گرفتن صندلی کنار پنجره برای کسانی که با تکان‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند بهترین گزینه است.

چطور با احساس ناخوشایند ناشی از تکان هواپیما مقابله کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، بسیاری از افراد در طول سفر هوایی با تلاطم و تکان‌های هواپیما مواجه می‌شوند که در پی این ناآرامی‌ها، حس ناخوشایندی در وضعیت جسمی این افراد به وجود می‌آید.

پروفسور آدام تیلور، مدیر مرکز آموزش آناتومی بالینی در دانشگاه لنکستر، دراین‌باره توصیه‌هایی دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند کمک بسیار مفیدی باشد.

او می‌گوید: «بدن در هر محیطی خودش را پیدا می‌کند و ارتباطش با اجسام اطرافش از منظر فاصله و جهت‌گیری، آشنایی فضایی یا آشنایی محیطی خوانده می‌شود. با این حال، تلاطم و تکان‌خوردن این رابطه را مختل می‌کند و اطلاعات حسی که مغز دریافت می‌کند را برهم می‌زند – همین امر باعث می‌شود بدن واکنش نشان دهد یا اینکه بخواهد خودش را در فضا و محیط دوباره پیدا کند.»

به گفته تیلور،‌ تعادل گوش داخلی فرد - که پروازها با محدود کردن دید بیرونی از بین می‌برند - نقش کلیدی در جهت‌گیری فضایی بازی می‌کند و معمولا در اثر تکان‌ها و تلاطم هوایی دچار سردرگمی می‌شود.

به گزارش نیویورک‌پست، وقتی هواپیما با تلاطم و تکان همراه است، سیستم تعادل بدن قادر نیست تفاوت حرکت هواپیما را از حرکت سر تشخیص دهد. بنابراین حرکت هواپیما را با حرکت سر مسافر اشتباه می‌گیرد. اما این وضعیت با دریافت‌های دیداری مسافر مطابقت ندارد و همین امر حس سردرگمی و گیجی را به وجود می‌آورد.

تیلور برای کاهش این وضعیت ناخوشایند چند راه‌حل ارائه می‌دهد.

او به برخی آنتی‌هستامین‌ها اشاره می‌کند که احتمال دارد برای کاهش این وضعیت مفید باشند.

او همچنین پیشنهاد می‌کند: «گرفتن صندلی کنار پنجره برای کسانی که با تکان‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بهترین گزینه است.» با این کار از طریق مسیرهای بینایی به مغز پیام‌های حسی می‌رسد و باعث آرامش مغز در پاسخ به دریافت اطلاعات می‌شود.»

به توصیه تیلور، صندلی‌های نزدیک‌تر به جلو یا بالای بال هواپیما می‌توانند اثرات ناشی از تکان‌ها و تلاطم‌ها را کاهش دهند.

این پروفسور همچنین تاکید کرد که نفس‌های عمیق با آهنگ و نظم مشخص می‌تواند با بیماری حرکتی ناشی از تلاطم مقابله کند. چرا که تمرکز بر تنفس، سیستم عصبی را آرام می‌کند.

به توصیه او، بهتر است در پروازها از نوشیدن الکل اجتناب کنید و هشیار بمانید، زیرا الکل ممکن است شرایط را بدتر کند.

با این‌همه باید بدانید که ممکن است در حین آرامش با وضعیتی روبرو شوید که در آن تکان و تلاطم‌ وجود دارد و می‌تواند در بینایی و شنوایی شما اختلال ایجاد کند و به استفراغ منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha