مدیر گروه پیش‌آگاهی مخاطرات جوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: بحران آب پیش نشانگر تهدیدهای تغییر اقلیم در ایران و جهان است، به‌طوری‌که بر اساس گزارش بانک جهانی در ۲۰ سال اخیر ۱.۶ میلیارد نفر درگیر سیل و ۱.۴ میلیارد نفر گرفتار خشکسالی در دنیا بوده‌اند.

بحران آب، پیش‌نشانه تهدیدهای تغییر اقلیم در جهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا مجید حبیبی نوخندان در پنل تخصصی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران با بیان مطلب بالا اظهارکرد: گزارش‌های هیئت بین الدول تغییر اقلیم نشان می‌دهد که تغییر اقلیم ریسک دو برابر شدن جمعیت در معرض سیل و خشکسالی در دنیا را نیز تقویت کرده است.

وی افزود:‌ گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد که فجایع مربوط به اقلیم و آب طی ۵۰ سال گذشته به‌طور میانگین روزانه جان ۱۱۵ نفر را گرفته و ۲۰۲ میلیون دلار خسارت به بار آورده است.

مدیر گروه پیش آگاهی مخاطرات جوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با بیان اینکه مواجهه با مخاطرات طبیعی اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: طی دو سال گذشته سیل شدید اروپای غربی را تحت تأثیر قرار داد و تنها در آلمان حدود ۴۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد.

حبیبی نوخندان اضافه کرد: با این همه امکان پیشگیری از خسارات‌های مخاطرات طبیعی و جوی وجود دارد، به‌نحوی که با سرمایه‌گذاری روی هشدار سریع برای همه می‌توان تا حد زیادی از خسارت‌ها کاست.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری یک واحد پولی در امر پیشگیری از مخاطرات طبیعی در جامعه می‌تواند از خسارتی معادل پنج واحد پولی به آن جامعه جلوگیری کند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو افزود: هدف اصلی سامانه هشدار سریع برای همه اطمینان از آگاهی مردم قبل از وقوع رویدادهای خطرآفرین است، به‌طوری که آن‌ها بتوانند اقدامات لازم را برای حفظ جان و مال خود انجام دهند.

حبیبی نوخندان اضافه کرد: در ایران سامانه‌های هشدار مخاطرات طبیعی عمدتاً به وسیله سازمان هواشناسی کشور، سازمان مدیریت بحران ، سازمان نقشه برداری و سازمان زمین شناسی اداره می شوند.

وی ادامه داد:‌ سامانه ملی یکپارچه هشدار سریع مخاطرات جوی شامل شبکه ای از انواع ایستگاه های هواشناسی و دیدبانی جو به همراه دانش فنی و تکنیک های عملیاتی، تحلیل و پیش بینی مخاطرات جوی، اطلاع رسانی و هشدار و در نهایت تصمیم گیری و اقدام است.

مدیر گروه پیش‌آگاهی مخاطرات جوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو تصریح کرد: سامانه ملی یکپارچه هشدار سریع مخاطرات جوی شامل یک چرخه پایدار دیدبانی و تولید داده و اطلاعات، خدمات و محصولات، انتشار و توزیع پیام و بازخوردگیری است که مدام تکرار می‌شود و سیستم با شناسایی نقاط ضعف به بهبود و توسعه خدمات تخصصی کمک می کند.

حبیبی نوخندان خاطرنشان کرد:‌ مخاطرات جوی از جمله مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده زندگی و زیرساخت‌های کشور است که توجه و هزینه برای آن یک سرمایه گذاری است.

وی افزود:‌ از الزامات عملیاتی کردن سامانه هشدار سریع برای همه در کشور می‌توان به ضرورت استفاده از دیپلماسی فعال برای جلب حمایت‌های بین المللی و توسعه زیرساخت‌های هشدار در کشور، توسعه و گسترش شبکه ایستگاه‌های هواشناسی با پوشش سراسری از طریق تعامل و همکاری با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و توسعه مدل‌های پیش بینی مخاطرات جوی-اقلیمی اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو ادامه داد: استفاده از دانش و فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با هدف شناسایی الگوهای رفتاری مخاطرات، ایجاد زیر ساخت های شبکه‌های هشدار سریع مخاطرات جوی در دیدبانی هواشناسی و افزایش پوشش رسانه‌ای هشدارها از دیگر نیازهای ضروری برای بهبود وضعیت سامانه هشدار مخاطرات جوی در کشور است.

حبیبی نوخندان اضافه کرد: یکی از نیازهای جامعه ایران آموزش و ترویج عمومی و ارتقای سواد اقلیمی است که به درک بهتر اوضاع جوی - اقلیمی و بینش مشترک نسبت به بایدها و نبایدهای این حوزه می انجامد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، وی بهبود سازوکار همکاری‌ها بین نهادهای مختلف مسئول مدیریت مخاطرات را نیز مهم برشمرد و گفت: سامانه هشدار سریع برای همه نیازمند یک فعالیت یکپارچه و متمرکز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha