عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر ضرورت عرضه دارو از مسیر داروخانه و داروساز تاکید کرد.

نباید تسهیل داروفروشی داشته باشیم/ عرضه دارو از مسیر داروخانه‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدعلی مظلومی، با عنوان این مطلب که هنوز مصرف دارو در جامعه زیاد است، گفت: نباید چیزی به اسم تسهیل داروفروشی داشته باشیم، تجویز منطقی دارو با تسهیل داروفروشی کاملاً در تضاد است.

وی با اشاره به نگاه موافقان فروش اینترنتی دارو در کشور، افزود: اگر در داروخانه یک دقیقه داروساز حضور نداشته باشد، باید بسته شود. در داروخانه طبق قوانین دارو را یا به بیمار می‌دهیم یا به همراهی که احراز هویت شده است. نمی‌توانیم دارو را به پیک بدهیم. نمی‌توانیم سطح سیستم بهداشت و درمان را برای چهار نفری که می‌خواهند منافع مالی ببرند، پایین بیاوریم و تمام ضوابط و قوانین را زیر سوال ببریم.

مظلومی ادامه داد: می‌گویند چرا وزارت بهداشت این کار را انجام نمی‌دهد، من معتقدم وزارت بهداشت با چالش‌های زیادی روبرو است که باید به آنها بپردازد.

وی افزود: من معتقدم مردم هنوز به مراجعه به داروخانه نیاز دارند و هنوز ترجیح می‌دهند خمیردندان را هم از داروخانه بخرند نه از پلتفرم‌ها و سایت‌های فروشگاهی. دلیل آن حضور داروساز است که آنجا حضور دارد.

مظلومی گفت: کار داروساز فقط فروش دارو نیست، اشتباه است که همه چیز را تجاری ببینیم. روز اولی که وارد کلاس دانشکده شدیم، به ما گفتند دارو سم است. حالا باید یاد بگیریم سم را چقدر بدهیم تا عوارض ندهد و حالشان بهتر بشود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت هزار مشکل دیگر دارد، باید اول آن مشکلات را حل کند و بعد به موضوعی بپردازد که عده‌ای که فقط منفعت مالی از آن می‌برند، مطرح می‌کنند. این عده القا می‌کنند و فشار می‌آورند که این اتفاق بیافتد. این کار حتماً اشتباه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ما نیازها و اولویت‌های مهم‌تری در نظام سلامت داریم. کار حاکمیت که فقط تسهیل‌گری نیست. در داروخانه روی من قمه کشیدند چون نمی‌خواستم لورازپام و دیازپام بدون نسخه بدهم. در داروخانه زحمت می‌کشیم که دارو کمتر بدهیم و با این برخورد مواجه می‌شویم. حتماً دارو دادن به بیمار برای داروخانه هم سود دارد ولی من این کار را نمی‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha