شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 368294

بالاخره یک‌سال پس از برنامه‌ریزی اورژانس تهران و وزارت بهداشت برای انتقال عضو اهدایی پیوند با موتورلانس‌ها، این طرح با انتقال یک کلیه از بیمارستانی در جنوب تهران به شمال پایتخت محقق شد؛ ماموریتی که در یکی از شلوغ‌ترین ساعت‌های یکشنبه، 29 بهمن1402، حوالی ساعت51 و تقریبا در پیک ترافیک تهران، از بیمارستانی در خیابان امام (ره)به بیمارستانی حوالی میدان ونک شروع شد و در کمتر از 17دقیقه به مقصد رسید.

کلیه‌ای که در 17دقیقه رسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، به‌گفته علی نوری‌ساعد، سرپرست موتورلانس ناحیه غرب تهران که نخستین ماموریت اجرای پایلوت اهدای عضو با موتورلانس در کشور به نام او ثبت شده «طی شدن این فاصله 8کیلومتری در کوتاه‌ترین زمان هر چند که استرس زیادی داشت، اما در نهایت موفقیت‌آمیز بودن آن، هم مسئولان اورژانس تهران را خوشحال کرد و هم کادر اتاق عمل بیمارستان هاشمی‌نژاد را ذوق‌زده. یک روز بعد از آن هم 2کلیه دیگر به‌صورت همزمان به 2بیمارستان مختلف شهر توسط موتورلانس‌ها منتقل شد و با موفقیت و در کوتاه‌ترین زمان به مقصد رسید.»

حالا به‌نظر می‌رسد که خیال مسئولان اورژانس برای جایگزین کردن موتورلانس به جای آمبولانس راحت‌تر شده باشد و بتواند درباره دیگر اعضای اهدایی هم اجرایی شود؛ حتی درباره قلب که کوتاه‌ترین زمان طلایی برای پیوند را دارد. سرپرست موتورلانس ناحیه غرب تهران هم در این‌باره می‌گوید: «قطعا برای انجام این ماموریت‌ها در داخل شهر بهترین گزینه موتورلانس است.»گفت و گوی کوتاه همشهری بااورا درادامه بخوانید.



چه عاملی باعث شد که مسئولان اورژانس استان تهران تصمیم به انتقال عضو اهدایی با موتور بگیرند؟‌


پیش از این، انتقال عضو در تهران به وسیله آمبولانس یا در برخی موارد آژانس انجام می‌شد و زمان آن چیزی حدود یک تا 2ساعت بود. ترافیک تهران اجازه نمی‌دهد که این زمان کاهش پیدا کند. نباید زمان طلایی پیوند از بین برود؛ چون احتمال موفقیت را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل از سال گذشته رئیس اورژانس تهران به‌دنبال اجرای طرحی بود که این جابه‌جایی توسط موتورلانس‌ها انجام شود که پس از یک‌سال محقق شد و در نخستین گام یکشنبه هفته گذشته عضو کلیه از بیمارستان مبدا (سینا) در بازه زمانی 16دقیقه‌و32ثانیه به اتاق عمل مقصد (هاشمی‌نژاد) رسید. یک روز بعد هم 2انتقال دیگر کلیه از یک فرد اهداکننده از طریق موتورلانس‌ها به بیمارستان لبافی‌نژاد و رسول اکرم(ص) انجام شد و آنها هم موفقیت زمانی خوبی داشتند.



چرا اجرای این طرح یک‌سال طول کشید؟


از همان ابتدا تأکید اورژانس تهران این بود که موتورلانس‌ها از چرخه عملیات امدادرسانی وخدمت به بیماران برای انجام مأموریت انتقال عضو خارج نشوند. قرار شد داوطلب بگیریم که از تکنیسین‌های اورژانس در زمان شیفت نباشند. ما در سطح تهران 250موتور عملیاتی و 330نفر نیروی انسانی داریم. زمانی که فراخوان زدیم تا این کار خداپسندانه انجام شود، 308نفر داوطلب شدند که خارج از شیفت این کار را انجام دهند؛ بدون اینکه انتظار هیچ پاداش و پولی داشته باشند. در نهایت این برنامه‌ریزی محقق و اجرای پایلوت طرح به خوبی اجرا شد.



چرا طرح اول با انتقال کلیه آغاز شد؟‌


زمان‌هایی که برای پیوند یک عضو وجود دارد متفاوت است و کلیه بیشترین زمان را دارد؛ چیزی حدود 7ساعت. این عضو به‌عنوان پایلوت درنظر گرفته شد که درصورت بروز خطا یا مشکل زمان از دست نرود و جان یک بیمار به‌دلیل تأخیر به خطر نیفتد.



از این به بعد اعضای اهدایی با موتورلانس منتقل خواهد شد؟


این زمان کوتاه آنقدر خوب بود که حتی ریاست اورژانس تهران هم اعلام کرد که از این پس چنین ماموریت‌هایی را موتورلانس‌ها انجام دهند.

کلیه‌ای که در 17دقیقه رسید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha