اوایل اردیبهشت امسال بود که وزارت بهداشت با رد ادعای برخی، مبنی‌ بر خطرناک و غیرعلمی بودن بارداری در سن بالای 35سال، اعلام کرد «بارداری از ۱۹ تا ۴۹سالگی برای زنان مشکلی ندارد.»

افزایش سن بارداری به 49 سال برای بالا رفتن آمار جمعیت!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حالا به‌نظر می‌رسد که اصلاح توصیه‌های ممنوعه درباره بارداری در سنین بالاتر تا حدودی به مدد قانون جوانی جمعیت آمده و منجر به افزایش بارداری در زنان بالای 35سال شده. صابر جباری فاروجی، رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت هم با تأیید این مطلب می‌گوید: «شاهد افزایش باروری در زنان با سنین بالاتر هستیم. سن مادران در زمان بارداری و تولد نوزاد ثبت می‌شود و بررسی‌ آمارها حاکی از این روند افزایشی است که آمار فرزندآوری در کشور را افزایش می‌دهد.»‌



افزایش سن باروری مطابق افزایش سن ازدواج


«قبل از اجرای قانون جوانی جمعیت توصیه می‌کردند زنان بالای 35سال باردار نشوند که از نظر علمی مورد تأیید نبود.» رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این مطلب درباره اصلاح این روند توضیح می‌دهد: «سن ازدواج در کشور ما افزایش پیدا کرده و در وزارت بهداشت تأکید بسیاری بر اصلاح این توصیه داشتیم. بر این اساس الگوی باروری در کشور تغییر کرد و گروه‌های سنی 35 تا 40 سال، 40 تا 45 و 45 سال به بالا هم به سنین باروری اضافه شدند.»


جباری درباره اینکه آیا زنان در سنین بالا، مراقبت‌های متفاوت‌تری از زنان جوان‌تر نیاز دارند، بیان می‌کند: «اگر مادر بیماری‌ زمینه‌ای داشته باشد، نیازمند مراقبت بیشتر است. اما مادران با سلامت کامل، یعنی بدون فشار خون، دیابت یا اضافه وزن، نیازی به مراقبت‌های ویژه‌ ندارند.»
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت درباره اینکه آیا رایگان شدن درمان‌های ناباروری در افزایش باروری به‌ویژه در سنین بالاتر مؤثر بوده، بیان می‌کند: «عدد ناباروری در ایران بالا نیست، ضمن اینکه درمان ناباروری‌ با افزایش سن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. این آمارها درباره بارداری‌های طبیعی است.»‌



ایران از تله سالمندی رها می‌شود؟


رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده در وزارت بهداشت به نقش سیاست‌های ابلاغی قانون جوانی جمعیت در این امر اشاره می‌کند و می‌گوید: «در قانون جوانی جمعیت به رفع موانع فرزندآوری توجه شده است. اجرای این قوانین امیدوارکننده است اما چالش‌هایی هم وجود دارد. این قوانین باید به سمت 100درصد اجرا برود. در بحث پرداخت مرخصی زایمان، تجهیز یا ساخت مهدهای کودک شاهد اتفاقات خوبی هستیم اما در مواردی مثل واگذاری زمین با اینکه بیش از 70درصد از مشمولان زمین‌های خود را گرفته‌اند اما باید قوانین به‌روز و 100درصد اجرا شوند.»


جباری درباره اینکه آیا با تداوم این شرایط می‌توان به گرفتار نشدن ایران در تله جمعیت و سالمندی امیدوار بود، عنوان می‌کند: «این روند امیدوارکننده، اما تداوم آن مهم‌تر از شروع است. امسال سقوط هر ساله نرخ باروری کلی متوقف شد، اما وضعیت شکننده است و نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که سال آینده هم همین وضعیت باشد. این روند باید ادامه داشته باشد و با شیب ملایم به سمت بالا حرکت کند.»

جمعیت زنان 19 تا 49سال در سنین باروری چیزی حدود ۲۲ تا ۳۳ میلیون نفر است آمار موالید فرزندان دوم تا سوم 2.5درصد افزایش داشته است.
روند کاهشی نرخ باروری پس از 30سال متوقف شد و از ۱.۶۵ در 1400 به ۱.۶۶ در 1401 افزایش یافت 500هزار کاهش تولد طی 6سال گذشته ثبت شده اما امسال این عدد 20هزار بوده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha