موارد ابتلا به سرخک در سراسر جهان رو به افزایش است و وزارت بهداشت هم در نامه‌ای نسبت به طغیان سرخک هشدار داده؛ سال گذشته میلادی هم بیش از ۳۰۰ هزار مورد ابتلا به سرخک شناسایی شده.

احتمال بروز اپیدمی سرخک به دنبال ورود مهاجران به کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، البته با وجود روند صعودی شیوع سرخک در جهان، ایران هنوز با چالش جدی مواجه نیست و گواهی تأییدیه حذف سرخک را هم از سازمان جهانی بهداشت دارد، اما مشکل اساسی اینکه 3 کشور همسایه ایران، شیوع گسترده ابتلا را گزارش کرده‌اند. در افغانستان تنها در 2‌ماه ابتدایی 2024 بیش از 7هزار مورد مشکوک به سرخک ثبت شده. در عراق هم این آمار از 5هزار نفر فراتر رفته است.

مطالعات علمی نشان می‌دهد که درصورت انتقال بیماری از سوی آنها به برخی شهرهای کشور و طغیان بیماری، احتمال ابتلا به سرخک برای گروه‌های آسیب‌پذیر یا ابتلا در افراد واکسینه وجود دارد. به تأکید متخصصان، دلیل شیوع سرخک در جهان کاهش واکسیناسیون کودکان به‌ویژه پس از شیوع پاندمی کروناست و همین حالا هم ۳۳ میلیون کودک در دنیاسرخک خود را تکمیل نکرده‌اند؛ نزدیک به ۲۲ میلیون نوبت اول و ۱۱ میلیون دوز دوم.



گواهی حذف بیماری داریم اما باید مراقب باشیم


شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره وضعیت فعلی شیوع بیماری در کشور، می‌گوید: «ایران تنها کشور منطقه است که گواهی حذف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده است. واکسیناسیون هم به‌صورت مرتب انجام می‌شود، اما گزارش‌هایی از کشورهای افغانستان و پاکستان دریافت می‌کنیم که شیوع بیماری در این مناطق بالاست و نگرانی اصلی این است که مهاجرانی از این کشورها به‌صورت قانونی و غیرقانونی به‌صورت مرتب وارد کشور می‌شوند و باید در این‌باره کاملا هوشیارانه عمل شود.»


عرشی با بیان اینکه واکسیناسیون در این کشورها کامل نیست، تأکید می‌کند: «اگر درباره این وضعیت و طغیان بیماری در این کشورها غلفت کنیم، با توجه به مهاجرت‌ها ممکن است در برخی شهرها و در گروه‌های آسیب‌پذیر اپیدمی‌هایی رخ دهد. به همین دلیل در مقاطع مختلف کمپین‌هایی از سوی وزارت بهداشت ایجاد می‌شود که گروه‌های خاص واکسینه شوند.»

به ‌گفته عرشی نه‌تنها در 2 کشور همسایه شرقی ایران، کشور عراق هم با یک همه‌گیری بی‌سابقه شیوع سرخک طی 10سال اخیر مواجه شده و موارد ابتلا در این کشور هم قابل توجه است؛ به همین دلیل تأکید شده که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به‌خصوص دانشگاه‌های مرزی توجه ویژه به واکسیناسیون به موقع کودکان و تقویت نظام مراقبت بیماری‌های بثوری تب‌دار داشته باشند. سال گذشته هم با مشارکت یونیسف ۶۰۰هزار دوز واکسن سرخک و سرخجه از طریق وزارت بهداشت برای ایمن‌سازی کودکان پناهنده زیر ۱۵ سال افغانی تزریق شد.

احتمال بروز اپیدمی سرخک به دنبال ورود مهاجران به کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha