سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

کمک به ایجاد مسکن کارگری یکی از وظایف اصلی هر دولتی است. اگرچه در دوره‌های مختلف برنامه‌هایی برای تأمین مسکن این گروه‌ از جامعه اجرایی شده است، اما چنین برنامه‌هایی نتوانسته چندان در تأمین مسکن کارگران مؤثر باشد؛ محمد چکشیان، معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این‌باره  عنوان کرد: در بحث مسکن کارگری، ما یک مشکل عمده به نام «مبلغ اولیه ثبت‌نام مسکن» داریم که پرداخت آن در توان کارگران نیست.

طراحی بسته‌ مسکن مطابق با توان کارگران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، برای حل این مشکل «قرارگاه مسکن کارگری» راه‌اندازی شده است. با بررسی راهکارهای مختلف در بحث مسکن باید به مدل مناسبی برای کارگران در جهت تأمین «آورده اولیه» برسیم که در آن، کارگر، کارفرما و دولت هرکدام نقش مشخصی داشته باشند.


محمد چکشیان، درباره اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت کار پیرامون مسائل رفاهی کارگران با اشاره به مسکن کارگران و اقدمات انجام شده، افزود: در برنامه سال ۱۴۰۲ وزارت کار در حال طراحی بسته‌ مسکن برای کارگران مطابق با توان کارگران است و مبلغی برای آورده از سوی کارگران در نظر گرفته می‌شود که در توان جامعه کارگری باشد.


طراحی مدلی برای خانه‌دار شدن کارگران


معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بسیاری از کارگران برای مسکن کارگری ثبت‌نام کردند اما مبالغی که برای آورده در نظر گرفته شده بود، سنگین بود و افراد نمی‌توانستند پرداخت کنند. به همین دلیل چندماه پیش به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرارگاهی تحت عنوان «قرارگاه مسکن کارگری» تشکیل شد تا با بررسی راهکارهای مختلف در بحث مسکن، مدل‌های مناسبی برای کارگران به‌منظور تأمین آورده اولیه برای مسکن پایه‌گذاری شود. مقرر شده است در این مدل‌ها، کارگر، کارفرما و دولت دخیل باشند تا با ارائه تسهیلات و جمع این سه ضلع، کارگران صاحب مسکن شوند.


معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کار با بیان اینکه در نظرداریم در بازه زمانی کوتاهی مدل مشخصی برای مسکن کارگری طراحی کنیم، اظهار داشت: مذاکراتی با تعاونی‌های مسکن کارگری و کانون‌های کارفرمایی کشور برای طراحی چنین بسته‌ای که تهیه آن برای کارگران امکان‌پذیر باشد، ادامه دارد و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.


وی افزود: جامعه کارگری کشور ۱۴ میلیون نفر هستند که با خانواده‌هایشان بیش از ۴۰ میلیون نفر یعنی بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب، تکریم جایگاه کار و کارگران و پرداختن به موضوع‌ها و مسائل جامعه کار و تولید، ضروری و جزو اولویت‌های وزارتخانه و شخص وزیر رفاه است.


ایجاد خانه بهداشت برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک کلید خورد


چکشیان درخصوص بحث خانه‌های بهداشت برای کارگران در کارگاه‌های زیر 10 نفر، گفت: در گام اول به سراغ بنگاه‌های اقتصادی 20 تا 50 نفر رفتیم و ایستگاه‌های «به‌گر» را گسترش دادیم. در گام بعدی طی جلساتی که با اصناف، تشکل‌های کارگری و... داشتیم، طرح اجرای مدلی از «خانه بهداشت» را برای کارگاه‌های زیر 10 نفر کلید زدیم اما هنوز به مدل مشخصی دست نیافته‌ایم.

این امر در دست بررسی و طراحی است تا کارگران، از لحاظ بهداشت روحی و جسمی تحت مراقبت قرار گیرند و اقدامات لازم برای آنها و خانواده‌هایشان انجام شود.وی افزود: وزارت رفاه، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، سه ضلع اثرگذار در خانه‌های بهداشت کارگری هستند؛ به این صورت که برای کارگاه‌های 20 تا 50 نفر، ایستگاه به‌گر را ایجاد کردیم، برای کارگاه‌هایی با 50 تا 500 کارگر، خانه بهداشت و برای کارخانه‌هایی با بیش از 500 نفر کارگر، مرکز بهداشت را راه‌اندازی کردیم که فعال هستند.


ایجاد بیش از دوهزار ایستگاه «به‌گر» در دولت سیزدهم


معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه در مجموع 4 هزار و 350 خانه بهداشت داریم، عنوان کرد: طی دو سال گذشته 948 خانه بهداشت کارگری در بنگاه‌های اقتصادی 50 تا 500 نفر شکل گرفته است که رشد 22 درصدی در دولت سیزدهم دارد. همچنین رشد 72 درصدی در ایستگاه‌های به‌گر داشتیم به‌طوری که از سه هزار و 284 ایستگاه «به‌گر»، دو هزار و 384 ایستگاه آن طی دو سال گذشته در بنگاه‌های 20 تا 50 نفر ایجاد شده است.


چکشیان افزود: در این ایستگاه‌ها به بحث‌های مختلفی همچون سلامت روان، آموزش آسیب‌های اجتماعی، بهداشت و سلامت‌ جسمی کارگران پرداخته می‌شود و اثر بسیار خوبی در جامعه کارگری گذاشته است؛ بویژه در بحث پیشگیری، بازخوردهای مثبتی را از این بنگاه‌ها دریافت کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha