شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 367927

بارش‌های زمستانی که از چهارشنبه گذشته در کشور آغاز شده بود، طی 2 روز گذشته در نیمه غربی شدت گرفت و در ارتفاعات غربی و زاگرس مرکزی و جنوبی در پایین‌دست منجر به جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها شد.

بالادست برف پایین دست سیل

به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازروزنامه ایران، این بارش‌ها سبب وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، خوزستان و مناطق جنوبی فارس شده و همزمان بارش برف سنگین در استان‌های کردستان، آذربایجان‌شرقی و غربی تردد در محورهای کوهستانی را با اختلال مواجه کرده و راه چندین روستا را مسدود کرده است.


البته سازمان هواشناسی پیش‌تر با صدور هشدار نارنجی نسبت به وقوع حوادث احتمالی ناشی از بارش‌ها در استان‌های گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین، همدان، استان مرکزی، لرستان، البرز و بخش‌هایی از استان تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و جنوب استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی و غربی، شمال فارس و نیمه غربی اصفهان و شمال بوشهر خبر داده بود، از این‌رو در تمام این استان‌ها دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش کامل هستند. این در حالی است که مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب محلی از آماده باش نیروهای امدادی 22 شهرستان این استان برای مقابله با سیلاب احتمالی خبر داد.

هوا 15 درجه سردتر می‌شود


کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی از اعلام هشدار نارنجی برای ۲۲ استان خبر داد و گفت: با ورود این سامانه ضمن شدید شدن بارش‌ها از امروز (شنبه) شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای هوا در اغلب استان‌ها خواهیم بود.کارشناس سازمان هواشناسی افزود: این سامانه بارشی تا اواسط هفته پیش‌رو در نیمه غربی کشور، دامنه‌های البرز، سواحل دریای خزر، دامنه‌های زاگرس، استان‌های فارس، بوشهر، مرکز و شمال‌شرق کشور فعال خواهد بود و سبب بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق، وزش باد و در مناطق سردسیر و ارتفاعات، بارش برف می‌شود.


رفیعی از وقوع بهمن در ارتفاعات و گردنه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها در سطوح پایین‌تر و احتمال قطعی برق در روستاها خبر داد و افزود: طی 2 روز آینده گستره بارش‌ها به شمال‌شرق و جنوب کشور نیز کشیده می‌شود. در این مدت در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی، سمنان، خراسان‌رضوی، اصفهان، برخی از مناطق یزد و خراسان‌جنوبی، بوشهر، غرب خلیج فارس و سواحل خوزستان و بوشهر، بیشتر مناطق فارس غیر از جنوب‌شرق بارش‌ها شدت بیشتری خواهد داشت.


این کارشناس سازمان هواشناسی با تأکید بر اینکه امروز و فردا در نیمه شرقی بویژه شمال‌شرق کشور شاهد کاهش محسوس دما خواهیم بود، افزود: روز یکشنبه در بخش‌هایی از غرب، شمال‌غرب، ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر، شمال‌شرق و نوار شرقی و همچنین دوشنبه و سه‌شنبه در غرب، شمال‌غرب و سواحل دریای خزر شاهد بارش پراکنده هستیم.


وی ادامه داد: در این مدت بارش‌ها، برف و باران توأمان خواهد بود و در گردنه‌های برفگیر کاهش دید، وقوع بهمن و در مناطق پایین‌دست سیلابی شدن مسیل‌ها و معابر پیش‌بینی شده است. رفیعی خاطرنشان کرد: بارش‌ها تا سه‌شنبه ادامه دارد و در این مدت شرایط جوی در بیشتر نواحی کوهستانی کشور برای انجام فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی، اسکی، طبیعت‌گردی و … مخاطره‌آمیز و با احتمال خسارت جانی همراه است.



سیلاب در ایلام به روستاها و اراضی کشاورزی خسارت زد


بارندگی‌ها که از روز چهارشنبه در استان ایلام آغاز شده طی روزهای پایانی هفته اوج گرفته و در مناطق جنوبی این استان منجر به جاری شدن سیلاب و وقوع خسارت به اراضی کشاورزی در روستاهای شیخ مکان و کله جوب در شهرستان دره‌شهر شده است.بر اساس اعلام مسئولان این استان، در مناطقی مثل دشت چمران و آبدانان بیش از ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی و در مناطقی مثل دره‌شهر بیش از ۹۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.
حمزه محمدی‌مقدم، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان ایلام در خصوص جزئیات سیلاب اظهار کرد: با توجه به بارش شدید باران، برخی از منازل مسکونی در شهرستان‌های ایلام و دره‌شهر دچار آبگرفتگی که بلافاصله تیم‌های عملیاتی سیلاب اعزام شدند.

صدور هشدار سطح قرمز در ایلام


احسان احمدی‌نژاد، کارشناس پیش‌بینی هواشناسی ایلام نیز از صدور هشدار سطح قرمز دراین استان خبر داد و گفت: با توجه به تقویت سامانه بارشی طی امروز (شنبه) و فردا، سامانه بارشی کل استان را دربرمی‌گیرد. البته شدت بارش‌ها در نواحی شمالی، شرقی و جنوب‌شرقی استان خواهد بود.
وی ادامه داد: سامانه بارشی از اواخر وقت فردا (یکشنبه) به تدریج تضعیف شده و از استان خارج می‌شود؛ البته در این مدت بویژه عصر امروز احتمال وقوع سیلاب وجود دارد، از این‌رو مردم و مسئولان نسبت به طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال بروز سیلاب و آبگرفتگی معابر هوشیار باشند.

اعلام وضعیت آماده‌باش در مازندران


حسینعلی محمدی، مدیریت بحران استانداری مازندران نیز با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب محلی از آماده‌باش شهرستان‌های مازندران برای مقابله با سیلاب احتمالی خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی استان، با عبور سامانه سرد بارشی از روز جمعه ۲۷ بهمن تا اواخر وقت یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه شاهد بارش متناوب باران، کاهش محسوس دما، وزش باد به نسبت شدید و در بلندی‌ها و مسیرهای کوهستانی مه‌گرفتگی با بارش برف و کولاک در نیمه غربی و مرکزی و همه مناطق استان خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تأکید کرد: دامداران دام‌های خود را به دور از حاشیه رودخانه‌ها، دهانه مسیل‌ها، نقاط مرتفع، فضای باز و در مناطق امن نگهداری کنند. همچنین صاحبان سالن‌های پرورش گل و گیاه و پرورش دام و پرنده نسبت به آماده‌سازی سامانه‌های گرمایشی و تنظیم دما و استحکام سالن‌ها تدابیر و اقدام احتیاطی لازم را انجام دهند.

آبگرفتگی پرحجم معابر کرمانشاه


افشین یگانه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات و آماری که از فرمانداری‌های استان دریافت شده است تا این لحظه حادثه خاص منتهی به آسیب جدی ناشی از بارش باران نداشته‌ایم و تنها در شهر کرمانشاه در تقاطع امام حسین(ع)، تقاطع زمزم و تقاطع الهیه آبگرفتگی قابل توجهی اتفاق افتاده است.


وی اضافه کرد: در تقاطع الهیه به واسطه مسدود شدن کانال دفع آب‌های سطحی آبگرفتی رخ داد که شهرداری با باز کردن کانال آب مشکل را برطرف کرد و چندین خودرو که در این تقاطع گرفتار شده بودند با کمک آتش‌نشانی نجات یافتند.یگانه با انتقاد از شهرداری کرمانشاه در خصوص بی‌توجهی به صدور هشدار قرمز اداره مدیریت بحران کرمانشاه گفت: صدور هشدار قرمز به این معنی است که حتماً حادثه‌ای اتفاق خواهد افتاد. همکاران ما در شهرداری باید بیشتر تلاش کنند و اگر توجه بیشتری به بحث هشدار داشتند شهروندان کمتر درگیر می‌شدند.

نجات 35 خودروی گرفتار در آب


غلامرضا رضایی، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه نیز گفت: طی بارندگی شب گذشته تعداد ۳۵ دستگاه خودرو در برخی معابر کرمانشاه که در آب گرفتار شده بودند توسط مأموران این سازمان از آب بیرون کشیده شدند. همچنین به دلیل شدت بارندگی در شب گذشته و صبح امروز ۲۱ باب منزل و واحد تجاری نیز که دچار آبگرفتگی شده بودند توسط مأموران رفع آبگرفتگی شد.

طغیان رودخانه‌های معمولان و انسداد گردنه پای آستان


بارش‌ها در لرستان نیز خسارت‌هایی به دنبال داشت و سبب آبگرفتگی خیابان‌ها در خرم‌آباد، کوهدشت، پلدختر، نورآباد و الشتر شد. براساس اعلام مسئولان این استان، بارش‌ها در مناطق جنوبی، جنوب‌شرق و غرب لرستان از شدت بیشتری برخوردار بوده و رودخانه فصلی دره‌شور در روستای چم‌مهر طی بارش 103 میلی‌متری طغیان کرده‌ است. همچنین برف راه ۱۰۰ روستای دلفان را مسدود کرد.

گردنه پای آستان مسدود شد


روح‌الله مهدی‌پور، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کوهدشت با اشاره به بارش شدید باران در محور پای آستان بیان کرد: این محور به ‌دلیل ریزش‌ کوه بنا به اعلام ستاد مدیریت بحران تا اطلاع ثانوی مسدود شده است. وی با اشاره به تعیین مسیر جایگزین برای این گردنه افزود: مسیر جایگزین این گردنه، مسیر کونانی است و اهالی بخش طرهان می‌توانند از محور کدکن - خسروآبادـ کونانی‌ـ کوهدشت تردد کنند.

آبگرفتگی در برخی از مناطق پلدختر


حمید خادم، فرماندار پلدختر نیز اظهار داشت: شدت باران سبب طغیان رودخانه فصلی‌ که از میان روستای چم‌مهر عبور می‌کند شده است، البته با توجه به آماده بودن ستاد بحران تاکنون هیچ‌گونه گزارش خسارتی از بارش‌ها در مناطق پلدختر دریافت نشده ‌است. وی با اشاره به آبگرفتگی در برخی از مناطق پلدختر بیان کرد: موارد جزئی آبگرفتگی در منطقه چل، هلوش و چم‌مهر به ‌دلیل شدت بارش‌ها گزارش شده‌ است.

قطع برق ۹۳ روستای کردستان


بارش شدید باران و رانش زمین در گستره وسیع شهرستان سقز باعث افتادن تیرها و قطع برق ۹۳ روستای شهرستان‌های سقز، مریوان، بانه و دیواندره شد.کوهسار رسولی‌تبار، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: بر اثر وقوع چندین مورد رانش زمین در مناطق مختلف استان، شبکه برق تغذیه‌کننده دچار آسیب جدی و فیدرهای بسطام و مولان‌آباد سقز، چهل‌چشمه دیواندره، فیدر جاده مریوان-شهر بانه و فیدر چناره مریوان از مدارخارج و به طور کامل قطع شد.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان یادآور شد: شبکه برق ۷۰ روستای سقز، ۱۳ روستای دیواندره، پنج روستا در بانه و پنج روستای مریوان از ساعات اولیه صبح امروز قطع شد که اقدامات لازم برای رفع آن در دست اقدام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha