یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 368618

اضطراب گاهی اوقات به طور قابل توجهی باعث می شود فرد احساس بیماری کند؛ برخی از دلایل این احساس بد، بیماری های واقعی مرتبط با اضطراب هستند.

آیا اضطراب باعث می شود احساس بیماری کنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کالم کلینیک، اضطراب گاهی اوقات به طور قابل توجهی باعث می شود فرد احساس بیماری کند؛ برخی از دلایل این احساس بد، بیماری های واقعی مرتبط با اضطراب هستند. برخی دیگر بیشتر یک تصور هستند که ناشی از ترشح آدرنالین ناشی از اضطراب است. نحوه رسیدگی به این احساس بستگی به علت و مدت زمانی که فرد دچار اضطراب بوده است دارد.


احساس "بیماری" مرتبط با اضطراب خطرناک نیست، اما برای مقابله با آن، ممکن است لازم باشد مدیریت طولانی مدت اضطراب را شروع کنید.

چرا آیا اضطراب باعث می شود احساس بیماری کنید؟

اضطراب احساسی است که با چندین اختلال سلامت روان مرتبط است. وقتی مردم به اضطراب فکر می کنند، اغلب به نگرانی و استرس هم پی می برند. آنها به ترس ها و احساسی فکر می کنند که انگار هر لحظه چیزی قرار است اشتباه پیش برود.

اضطراب در افکار و رفتارها دیده می شود.اما اضطراب در واقع یک جزء فیزیکی بزرگ نیز دارد. استرس می تواند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت شما داشته باشد و یکی از رایج ترین عواقب آن احساس بیماری و ناخوشی است.

استرس ناشی از اضطراب می تواند باعث ایجاد احساس بیماری واقعی شود. این احساسات اغلب بسیار شبیه به احساسی است که بیماری های جسمی در شما ایجاد می کنند. معده شما می تواند احساس ناخوشی کند و حتی ممکن است حالت تهوع داشته باشید.

با این حال فراموش نکنید که احساس بیماری و کسل بودن ممکن است نشانه ای از بیماری جدی باشد، اما همچنین می تواند بخاطر اضطراب هم شروع بشود و ادامه پیدا بکند.

در حالی که احساس بیماری ممکن است تنها علامت فیزیکی اضطراب باشد، اغلب موارد دیگری مانند تنگی نفس، سرگیجه و خستگی نیز همراه با اضطراب وجود دارد.

چرا اضطراب باعث ایجاد یک احساس بیماری می شود؟

به طور کلی، این احساس بیماری ناشی از تعدادی از عوامل مختلف است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • پاسخ استاندارد به استرس: دانشمندان بر این باورند که حالت تهوع و برخی از احساسات رایج بیماری، نتیجه مسائل مربوط به فعال شدن پاسخ مبارزه یا فرار و هورمون های مرتبط با استرس مانند کورتیزول است.
  • فشار به روده و شکم: اضطراب همچنین می تواند منجر به افزایش تنش عضلانی شود که این وضعیت باعث فشار بر معده و روده می شود. ممکن است این فشار زیاد بر احساس معده شما نیز تأثیر بگذارد و در نتیجه احساس بیماری ایجاد کند.
  • بیماری خفیف: بدن شما هر روز با میکروب ها مبارزه می کند. اضطراب می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و خطر ابتلا به بیماری های جزئی رایج را افزایش دهد. این وضعیت همچنین ممکن است به احساس تهوع و بیماری منجر شود.

احساس بیماری وضعیتی است که اغلب باعث نگرانی می شود. برخی از افراد آنقدر احساس بیماری می کنند که استفراغ می کنند یا حالت تهوع عمیقی را تجربه می کنند که آنها را از فعالیت های معمول دور می کند. به این ترتیب، اثرات فیزیکی اضطراب می تواند باعث اضطراب بیشتر شود و یک چرخه ایجاد کند.

برخی افراد مضطرب بیش از دیگران حالت تهوع را تجربه می کنند. آنها ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند که شبیه ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا است؛ یا حتی ممکن است احساس کنند غددشان متورم شده یا زبانشان خشک شده است. ممکن است احساس سبکی سر داشته باشند. این افراد حتی ممکن است سرفه کنند یا ناراحتی شدید معده مانند سوء هاضمه را تجربه کنند.


آیا شما مریض شده اید؟

وقتی اضطراب باعث این علائم ناخوشایند می شود ممکن است آزار دهنده باشند اما خطرناک نیستند. اگرچه از نظر جسمی احساس ناخوشی می‌کنید، اما این به احتمال زیاد به دلیل مبارزه یا واکنش طبیعی بدن است تا یک بیماری. تصور می‌شود که پاسخ جنگ یا فرار یک مکانیسم بقای تکاملی است که ما را از موقعیت‌های خطرناک خارج می‌کند.

مشکل خود علائم بدن نیست که می تواند در شرایط خاص بسیار مفید باشد. مشکل این است که شما پاسخ را در مواقع غیرمفید و برای دوره های طولانی تجربه می کنید. افراد به دلایل مختلف این علائم را احساس می کنند:

  • احساسات بیماری موقعیتی: برخی از افراد در نتیجه موقعیت های مختلفی که می آیند و می روند، اضطراب را تجربه می کنند. به عنوان مثال، قبل از آزمون، قبل از اولین قرار، قبل از خواستگاری و غیره.
  • احساسات مزمن بیماری: در دراز مدت، اضطراب مزمن نیز می تواند باعث ایجاد احساس بیماری در شما شود و ممکن است مربوط به موقعیت‌های نگران‌کننده‌ای باشد که پایان نمی‌یابد و اغلب نشان‌دهنده یک اختلال اضطرابی است.


اضطراب موقعیتی در واقع طبیعی است. ناراحت کننده می باشد، اما طبیعی است. در دوران مدرسه، اگر قبل از یک امتحان بزرگ احساس بیماری شدید کردید، به این دلیل است که واقعاً از آن امتحان می ترسیدید. حتی ممکن است انگیزه شما برای مطالعه بیشتر باشد. در حالی که امتحانات معمولاً ترس شدیدی ایجاد نمی‌کنند، با این حال واکنش غیرمنتظره نیست.

احساس بیماری مزمن ناشی از اضطراب می‌تواند مشکل‌سازتر باشد زیرا وقتی اضطراب شما از بین نمی‌رود، احساس بیمار بودن نیز از بین نمی‌رود و به چیزی تبدیل می شود که باعث می شود احساس سلامتی شما را بدتر کند، انرژی شما را کاهش دهد و مانع زندگی روزمره شما شود. در این زمان شما باید کاری برای رفع اضطراب خود انجام دهید.

تسکین موقتی برای احساس بیماری

اکثر داروهای بدون نسخه که معده را آرام می‌کنند، می‌توانند در تسکین بیشتر احساس بیماری مؤثر باشند. اگرچه حالت تهوع ناشی از اضطراب است، برخی از علائم را می توان با داروها کاهش داد.

برای مسائلی مانند غدد متورم، درمان آنها می تواند کمی پیچیده تر باشد. این به این دلیل است که غدد شما همیشه متورم نیستند و اگر متورم هستند معمولاً آنقدرها هم شدید نیست. با این حال تمرکز بر روی آن قسمت از بدن می تواند ما را نسبت به تغییرات فیزیکی بیش از حد حساس کند و آنها احساس ناراحتی بیشتری کنند. بدن شما به قدری با احساس شما هماهنگ است که شروع به این باور می کند که مسائل مهمی را احساس می کند که خارج از تناسب با واقعیت هستند.

تنها راه برای کاهش آن کاهش اضطراب است و برای انجام این کار باید شروع به درک بهتر اضطراب خود کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha