هر چند خمیرداندان ممکن است جوش‌ها را خشک کند، اما می‌تواند پوست را تحریک کند و خطرات دیگری نیز داشته باشد.

استفاده از خمیردندان روی جوش صورت؛ آری یا خیر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، یکی از راه‌های خانگی برای از بین بردن جوش صورت که سال‌ها است دهان‌به‌دهان در بین افراد می‌چرخد، استفاده از خمیردندان روی آن‌ها است. اما در حالی که چند ماده موجود در خمیردندان ممکن است باعث کوچک شدن جوش شوند، این درمان خانگی ارزش خطر کردن را ندارد. علاوه‌ بر اینکه روش‌های درمانی ساده‌ای برای جایگزین کردن آن وجود دارد.

وب‌سایت هلت لاین (Helathline) در مقاله‌ای توضیح داده است که چرا جای خمیردندان روی پوست نیست که در ادامه آن را می‌خوانیم.

خمیردندان روی جوش ممکن است بیشتر از فایده ضرر داشته باشد

اگرچه دقیقا مشخص نیست اولین بار استفاده از خمیر دندان برای بهبود جوش‌ها از کجا شروع شده است، اما برخی از دلایل احتمالی آن عبارت‌اند از:
- زمانی بسیاری از فرمول‌های خمیردندان حاوی ماده شیمیایی به نام تریکلوزان بودند که می‌توانست باکتری‌هایی را که باعث ایجاد و بدتر شدن جوش‌ها می‌شوند، از بین ببرد.

- برخی موادی که معمولا در خمیردندان یافت می‌شوند، مانند جوش شیرین، الکل و پراکسید هیدروژن، خشک‌کننده‌اند و می‌توانند به کاهش پوسیدگی دندان کمک کنند.

- به گفته دکتر سپورا شینهاوس، متخصص پوست، نعنای موجود در خمیر دندان احساس گزگز ایجاد می‌کند که می‌تواند به طور موقت درد و تورم را کاهش دهد.

بنابراین باور اینکه خمیردندان می‌تواند درمان خانگی موثری باشد، کاملا دور از ذهن نیست، اما دلایل متعددی وجود دارد که چرا نباید از آن به عنوان درمان آکنه استفاده کنید.

اطلاعات قدیمی

اول از همه، بیشتر شرکت‌ها دیگر از تریکلوزان در فرمول خمیردندان خود استفاده نمی‌کنند. بنا به اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، این ماده می‌تواند بر هورمون تیرویید تاثیر منفی بگذارد. بنابراین حتی اگر خمیردندانی پیدا کردید که هنوز حاوی این ماده شیمیایی است، استفاده از آن روی جوش‌ها ممکن است ارزش خطر کردن نداشته باشد.

خمیردندان می‌تواند پوست را تحریک کند

به یاد داشته باشید خمیردندان برای دندان‌ها ساخته شده است، نه برای سطح حساس صورت. بنابراین در حالی که قدرت مواد شیمیایی موجود در خمیردندان ممکن است برای دندان‌ها بی‌خطر باشد، اما ممکن است برای پوست بسیار قوی باشند.

دکتر شینهاوس توضیح می‌دهد که خمیرداندان دارای «پی‌اچ» (PH) قلیایی (بازی) است و می‌تواند پوست سالم را که پی‌اچ اسیدی دارد، تحریک کند. برهم زدن پی‌اچ با جوش شیرین، می‌تواند به تحریک پوست و سوزش آن منجر شود.

سدیم لوریل سولفات، یکی دیگر از ترکیباتی است که در اغلب خمیردندان‌ها یافت می‌شود، و می‌توانند برای استفاده روی جوش بیش از حد خشن باشد.

خشکی بیش از حد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد

حتی اگر پوستتان تحریک نشود، واکنش بد دیگری نیز ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال اگر پوست در اثر استفاده از خمیردندان بیش از حد خشک شود، ممکن است آکنه بیشتری ایجاد شود.

به جای خمیر دندان از چه چیزی برای بهبود جوش استفاده کنم؟

محصولات مخصوص آکنه

دکتر شینهاوس قبل از هرچیز محصولات پیشگیری و درمان آکنه موجود در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها را که به نسخه پزشک نیاز ندارند، توصیه می‌کند. این محصولات اغلب حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوییل پراکسید و رتینوئیدهای موضعی‌اند. این ترکیبات را می‌توانید در فرم‌های شوینده، مرطوب‌کننده، ماسک و سرم‌های درمانی از داروخانه دریافت کنید.

سایر درمان‌های خانگی

برای کسانی که به درمان‌های خانگی علاقه دارند، روغن درخت چای، ماده مناسبی برای از بین بردن جوش‌ها است. بسیاری از مطالعات از جمله مطالعه‌ای که به تازگی در مجله استرالیایی درماتولوژی، منتشر شده است، نشان می‌دهد که روغن درخت چای برای آکنه‌های خفیف یا متوسط می‌تواند بسیار موثر باشد. می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را با محصولات معمولی خود مخلوط کنید و به صورت بزنید.

دکتر شینهاوس همچنین عصاره پوست درخت بید را به‌عنوان منبع طبیعی اسید سالیسیلیک معرفی و محصولات حاوی گوگرد و خاک رس را توصیه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha