تقریبا ۲۵ هزار نفر در ایران در صف انتظار پیوند عضو هستند که از این تعداد هر روز ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ روزانه ۱۰ ایرانی به دلیل نرسیدن عضو پیوندی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین از روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایران، نشست اهدا و رسانه با موضوع «اهدای عضو» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

این همایش با حضور اساتید و کارشناسان به‌نام در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن اول مصلی (سالن محمود دعایی) برگزار خواهد شد.

سخنرانان این نشست پروفسور باقر ساروخانی، دکتر محمد خدادی، سیامک انصاری، دکتر حسین سبطی، دکتر کتایون نجفی‌زاده، دکتر مریم سلیمی و دکتر امید قبادی نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان هستند.

بیش از ۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند عضو در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد هر روز ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند؛ یعنی هر دو سه ساعت ۱ نفر.

دکتر امید قبادی، نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفتگویی با همشهری‌آنلاین اعلام کرد: این آمار در سال می‌شود ۳۰۰۰ نفر. یعنی سالانه ۳۰۰۰ نفر در کشور به دلیل نرسیدن عضو پیوندی می‌میرند. این در حالی است که سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران به دلیل مرگ مغزی فوت می‌کنند که حدود ۳ هزار نفر از آنان قابلیت اهدای عضو دارند.

به گفته دکتر قبادی، هر فرد مرگ مغزی نیز می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد. این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها راضی به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی خود نمی‌شوند و یک دلیل مهمش این است که نمی‌توانند و نمی‌خواهند باور کنند که عزیزشان از دست رفته و همچنان امید بازگشتش را به زندگی دارند.

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: شاخص اهدای عضو در ایران با شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ مثل همه دنیا ۵۰ درصد افت پیدا کرد و به ۷.۹PMP کاهش یافت اما در سال ۱۴۰۰ دوباره رشد کردیم و این شاخص به ۱۱.۷۲ رسید و سال ۱۴۰۱ هم با افزایش بیشتر به ۱۲.۲ رسید. اما این آمار همچنان نیاز به رشد دارد. چون همان طور که گفته شد، روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی می‌میرند.

نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره اولویت بیماران نیازمند پیوند به عضو پیوندی توضیح داد: اولویت بیماران نیازمند پیوند به ترتیب کلیه، کبد، قلب و ریه و بعد لوزالمعده و روده است.

دکتر قبادی درباره بیشترین آمار مرگ و میر بیماران نیازمند پیوند هم گفت: بیشترین مرگ و میر بیماران پیوند عضو نسبت به تعداد در لیست متعلق به بیماران نیازمندِ قلب و ریه است. بیشترین بیماران نیازمند هم بیماران پیوند کلیه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha