دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 367707

برکسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر، کاشت ناخن و ژلیش به یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های زیبایی تبدیل شده است؛ تکنیک و روشی که البته زیبایی‌های غیرقابل کتمانی دارد اما شاید بهتر است آن‌قدر در این رنگ‌ و طرح‌ها غرق نشویم که عارضه‌های پوستی که می‌تواند برای‌مان به همراه داشته باشد را نبینیم!

کاشت ناخن سرطان زاست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، عارضه‌هایی که فقط محدود به حساسیت‌های ساده پوستی نیست و می‌تواند سلامت فرد را بیشتر از آن‌که فکر می‌کند به خطر بیندازد. به نظر می‌رسد که اگر نمی‌توانیم دست از انجام چنین کاری برداریم، ایجاد فاصله زمانی مناسب بین هربار کاشت ناخن و ژلی‌کردن آن، می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش آسیب‌های آن باشد. بله! ناخن‌های کاشته‌شده در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف بسیار زیبا و جذاب هستند؛ ناخن‌های محکم و استوار که زیبایی دوچندانی به دست‌های‌مان می‌دهد، اما این تنها یک روی ماجرای کاشت ناخن است.


روی دیگرش، آسیب‌هایی است که ممکن است مراحل مختلف کاشت ناخن، برای سلامت پوست فرد به همراه داشته باشد. عارضه‌هایی که در برخی کمتر و در برخی دیگر، بیشتر دیده می‌شود. مثلا این‌که در مرحله اول، لازم است که برای این کار، ناخن فرد کاملا و در بیشتر حالت ممکن مانیکور شود؛ مانیکوری که باعث می‌شود قسمتی از ناخن به عقب رانده شود: «این درحالی‌است که این قسمت‌های ناخن، بهترین راه محافظت از ناخن و انگشت‌ها در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند.» این را دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست، مو و زیبایی می‌گوید که معتقد است از همان ابتدایی‌ترین مرحله، آسیب‌زایی این روش آغاز می‌شود.



میز کار را می‌بینی؟


یکی دیگر از مواردی که می‌تواند احتمال بروز عارضه‌های پوستی را در این عمل بالا ببرد، وسایلی است که در این روش استفاده می‌شود که می‌توانند بیماری‌های پوستی را از فردی به فرد دیگر منتقل کنند: «این‌که با یک اسپری و با دو افشانه الکل، انتظار ضدعفونی‌شدن داشته باشیم، بیشتر خنده‌دار است تا نتیجه‌بخش؛ ضدعفونی وقتی رخ می‌دهد که تمام این وسایل مانند فرچه و سوهان و... در دستگاه اتوکلاو قرار بگیرند و من فکر نمی‌کنم به تعداد انگشتان یک دست هم کسانی باشند که این کار را انجام بدهند.» دکتر محمد رضوانی، ادامه می‌دهد که لازم است پیش از انجام، به استریل بودن همه‌چیز اطمینان حاصل کرد. تراشه‌های ناخن مشتری‌های قبلی را که روی میزشان دیده‌اید؟



و بالاخره UV!


مواد لازم برای ژلی‌کردن ناخن، در حالت عادی خشک و تثبیت نمی‌شوند؛ برای همین هم به دستگاه‌هایی مانند UV احتیاج است که این عمل تثبیت شود. این‌طور که قریب به اتفاق متخصصان پوست و مو و زیبایی می‌گویند، اشعه‌ای مانند UV می‌تواند احتمال ایجاد لکه‌های پوستی را بالا ببرد؛ موضوعی که دکتر رضوانی هم آن را تایید می‌کند و می‌گوید: «بر کسی پوشیده نیست که اشعه UV اشعه‌ای سرطان‌زاست. از دستگاه‌های سولاریوم تا حمام آفتاب و همین کاشت ناخن که باید تحت تاثیر این اشعه قرار بگیرد. البته که این آسیب‌زایی به دو عامل مختلف بستگی دارد. حساسیت افراد و مدت زمان تماس با این اشعه، دو فاکتور بسیار مهمی است که می‌توانند میزان و شدت خطر را کم و زیاد کنند. در این میان، دز اشعه هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.» این‌طور که دکتر رضوانی می‌گوید، نوع و استانداردهای هر دستگاه با دیگری فرق دارد و هرکدام از این اشعه‌ها اگر با دزی خارج از استاندارد ساطع شود، می‌تواند در طولانی‌مدت، آسیب‌زننده و خدای‌نکرده، سرطان‌زا باشد.»


این رزین حساسیت‌زا


چه بسیار مراجعه‌کنندگانی که به رزینی که مواد کاشت ناخن و ژلیش را برای روی ناخن می‌چسباند حساسیت داشته‌اند؛ تجربه‌ای که دکتر رضوانی از آن به تعدد یاد می‌کند:«حساسیت نسبت به رزین موردی است که بسیار اتفاق می‌افتد؛ البته هستند کسانی که حساسیت ندارند و هیچ اتفاقی برای‌شان نمی‌افتد اما آن دسته ازافرادی که تجربه حساسیت داشته‌اند وبه‌طورکلی، شانس حساسیت بالایی دارند، ممکن است به رزین هم حساسیت نشان بدهند.»

علاوه‌برآن،آن صفحه‌ای‌که همه زیبایی‌ناخن را بردوش می‌کشد وروی ناخن اصلی خودمان قرارمی‌گیرد هم می‌تواند اثرات ناخوشایندی برای فرد وانگشت‌هایش داشته باشد. این‌طورکه دکتر محمد رضوانی می‌گوید، این صفحه قرارگرفته روی ناخن، اجازه تنفس به ناخن را نمی‌دهد ودرنهایت می‌تواند نرمی ناخن و شکستن آن را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha