اگر سیگار کشیدن برای شما یک عادت شده است، وقت آن است که سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن نه تنها برای ریه ها، بلکه برای چشمان شما نیز ضرر دارد.

آیا سیگار کشیدن ‌بر سلامت چشم تأثیر می گذارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، هرگونه سیگاری که استفاده کنید، باید بدانید که آنها دوستان سلامت شما نیستند. بارها به ما گفته اند که سیگار برای ریه ها، دندان ها و قلب مضر است. اما آیا می دانستید سیگار کشیدن می تواند بر چشمان شما نیز تاثیر بگذارد؟ سیگار کشیدن می تواند باعث بیماری های چشمی شود و در نهایت می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود، جدا از اینکه منجر به خشکی چشم هم می شود.

سیگار چه تاثیری بر سلامت چشم دارد؟

سیگار می تواند اثرات مضری بر سلامت چشم داشته باشد:

1. افزایش خطر آب مروارید

سیگار ممکن است شانس ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد، آب مروارید همان کدر شدن عدسی چشم است که می تواند منجر به تاری دید شود. مواد شیمیایی مضر موجود در تنباکو ممکن است به استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط با تشکیل آب مروارید کمک کنند.

2. خطر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)

سیگار یک عامل خطر مهم برای AMD است، وضعیتی که باعث زوال تدریجی ماکولا، قسمت مرکزی شبکیه می شود. این وضعیت می تواند منجر به از دست دادن بینایی مرکزی شود و بر فعالیت هایی مانند خواندن و رانندگی تأثیر بگذارد.

بر اساس تحقیقی که در سال 2022 توسط سازمان بهداشت جهانی به اشتراک گذاشته شده است، افراد سیگاری 5.5 سال زودتر از افرادی که سیگار نمی‌کشند به AMD مبتلا می‌شوند.

3. سندرم خشکی چشم

سیگار کشیدن ممکن است احتمال ابتلا به سندرم چشم خشک را افزایش دهد که در واقع زمانی رخ می دهد که چشم ها قادر به تولید اشک کافی نیستند یا زمانی که اشک ها به سرعت خشک می شوند. محرک های موجود در دود تنباکو می تواند به خشکی و ناراحتی در چشم ها دامن بزند.

4. آسیب عصب بینایی

وظیفه عصب بینایی انتقال سیگنال های بینایی از چشم به مغز است. سیگار کشیدن با آسیب عصب بینایی مرتبط است که ممکن است منجر به گلوکوم شود. افزایش فشار داخل چشم، استرس اکسیداتیو و اختلال در جریان خون مکانیسم‌های بالقوه‌ای هستند که از طریق آن سیگار می‌تواند به آسیب عصب بینایی کمک کند.

5. اختلال در دید رنگ ها

سیگار کشیدن نیز ممکن است بینایی رنگ را تحت تاثیر قرار دهد.

افراد سیگاری ممکن است کاهش توانایی خود را در درک و تمایز رنگ ها، به ویژه در طیف آبی-زرد، تجربه کنند. بر اساس مطالعه ای که در سال 1999 در آرشیو Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology منتشر شد، افرادی که بیش از 20 نخ سیگار در روز مصرف می کنند، ممکن است دچار نقص دید رنگی شوند.

علائم مشکلات چشمی مرتبط با سیگار چیست؟

برخی از علائم مشکلات چشمی مرتبط با سیگار عبارتند از:

  • تاری یا تحریف دید
  • احساس خشکی، سوزش یا خارش
  • افزایش حساسیت به نور
  • مشکل در دید در نور کم
  • از دست دادن بینایی یا لکه های تیره در میدان بینایی

آیا دود سیگار برای چشم مضر است؟

دود دست دوم که به نام دود غیرفعال یا دود تنباکو محیطی (ETS) نیز شناخته می شود، برای چشم ها مضر است و می تواند به مشکلات مختلف مربوط به چشم منجر شود. یک تحقیق در سال 2022 که توسط سازمان بهداشت جهانی به اشتراک گذاشته شد، اشاره کرد که افرادی که با مصرف کنندگان دخانیات در تماس هستند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن ناشی از دود سیگار می باشند.

دود دست دوم نیز می تواند بر سلامت چشم به روش های زیر تأثیر منفی بگذارد:

  • تحریک و ناراحتی
  • تشدید کنژنکتیویت آلرژیک
  • تشدید بیماری های چشمی زمینه ای

ترک سیگار بلافاصله می تواند منجر به بهبود سلامت قابل توجهی برای افراد شود. اثرات مثبت ترک آن مدت کوتاهی پس از کنار گذاشتنش شروع و احساس می شود. ترک سیگار گردش خون را بهبود می بخشد، برای چشم مفید است و خطر آسیب عروقی را کاهش می دهد.

اگر سیگار را ترک کنید، به سلامت کلی چشم، بهبود بینایی و کاهش احتمال مشکلات مختلف مرتبط با چشم کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha