یک مطالعه جدید نشان می دهد که به نظر می رسد استعمال سیگار الکترونیکی و حذف وعده های غذایی علت اصلی سردردهای مکرر در بین نوجوانان باشد.

سیگار الکترونیکی و حذف صبحانه عامل افزایش سردرد نوجوانان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان گزارش دادند نوجوانانی که صبحانه و شام را با خانواده خود می‌خورند، نسبت به افرادی که به طور منظم وعده‌های غذایی خود را از دست می‌دهند، کمتر در معرض خطر سردردهای مکرر قرار دارند.

در همین حال، به گفته محققان، استعمال سیگار الکترونیکی نیز با سردردهای مکرر در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال مرتبط است.

سردردهای مکرر به سردردهایی گفته می‌شود که بیش از یک بار در هفته رخ می‌دهند.

دکتر «سرنا اور»، استادیار اطفال در دانشگاه کلگری در کانادا و محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: «برای کودکان و نوجوانان سردرد اتفاق غیرمعمولی نیست، و در حالی که از داروها برای متوقف کردن و گاهی اوقات پیشگیری از سردرد استفاده می‌شود، تغییر سبک زندگی نیز ممکن است با جلوگیری از بروز سردرد و بهبود کیفیت زندگی، راه مؤثری برای تسکین باشد.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۵ میلیون کودک و نوجوان را که در یک نظرسنجی بزرگ سلامت کانادا ثبت نام کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند حدود ۶ درصد از شرکت کنندگان بیش از یک بار در هفته سردرد داشتند.

از کودکان در مورد عوامل سبک زندگی که می‌تواند بر خطر سردرد تأثیر بگذارد، سوال شد، از جمله مدت زمان تماشای صفحه نمایش، ساعات خواب، وعده‌های غذایی و مصرف مواد مخدر.

در مورد وعده‌های غذایی، از بچه‌ها پرسیده شد که چند بار صبحانه و شام را با خانواده خود می‌خورند.

نتایج نشان می‌دهد، کودکانی که به طور مکرر سردرد داشتند، به‌طور متوسط ۹ وعده غذایی در هفته در کنار خانواده خود بودند، در مقایسه آنهایی که به طور میانگین ۱۲ وعده غذایی در کنار خانواده بودند اصلاً سردرد نداشتند یا تنها یک بار در هفته دچار سردرد می‌شدند.

به طور کلی، وعده‌های غذایی منظم خطر سردردهای مکرر در کنار خانواده را تا ۸ درصد کاهش می‌دهد.

محققان همچنین دریافتند نوجوانانی که روزانه از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، دو برابر بیشتر از کسانی که هرگز سیگار نمی کشند، دچار سردردهای مکرر می‌شوند.

همچنین خطر ابتلاء به سردردهای مکرر در کودکان مبتلا به اضطراب و اختلالات خلقی دو برابر بود.

اور در ادامه افزود: «ما اختلالات اضطراب و اختلالات خلقی را ارزیابی کردیم زیرا با سردرد مرتبط هستند و ممکن است بر رفتارهای سبک زندگی تأثیر بگذارند. این امکان وجود دارد که وعده‌های غذایی منظم خانوادگی منجر به ارتباط بیشتر در خانواده و نتایج بهتر برای سلامت روان شود که به نوبه خود ممکن است بر دفعات سردرد تأثیر بگذارد.»

وی گفت: «این یافته‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا با شناسایی تغییرات سبک زندگی به کودکان کمک کنند با سردردهای مکرر مقابله کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha