چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 368513

یک متخصص طب ایرانی از عواملی همچون خواب کافی، فعالیت بدنی، تغذیه سالم و نشاط روحی به عنوان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در سلامت باروری یاد کرد.

تاثیر تحرک و تغذیه بر باروری از نگاه طب ایرانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر الهام اختری ضمن اشاره به اینکه عوامل زیادی در سلامت باروری تاثیرگذار هستند، تاکید کرد: اما برخی موارد از جمله خواب کافی و مفید، فعالیت بدنی، تغذیه سالم و تازه، نشاط روحی، یوگا و... در این زمینه تاثیر بیشتری دارند. به‌طور مثال خواب عمیق شبانه‌ای که فرد از ساعت ۱۱ شب الی ۲ تا ۳ شب در تاریکی و سکوت تجربه می‌کند، کیفیت بیشتری دارد و سلامت سلول‌های جنسی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت بدنی کافی اهمیت بالایی دارد؛ چراکه خمودگی عضلات بدن موجب می‌شود تا نشاط جنسی کاهش یابد. بنابراین یک ساعت پیاده‌روی، یوگا، ایروبیک، پیلاتس و... منجر به سلامت بیشتر سلول‌های جنسی خواهد شد و سلامت باروری بیشتری را در بلند مدت برای فرد به همراه دارد.

به گفته این پزشک و متخصص طب ایرانی، سلامت خوراک، آگاهانه خرید کردن مواد غذایی و طبخ و مصرف آگاهانه آن نیز بسیار مهم است؛ چراکه الگوی خورد و خوراک هر فرد طی روز چندین بار تکرار می‌شود و به صورت مستقیم بر میزان باروری تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید علم تنظیم تغذیه خود را تقویت کنیم و مسیر خرید باید به سمت اماکنی همچون تره‌بار باشد تا مواد غذایی سالم و ساده خریداری کنیم. مواد غذایی تازه موجب سلامت سلول‌های جنسی می‌شود.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی افزود: احساساتی همچون ترس، شادی، اندوه و هیجانات نیز اهمیت بالایی دارند. هیجاناتی که به‌ صورت روزمره فرد را درگیر می‌کند، به‌طور مثال هرگاه فردی طولانی مدت در حالی همچون اندوه عمیق، ناراحتی، استرس و... باشد، سلول‌های جنسی نیز نشاط خود را از دست می‌دهند و ریسک از بین رفتن قدرت باروری فرد نیز به‌صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. بنابراین کنترل احساسات در این زمینه اهمیت بالایی دارد.

وی همچنین گفت: اعمالی همچون یوگا، ذکر گفتن، مراقبه و دعا کردن می‌تواند کمک کند فرد شادتری باشیم و در نتیجه نشاط جنسی نیز افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha