آیا با مشکلات مربوط به خواب دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟ کارشناسان می‌گویند سراغ رژیم غذایی گیاهی بروید. طبق پژوهش شگفت‌آوری که به‌تازگی انجام شده است، گیاه‌خواری می‌تواند از آپنه خواب جلوگیری کند.

گیاه‌خواری به درمان آپنه کمک می‌کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ (سی‌دی‌سی)، این خبر خوبی برای آمریکایی‌ها است، زیرا سه‌ نفر از هر چهار بزرگسال آمریکایی با نشانه‌های اختلال خواب مواجه‌اند.

طبق گزارش‌ها، ۳۹ میلیون نفر در ایالات متحده با خطرناک‌ترین نوع مصیبت‌های شبانه، آپنه انسدادی خواب (obstructive sleep apnea) که در آن راه هوایی فوقانی هنگام خواب مسدود می‌شود، دست به‌گریبان‌اند.

به گزارش نیویورک‌پست،‌ افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب با قطع تنفس ناگهانی و تصادفی مواجه‌اند که در طول شب آغاز می‌شود. این افراد بارها از خواب بیدار می‌شوند و بر همین اساس، فواید بسته‌ماندن چشم (هنگام خواب) در این افراد کم می‌شود.

آپنه انسدادی خواب علاوه برتاثیرات روزانه‌ بر فرد مبتلا و همچنین تاثیر روی فردی که کنارش می‌خوابد، ممکن است خطر فشار خون بالا، سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع دوم را افزایش دهد.

بااین‌حال، پژوهش جدید می‌گوید شاید بتوان تنها با رژیم غذایی ساده به بهبود این عارضه کمک کرد.

در یکی از اولین پژوهش‌های عمده در این زمینه که به همت محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا انجام شده بود، مشخص شد افرادی که رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه، غلات و آجیل را دنبال می‌کنند در معرض خطر بسیار کمتر ناشی از آپنه انسدادی خواب قرار دارند. این میزان در مقایسه با کسانی که غذاهای نه‌چندان سالم می‌خورند، حدود ۲۰ درصد کمتر است.

محققان داده‌های وسیعی از حدود ۱۴ هزار نفر را که در نظرسنجی سلامت ملی و تغذیه ایالات متحده آمریکا شرکت کرده‌ بودند، جمع‌آوری کردند. این شرکت‌کنندگان به سوال‌هایی درباره عادت‌های غذایی‌شان پاسخ دادند. از این شرکت‌کنندگان درباره آنچه که طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف کرده بودند پرسش شد.

محققان در نهایت دریافتند افرادی که به‌طور ثابت رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند، ۱۹ درصد کمتر از گوشت‌خواران در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب قرار دارند.

افرادی که گاهی گیاه‌خواری می‌کنند، یا حتی افرادی که هرازچند گاهی گوشت می‌خورند به همراه گیاه‌خواران مطلق با خطر کمتری مواجه‌اند.

دکتر یوهانس ملاکو، محقق ارشد این پژوهش، گفت: «این نتایج بر اهمیت کیفیت رژیم غذایی و تاثیر آن بر کنترل آپنه انسدادی خواب تاکید می‌کند.»

او تاکید می‌کند که این تحقیق به چرایی اهمیت رژیم غذایی پاسخ نمی‌دهد. به باور او، شاید رژیم غذایی گیاهی باعث کاهش چاقی و التهاب می‌شود، زیرا اینها موارد کلیدی در خطر انسداد آپنه خواب به شمار می‌روند.

این گروه همچنین به ادامه تحقیقات در این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد که نتایج بیشتر در آینده به یافته‌های این پژوهش اضافه خواهد شد، به‌خصوص اگر ارتباطی بین رژیم غذایی فوق‌فراوری شده و خطر ابتلا به آپنه انسداد خواب پیدا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha