فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست کشور گفت: نزدیک به ۳ هزار متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲ دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

دستگیری حدود ۳ هزار متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی درباره اقدامات یگان در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: کار بسیار مهمی که امسال انجام شد در خصوص جرم «شروع به شکار» بود؛ شروع به شکار مرحله‌ای است که فردی بدون پروانه شکار با سلاح و مهمات وارد مناطق تحت مدیریت سازمان می‌شود و محیط‌بانان ما موفق به دستگیری این افراد می‌شوند. این مرحله، قبل از این است که شکار را انجام دهند. در خصوص صیادی هم همین مورد وجود دارد و برای افرادی که با تور و قلاب در کنار رودخانه‌های حفاظت‌شده می‌آیند، تشکیل پرونده می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این قضات می‌گفتند که این کار جرم نیست، اما در تعاملی که با قوه قضاییه داشتیم، موفق شدیم که شروع به شکار را نیز جرم‌انگاری کرده و اکنون فرد یا افرادی که بدون مجوز محیط زیست با سلاح و مهمات وارد مناطق چهارگانه شوند، مجرم هستند و عنوان جرم آنها نیز شروع به شکار غیرمجاز است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: این مورد برای پیشگیری از شروع شکار بسیار مورد تاکید ما بود و امسال برای ۲۹۸۵ نفر در همین زمینه با عنوان شروع به شکار تشکیل پرونده دادیم. افرادی که مرتکب این جرم می‌شوند، شامل جریمه نقدی و برای افرادی که این تخلف را تکرار کرده‌اند، جرایم حبس نیز داشته‌ایم. در برخی موارد جرایم جبران زیست‌محیطی داشته‌ایم.

محبت‌خانی گفت: در خصوص کشف لاشه شکار نیز امسال در ۱۱ ماه ۱۷۴۰ مورد کشف شکار غیر مجاز چهارپایان را داشتیم. ممکن است در کنار یک لاشه ۳ یا ۴ نفر نیز دستگیر شده باشند. همچنین ۶۱۳۳ مورد، نیز لاشه پرنده کشف شده و صید غیر مجاز آبزیان نیز ۵۵ هزار و ۹۸۲ قطعه و شامل سمندر لرستانی، مار آبی، لاک پشت آبی و گونه‌های مختلف ماهیان بوده است.

وی در خصوص زنده‌گیری پرندگان و پستانداران نیز، گفت: ۴۲۷۴ مورد زنده‌گیری پرندگان و ۳۱۰۹ زنده‌گیری پستانداران را داشتیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بیان کرد: درخصوص نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده نیز در فضای واقعی و مجازی فعال بودیم و جمعاً ۳۲۶۷۶ مورد را کشف و با آن برخورد کرده‌ایم. این عدد پارسال ۶۵۰۰ مورد بود، اما امسال تقریباً ۵ برابر شده است.

محبت‌خانی تصریح کرد: امسال ۴۹۶۳ مورد سلاح غیرمجاز کشف کرده‌ایم و همچنین ۵۷ قطعه نیز سلاح جنگی کشف شده است. در کنار سلاح و مهمات ادوات شکار از جمله دوربین نیز کشف شده که تعداد آنها ۴۷۰۵۴ مورد بوده است.

وی درباره آمار دستگیری متخلفان نیز گفت: امسال ۱۴۶۳۱ نفر متخلف محیط زیستی را دستگیر کرده‌ایم. همچنین ۸۷۷۸ پرونده قضایی، تشکیل دادیم که همه آنها رسیدگی شده و ۳۳۱۶ مورد نیز در جریان است.

محبت‌خانی اضافه کرد: برای رسیدن به این عملکرد از محیط‌بانان و مشارکت‌ مردم تشکر می‌کنم. قطعاً مشارکت مردم کمک بسیار زیادی به ما کرد در راستای این مشارکت مردم، نیز ترغیب رسانه و آگاه‌سازی مردم بسیار موثر بوده و امیدواریم ادامه این همکاری در سال ۱۴۰۳ نیز موجب حفظ هرچه بهتر محیط زیست شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha