دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 370045

جدال برای تعیین نرخ تعرفه‌های پزشکی سال  1403 هنوز به خط پایان نرسیده است. بهمن سال 1402 بود که شورای‌ عالی بیمه از رشد 46درصدی این تعرفه‌ها خبر داد.

مناقشه بر سرحق ویزیت پزشکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،هرچند بررسی آن به جلسه هیأت دولت در روزهای پایانی سال گذشته نرسید، اما در نهایت خروجی نخستین جلسه در سال جدید حاکی از موافقت دولت با افزایش 36درصدی این تعرفه‌ها بود که البته هنوز ابلاغ رسمی نشده است، هرچند کاهش 10درصدی تعرفه تأییدشده شورای‌ عالی بیمه باز هم جنجال‌آفرین شد.

آنها بارها تأیید کرده‌اند که هر سال با تعرفه‌هایی مواجه می‌شوند که هیچ همخوانی با واقعیت‌های حوزه سلامت و اقتصاد کشور ندارد، آن هم درحالی‌که مجموع تعرفه‌ها برای پزشکان هر میزان که تعیین شود، کمتر از ۱۰درصدش(۹.۴درصد) سهم ویزیت پزشکان خواهد بود. با تأخیر در اعلام نرخ رسمی تعرفه‌ها، حالا انجمن پزشکان عمومی پیش‌دستی و ویزیت پزشکان عمومی را 250هزار تومان اعلام کرده؛ عددی که مورد تأیید سازمان نظام پزشکی نیست و وزارت بهداشت هم گفته این رقم قانونی و مورد تأیید نیست.



تعرفه‌های پزشکی اجزای مختلف دارد


«حوزه سلامت مهم است و هر گونه بی‌نظمی یا از بین رفتن کیفیت به این حوزه آسیب جدی خواهد زد . همین حالا هم مردم در حوزه سلامت به‌ویژه در تهیه دارو و دسترسی به پزشک متخصص دچار مشکلات عدیده هستند. هر دولتی اگر می‌خواهد نقش اثرگذاری در حمایت از مردم در حوزه سلامت نشان دهد، باید منابع بیشتری برای حوزه سلامت درنظر بگیرد.» رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با بیان این مطلب در توضیح بیشتر بیان می‌کند: «دولت سیزدهم برای اهمیت دادن به سلامت مردم باید منابع بیشتری در این حوزه هم به بیمه‌ها و هم به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت ارائه کند تا کیفیت خدمات بالاتر برود.»

وی با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی اجزای مختلفی ازجمله دارو، ویزیت دندان‌پزشکی، نرخ ویزیت، بخش فنی و حرفه‌ای با هشتگ و بدون هشتگ، هتلینگ بیمارستانی و... دارد ادامه می‌دهد: «هر کدام از این اجزا با توجه به درصد وزنی که در نرخ خدمات دارند، تعرفه‌گذاری می‌شوند. این‌طور نیست که اگر میزان تعرفه nدرصد افزایش پیدا کند، همه اجزا با هم افزایش داشته باشند. این مسئله نیازمند کار کارشناسی و محاسبه دقیق است که هر سال انجام می‌شود.»



سهم پزشکان از تعرفه‌ها


لاری‌پور با بیان اینکه نرخ ویزیت از تعرفه‌ها کلا زیر 10درصد است عنوان می‌کند: «اگر تعرفه‌ها 35درصد افزایش پیدا کنند، این سهم افزایشی برای ویزیت پزشکان 3.5درصد خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر یک خانواده 5نفره به‌طور متوسط در طول سال 6بار به پزشک مراجعه کند، این عدد برای مجموع آنها 30 می‌شود.

چنانچه هیچ بیمه‌ای نداشته باشند و صرفا هم به بخش خصوصی مراجعه کنند، هزینه سالانه این خانواده با نرخ 1402 و ویزیت 90هزار تومانی 2میلیون‌و700هزار تومان است، یعنی ماهانه 225هزار تومان. البته هزینه‌های هتلینگ بیمارستانی، دارو، خدمات و تجهیزاتی که دریافت کرده و هیچ ارتباطی به پزشک ندارد بیش از 90درصد هزینه‌هاست که با توجه به ادعای مسئولان مبنی بر پوشش بیمه‌ای اکثر مردم از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.»


مناقشه بر سرحق ویزیت پزشکان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha