اگر بخواهیم جراحی فیوژن ستون فقرات را با بیان ساده برایتان توضیح دهیم می‌ توان این روش درمانی را به نوعی جوشکاری تشبیه کرد، در روند انجام جراحی فیوژن ستون فقرات هدف اصلی پزشک اتصال دو یا چند مهره از ستون فقرات به یکدیگر است و این کار باعث میشود تا حرکت بین آنها از بین رفته و با حالتی ثابت در جایگاه خود قرار می‌ گیرند.

جراحی فیوژن ستون فقرات چگونه و توسط چه کسی انجام می شود؟

دلایل انجام جراحی فیوژن ستون فقرات

اگر بخواهیم جراحی فیوژن ستون فقرات را با بیان ساده برایتان توضیح دهیم می‌ توان این روش درمانی را به نوعی جوشکاری تشبیه کرد، در روند انجام جراحی فیوژن ستون فقرات هدف اصلی پزشک اتصال دو یا چند مهره از ستون فقرات به یکدیگر است و این کار باعث میشود تا حرکت بین آنها از بین رفته و با حالتی ثابت در جایگاه خود قرار می‌ گیرند.

در روند انجام جراحی فیوژن ستون فقرات از تکنیک‌ های خاصی استفاده میشود تا بتوانند روند طبیعی و عملکرد صحیح استخوان‌ ها را حفظ کنند و اگر آسیب دیدگی در محدوده مورد نظر وجود داشته باشد به راحتی اصلاح و ترمیم خواهد شد.

برای انجام این جراحی وسایلی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که جنس بسیار خاصی داشته و با یک بار جراحی و جایگزاری آنها در ستون فقرات هرگز از جایگاه خود جدا نخواهند شد، در این عمل متخصصان برای چسباندن استخوان‌ های ستون فقرات به یکدیگر از صفحات فلزی، پیچ‌ ها و میله‌ ها استفاده می‌ کنند.

از مهمترین دلایل انجام جراحی فیوژن ستون فقرات باید به تغییر شکل ستون فقرات اشاره کرد، متخصصان برای اصلاح هرگونه ناهنجاری در این محدوده مانند انحنای ستون فقرات که اصطلاحا به آن اسکولیوز می‌ گویند از این روش درمانی استفاده خواهند کرد.

هرگونه ضعف یا بی‌ ثباتی در ستون فقرات باعث پدیده‌ دار شدن آسیب‌ های جسمانی وسیع‌ تری میشود و معمولاً چنین آسیبی در پی ابتلا به آرتروز شدید رخ می‌ دهد.

در چنین موقعیتی متخصصان برای کمتر کردن دامنه حرکتی ستون فقرات و پیشگیری از آسیب‌ های وسیع‌ تر از جراحی فیوژن استفاده می‌ کنند، جراحی فیوژن برای تمامی مبتلایان به فتق نیز روش درمانی مناسبی می‌ باشد.

متخصصان پس از برداشتن دیسک آسیب دیده مهره‌ های کمری را در یک محدوده ثابت نگه داشته و تنها چاره کار برای این بیماران استفاده از این روش درمانی است.

اما جراحی فیوژن ستون فقرات در موارد دیگر نیز کاربرد دارد، متخصصان در پی شکستگی مهره‌ های کمر، تنگی کانال نخاعی و سر خوردن مهره‌ ها بر روی یکدیگر و حتی رفع و پاکسازی تومورهای نخاعی از این شیوه درمانی استفاده می‌ کنند.

آیا جراحی فیوژن ستون فقرات خطرناک است؟

تمامی روش‌ های درمانی ممکن است عوارضی کم و بیش را برای بیماران به همراه آورند، البته جراحی‌ های پیشرفته نیز این خطرات را بیش از سایر روش‌ های درمانی خواهند داشت.

اگر بخواهیم در مورد خطرات و عوارض جراحی فیوژن ستون فقرات صحبت کنیم باید به عفونتی اشاره کرد که ممکن است در پی مصرف نامنظم آنتی بیوتیک و سهل‌ انگاری بیماران در رعایت بهداشت فردی رخ دهد.

همچنین ممکن است بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند دیابت باعث بهبود دیر هنگام زخم‌ ها شده و این مسئله برای افراد خونریزی و حتی عفونت را در پی دارد.

انجام جراحی فیوژن زمانی خطرناک میشود که تشکیل لخته خون در پا تشخیص داده شود، اگر این لخته‌ ها از بین نروند به سمت ریه به حرکت درآمده و ممکن است خطرات قابل توجهی را به همراه آورند.

عموماً جراحی فیوژن خطرات زیادی ندارد اما در موارد نادر ممکن است باعث آسیب رسیدن به رگ‌ های خونی شده و یا اعصاب داخل و اطراف ستون فقرات نیز تخریب شود، به یاد داشته باشید که این عوارض در موارد بسیار محدود اتفاق می‌ افتد اما خطر جدی و دردسرآفرین هستند.

اما تمامی بیمارانی که سن بالا دارند و یا به دیابت مبتلا هستند و یا از انواع دخانیات به ویژه سیگار استفاده می‌ کنند ممکن است از جراحی اول نتایج درستی دریافت نکنند و نیاز است که برای جراحی دوم و یا سایر روش‌ های درمانی آماده شوند.

مراحل انجام جراحی فیوژن ستون فقرات

مراحل انجام جراحی فیوژن ستون فقرات

تمامی بیمارانی که کاندیدایی مناسبی برای انجام جراحی فیوژن ستون فقرات هستند این سوال را در ذهن خود دارند که در طی عمل چه روش‌ هایی انجام میشود و کنجکاو هستند که مراحل جراحی را بدانند.

پس از طی کردن مراحل اولیه جراحی و انجام معاینات و آزمایشات تکمیلی فرد برای انجام عمل آماده میشود و زمانی که در اتاق عمل قرار می‌ گیرند تمامی علائم حیاتی بیمار بررسی خواهد شد.

اما برای این عمل معمولاً پزشک از بیهوشی استفاده می‌ کند تا بتوانند با دقت بیشتر و درد کمتر برای بیمار این روش درمانی را به انجام برسانند، در ابتدای عمل متخصصان برای دستیابی به مهره مورد نظر برشی را ایجاد می‌ کنند، این برش می‌ تواند در پشت گردن و یا مستقیماً بر روی ستون فقرات باشد و در صورت نیاز برش در دو طرف ستون فقرات ایجاد میشود.

در مراحل بعدی پزشک شرایط را برای پیوند استخوان فراهم می‌ سازد، در این مرحله متخصصان با استفاده از تجهیزات کاربردی دو مهره را به یکدیگر جوش داده تا حالتی ثابت برای آنها فراهم سازند و در صورت نیاز از پیوند مصنوعی استخوان استفاده می‌ کنند.

اما در مرحله آخر که فیوژن نام دارد پزشک برای جوش خوردن دائمی مهره‌ ها به یکدیگر از صفحات فلزی، پیچ‌ ها و میله‌ ها کمک می‌ گیرند و با این واسطه می‌ توانند ثبات را در ستون فقرات برقرار کرده و عمل اتمام می‌ یابد.

علائم هشدار دهنده فیوژن ستون فقرات

عوارض و آسیب‌ های احتمالی بعد از جراحی کاملاً شایع است اما این آسیب‌ ها زمانی خطرناک میشوند که متوجه تورم زیاد در ساق پا، مچ پا یا دیگر بخش‌ های بدن شوید.

متخصصان بر این باورند که بعد از انجام جراحی ستون فقرات حساسیت و یا قرمزی در پاها و حتی درد زیاد در ساق پا علائم هشدار دهنده هستند که باید حتماً با پزشک در میان گذاشته شود.

اما از علائم هشدار دهنده و خطرناک پس از جراحی ستون فقرات باید به درد ناگهانی در قفسه سینه و تنگی نفس یا سرفه اشاره کرد، همچنین اگر در اطراف زخم، قرمزی، تورم یا حساسیتی مشاهده می‌ کنید و متوجه تخلیه ترشحات چرکی میشوید حتماً به پزشک مراجعه کرده و برای پیشگیری از گسترش عفونت اقدامات لازم از جمله دارو درمانی را انجام دهید.

افزایش دمای بدن و یا تب و لرز نوعی هشدار برای افراد است، این عارضه حتی اگر بعد از روش‌ های درمانی اتفاق بیفتد باید بررسی شده و برای کنترل دمای بدن و پیدا کردن علت آسیب حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

دوره نقاهت پس از جراحی فیوژن ستون فقرات

طی کردن دوره نقاهت بعد از هرگونه جراحی و سایر روش درمانی مسئله مهمی است که باید با حساسیت زیاد سپری شود، بعد از انجام جراحی فیوژن ستون فقرات کمی درد و سوزش در ناحیه عمل کاملا طبیعی است اما مهم است که به مرور زمان و با مراقبت بیشتر این عارضه رفع شود.

بعد از انجام جراحی بیماران موظفند که دو تا سه روز در بیمارستان بستری مانده تا مراقبت‌ های تخصصی‌ تر از آنها انجام پذیرد، برای کاهش درد پزشک انواع مسکن را برای بیماران تجویز کرده و به آنها آموزش می‌ دهند که چطور از سلامت خود مراقبت کنند.

مهم است که بعد از جراحی محل زخم را به طور دقیق و در فواصل زمانی تعیین شده پاکسازی کرده تا محلی برای تجمع آلودگی و عفونت نباشد.

برای آغاز فعالیت‌ های شخصی از جمله رانندگی کردن، جابجایی اجسام، روابط زناشویی و حتی راه رفتن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اگر نیاز است که بعد از جراحی چندین جلسه فیزیوتراپی را انجام دهید حتماً برای انجام آن در زمان مناسب اقدام کنید، به یاد داشته باشید که این مراقبت‌ ها به مرور زمان باعث بهبود عملکرد ستون فقرات شده و خیلی زود به نتایج خوبی از جراحی دست خواهید یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha