خواصی که محققان در نعناع فلفلی یافته‌اند عبارت‌اند از: خاصیت آنتی‌اکسیدان، ضدمیکروب، ضدویروس، ضدالتهاب و ضددیابت.

خواص درمانی دمنوش نعناع فلفلی؛ از درد معده تا رفع بوی بد دهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، دمنوش سوسنبر یا نعناع فلفلی به‌دلیل کاهش نفخ، اسهال، یبوست و سایر ناراحتی‌های معده شناخته شده است. همچنین خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی آن باعث شده است که افراد برای درمان بوی بد دهان، نشانه‌های بیماری و برخی موارد دیگر از این معجون کمک بگیرند.

دمنوش نعنا برای هضم غذا مفید است؟

یکی از شناخته‌شده‌ترین فواید دمنوش نعناع فلفلی کمک به هضم غذا است. مزایای گوارشی برگ نعناع فلفلی (سوسنبر) به خوبی در تحقیقات ثبت شده است. خواصی که محققان در نعناع فلفلی یافته‌اند عبارت‌اند از: خاصیت آنتی‌اکسیدان، ضدمیکروب، ضدویروس، ضدالتهاب، ضدسرطان و ضددیابت.

مهم‌ترین فایده‌ای که دمنوش نعناع فلفلی برای دستگاه گوارش دارد خاصیت ضدگرفتگی (ضداسپاسم) آن است. همچنین این دمنوش ممکن است سندرم روده تحریک‌پذیر (آی‌بی‌اس)، سوءهاضمه و علائم نفخ را کاهش دهد.

به گزارش وری‌ول‌ هلت، دمنوش نعناع فلفلی به مشکلات گوارشی مرتبط با بارداری کمک می‌کند؛ همچنین، ممکن است نفخ و حالت تهوع صبحگاهی را از بین ببرد و هضم را بهبود بخشد.

سایر فواید دمنوش نعناع فلفلی

مردم به فواید دیگر چای نعناع از التیام سردرد گرفته تا مبارزه با عفونت و کمک به کاهش وزن اشاره می‌کنند.

سردردها

در حالی که هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که دمنوش نعناع فلفلی به سردرد کمک می‌کند، تحقیقاتی در مورد تاثیر روغن نعناع بر سردرد وجود دارد. پژوهشی نشان می‌دهد که استفاده از روغن نعناع فلفلی در مجرای بینی، شدت و دفعات میگرن را با سرعتی مشابه با لیدوکائین کاهش می‌دهد.

باکتری‌های دهان

طبق تحقیقات، نعناع فلفلی بوی بد دهان را کاهش می‌دهد و خواص ضدمیکروبی در برابر ریزاندامک‌های (میکروارگانیسم‌) موجود در دهان دارد.

سلامت ریه

برخی تحقیقات نشان می‌دهد استنشاق نعناع فلفلی ظرفیت ریه را بهبود می‌خشد. با این حال، در افراد مبتلا به آسم، هیچ تفاوتی ایجاد نشد.

همچنین پژوهش دیگری قابلیت عصاره نعناع فلفلی، در کاهش اضطراب افرادی که مشکلات قلبی دارند مورد بررسی قرار داد. طبق این پژوهش، رایحه درمانی با نعناع فلفلی در کاهش اضطراب در افراد مبتلا به سندرم حاد کرونری یا همان کاهش جریان خون به قلب، موثر است.

خستگی

بنا بر پژوهشی، اسانس نعناع فلفلی و اسطوخودوس که در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کیفیت خواب بیماران قلبی در محیط بیمارستان را بهبود می‌بخشند.

همچنین رایحه‌درمانی با روغن نعناع فلفلی کمک می‌کند تا افرادی که جراحی قلب باز کرده‌اند، خواب بهتری داشته باشند. همچنین از شدت درد این افراد کاسته می‌شود.

دمنوش نعناع فلفلس یک انتخاب عالی قبل از خواب هم به شمار می‌رود. این دمنوش به طور طبیعی بدون کافئین و آرامش‌بخش است و ممکن است باعث ایجاد احساس خواب آلودگی شود.

گرفتگی دوران عادت ماهیانه

دمنوش نعناع فلفلی همچنین به دردهای قاعدگی و ناراحتی‌های مربوط به آن کمک می‌کند. محققان دریافت‌اند کپسول‌های نعناع فلفلی، درد و شدت گرفتگی قاعدگی را کاهش می‌دهند، اما تغییری در میزان خونریزی ایجاد نمی‌کنند.

عفونت‌ها

دمنوش نعناع‌ فلفلی حاوی خواص ضدباکتریایی است و بر برخی از عفونت‌ها تاثیر دارد. محققان به وجود فعالیت ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی قوی در عصاره نعناع پی‌برده‌اند. همچنین طبق نتایج به‌دست‌آمده از یک پژوهش، خواص ضدویروسی نعناع فلفلی احتمالا سیستم دفاعی را تقویت‌ و بیماری‌های تنفسی را درمان می‌کند.

اشتها

تحقیقات زیادی در مورد نعناع فلفلی و کاهش وزن وجود ندارد. با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهد که نعناع فلفلی ممکن است به کنترل اشتها کمک کند.

آلرژی

طبق پژوهش‌ها، نعناع احتمالا برخی از علائم آلرژی را کاهش می‌دهد. به‌عنوان نمونه، عصاره نعناع به‌طور قابل توجهی التهاب در بافت بینی را کاهش می‌دهد و برای درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه گزینه خوبی است.

قدرت شناختی

علاوه بر تمام موارد ذکرشده شواهدی نشان می‌دهد که نعناع فلفلی قابلیت تفکر و یادآوری اطلاعات را تقویت می‌کند. همچنین نتایج پژوهشی از تاثیر رایحه‌درمانی نعناع فلفلی بر خلق و خوی جوانان خبر می‌دهد.

کاربردهای سنتی نعناع فلفلی کدام‌اند؟

نعناع فلفلی در درمان محلی و عامیانه برای مواردی مانند گلودرد، سرماخوردگی، گرفتگی عضلات، سوء‌هاضمه، حالت تهوع، دندان‌درد، عفونت و سرطان مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا برخی افراد باید از نوشیدن دمنوش نعناع فلفلی یا سوسنبر اجتناب کنند؟

دمنوش نعناع فلفلی به‌طور کلی نوشیدنی گیاهی و بدون کافئین است که برای اغلب افراد خطری ندارد. بسیاری از افراد می‌توانند به صورت روزانه یک فنجان از این دمنوش را میل کنند. برخی از افراد هم بهتر است از مصرف آن اجتناب کنند.

بنا بر پژوهش‌ها، مصرف نعناع فلفلی برای علائم شدید بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)، عامل خطر به شمار می‌رود. محققان بر این باورند که نعناع فلفلی ماهیچه‌های صاف مری را شل می‌کند.

همچنین اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید، قبل از مصرف آن با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

برخی افراد هم ممکن است به نعناع فلفلی حساسیت غذایی داشته باشند که در این صورت حتما باید از آن اجتناب کنند.

دمنوش نعناع فلفلی را می‌توان به صورت سرد و گرم دم و میل کنید.

برای تهیه دمنوش نعناع فلفلی سرد، آن را به صورت چای کیسه‌ای یا برگ آن را در پارچ قرار دهید و آن را از آب پرکنید، سپس آن را برای شش ساعت در یخچال قرار دهید. بدین ترتیب از دمنوش سرد نعناع فلفلی لذت ببرید.

دمنوش گرم هم با اضافه کردن برگ‌ها یا نوع کیسه‌ای نعناع فلفلی در آب داغ قوری یا فنجان به دست می‌آید. آن‌ها را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید و سپس کیسه یا برگ‌ها را جدا و دمنوش نعناع فلفلی داغ را میل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha