی شروع شده و به بخش‌ های دیگر بدن نیز سرایت می‌ کند.

توجه کنید که این آلودگی نه تنها بخش‌ های وسیع‌ تری از بدن بیمار را درگیر می‌ کند بلکه ممکن است به دیگر افراد سالم انتقال پیدا کرده و همین مسئله باعث گسترش بیشتر این ویروس فعال خواهد شد.

همه ما کمتر کسانی را دیده‌ ایم که با سرطان مقعد مواجه باشند لازم به ذکر است که این بیماری معمولاً ریشه در ابتلا به بیماری‌ های عفونی و ویروسی همچون اچ‌ پی‌ وی دارد و مهم است بدانید که اگر افراد مبتلا به ویروس پاپینومای انسانی هر چه سریع‌ تر برای رفع و کنترل این آلودگی اقدام نکنند نهایتاً سرطان در بخش‌ های مختلف بدن پدیدار شده و سلامت آنها را به طور جدی به خطر خواهد انداخت.

علائم شایع ویروس اچ پی وی

اغلب کسانی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا میشوند علائم و حالت یکسانی تجربه می‌ کنند، اما مهم است بدانید که بانوان بیش از آقایان عوارض جانبی این ویروس را متحمل میشوند زیرا احتمال انتقال آلودگی به رحم بسیار زیاد بوده و عواقب و عوارض آن را تشدید می‌ کند.

از مهمترین علائم ویروس hpv باید به برجستگی‌ های کوچک و گوشتی اشاره کرد که در سطح پوست نمایان میشود این برجستگی‌ ها علاوه بر ناحیه واژن و مقعد ممکن است در کشاله ران هم مشاهده شوند و شکلی شبیه به گل کلم دارند.

ناگفته نماند که احتمال انتقال ویروس اچ پی وی از طریق روابط جنسی بسیار زیاد است و حتی ممکن است این برجستگی‌ ها در بخش‌ های مختلف بدن و اطراف دهان هم نمایان شود.

اما افراد مبتلا به ویروس hpv به طور دائمی درد، خارش و سوزش بسیار زیادی را در ناحیه تناسلی تجربه می‌ کنند و حتی شست و شو با انواع شوینده و استفاده از محصولات مختلف به تسکین عوارض پیش آمد کمک نکرده و تنها راه چاره درمان های تخصصی و دارویی است.

اگر بانوان مبتلا به ویروس hpv برجستگی‌ های ناشی از این آلودگی را در قسمت‌ های داخلی واژن تجربه کنند هنگام روابط جنسی علاوه بر دردی غیر طبیعی و بسیار زیاد خونریزی‌ های خفیف تا شدید را تجربه خواهند کرد.

اما چنین ویروسی نهایتاً منجر به انسداد در مجاری ادراری شده و عموم بانوان ترشحات و رطوبت غیر طبیعی را در ناحیه تناسلی تجربه خواهند کرد، مهم است بدانید که آقایان مبتلا به ویروس اچ‌ پی‌ وی نیز درد، خارش و سوزش زیادی را تجربه کرده و حتی ممکن است هنگام خروج ادرار درد با آنها همراه بوده و مشکلات زیادی را تجربه می‌ کنند.

درمان ویروس HPV

آزمایش HPV

امروزه روش‌ های درمانی متفاوتی برای بهبود ویروس اچ پی وی وجود دارد، یکی از راه‌ های موثر برای پاکسازی بدن از این آلودگی مصرف داروهای موثر بر این ویروس فعال است.

همچنین پزشکان درمان ویروس اچ‌ پی‌ وی با لیزر را بسیار کاربردی دانسته و می‌ توانند این برجستگی‌ ها را خیلی سریع از سطح پوست پاکسازی کنند و راه انتقال آن را از بین خواهند برد.

همچنین متخصصان با سوزاندن زائده‌ ها و یا کرایوتراپی می‌ توانند به بهبود سریع‌ تر این عارضه کمک کنند، توجه داشته باشید که در کنار دارو درمانی، درمان‌ های خانگی هم در بهبود این آسیب موثر است.

اما اگر تمامی روش‌ های گفته شده به نتیجه مناسب ختم نشد متخصصان جراحی‌ های لازم را انجام داده تا سلامت بیماران را حفظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha