شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 367949

کاهو بسیار نازک و شکننده است، به همین دلیل به‌راحتی تجزیه می‌شود و مایعات زیادی تولید می‌کند.

آیا خوردن کاهوی زنگ زده خطرناک است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، اغلب افرادی که قصد دارند رژیم غذایی سالمی داشته باشند، به مصرف سالاد و انواع کاهو و سبزیجات روی می‌آورند و مقدار زیادی از این مواد غذایی را در یخچال نگه می‌دارند تا همیشه در دسترس باشند اما کاهویی که چند روز در یخچال می‌ماند، ممکن است چندان ترد به نظر نرسد و برخی مواقع رنگ آن هم تغییر ‌می‌کند و رگه‌های صورتی و قرمز روی آن ظاهر شود؛ اما آیا تغییر رنگ کاهو به این معنی است که خراب است و دیگر نباید آن را مصرف کرد؟

تروور کریگ، کارشناس ایمنی مواد غذایی و مدیر شرکت آموزش فنی و مشاوره در آزمایشگاه میکروباک، در گفت‌وگو با نشریه هاف پست توضیح داد که برگ کاهو بسیار نازک و شکننده است، به همین دلیل به‌راحتی تجزیه می‌شود و مایعات زیادی تولید می‌کند. با این حال همیشه به این معنی نیست که مصرف این سبزیجات مضر است. فقط ممکن است شما دیگر تمایلی به مصرف آن‌ها نداشته باشید.

کارشناسان تولید و ایمنی غذا برای درک بهتر تغییرات در انواع کاهو توضیح می‌دهند که چرا این تغییرات رخ می‌دهد و چگونه می‌توان فهمید یک کاهو هنوز برای خوردن بی‌خطر است.

چرا بعضی کاهوها صورتی می‌شوند؟

کتی ساباتینی، متخصص تغذیه و مدیر تضمین کیفیت و ایمنی مواد غذایی در شرکت لیتل لیف فارمز (Little Leaf Farms)، به هاف پست گفت که تغییر رنگ صورتی مایل به قرمزی که بیشتر در کاهوهای رومی (romaine/ در ایران به کاهوی سالادی معروف‌اند) و کاهوی پیچ (iceberg lettuce) ظاهر و به عنوان «زنگ‌زدگی» شناخته می‌شود، یک ویژگی طبیعی پس از برداشت محصول است.

او توضیح داد که مهم‌ترین دلایل این تغییر رنگ «حمل و نگهداری نامناسب» است: «اگر برگ‌ها تیره یا بریده شده باشند یا اگر کاهو با رطوبت زیادی نگهداری شده باشد، می‌تواند خیلی سریع‌تر به ایجاد زنگ روی برگ‌ها منجر شود.»

کاهو همان‌طور که به مرور زمان اکسید می‌شود، به عنوان یک اقدام محافظتی برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ، پلی فنول‌ــ ترکیباتی گیاهی با فواید بی‌شمار برای سلامتی‌ــ تولید می‌کند، که به گفته ساباتینی می‌تواند ظاهری زنگ‌زده به کاهو بدهد. عامل دیگر، قرار گرفتن در معرض گاز اتیلن است که به طور طبیعی از سایر محصولات موجود در یخچال ساطع می‌شود.

ساباتینی توضیح می‌دهد که اگرچه تغییر رنگ کاهو ممکن است ناخوشایند باشد، آن را برای خوردن خطرناک نمی‌کند. به گفته او، تا زمانی که کاهو همچنان ترد است و بقیه برگ‌ها سرزنده و سفت به نظر می‌رسند، خوردن قسمت‌های صورتی آن بی‌خطر است.

ساباتینی در ادامه توضیح می‌دهد که برگ‌های تیره یا خیلی مرطوب می‌توانند نشانه فاسد شدن باشند. با گذر زمان، سبزی‌ها رطوبتی آزاد می‌کنند که باعث تیره شدن یا خیس شدن آن‌ها می‌شود. بسته‌بندی بیش از حد، تغییرات دمایی حین حمل‌ونقل و نگهداری نامناسب نیز می‌تواند سبب افزایش رطوبت شود.

به گفته کریگ، در این رطوبت اضافی باکتری‌های مضری مانند «ئی.کولی» (E. coli)، سالمونلا یا لیستریا می‌توانند شروع به رشد کنند که ممکن است زمینه ابتلا به بیماری را افزایش دهند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، بیماری‌های ناشی از غذا می‌توانند باعث اسهال، دل درد، استفراغ و تب شوند.

از آنجا که سبزی‌های در حال خراب شدن به‌هرحال اشتهاآور نیستند، ساباتینی توصیه می‌کند که برای احتیاط، هرگونه سبزی خیس، لزج، بدبو یا بیش از حد تیره را دور بریزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha