یک مطالعه جدید و بزرگ نشان می دهد که تنها قرار گرفتن مدت کمی در معرض دود سیگار ممکن است خطر ابتلا به اختلال ضربان قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.

دود دست دوم سیگار احتمال فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، به گفته محققان، در حالی که سیگار کشیدن با بیماری قلبی و مرگ زودرس مرتبط است، ارتباط بین دود سیگار و فیبریلاسیون دهلیزی نامشخص است. به نظر می‌رسد این مطالعه بزرگ ارتباط مستقیمی را نشان می‌دهد.

دکتر «کیونگ-یئون لی»، نویسنده این مطالعه از بیمارستان دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی، گفت: «خطرات دود دست دوم صرف نظر از اینکه افراد در خانه، خارج از منزل یا در محل کار هستند، قابل توجه است، که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد.»

این مطالعه شامل بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر بین ۴۰ تا ۶۹ سال بود که بخشی از یک پایگاه داده بزرگ زیست پزشکی و تحقیقاتی در انگلستان بودند. سیگاری‌های فعلی و کسانی که قبلاً فیبریلاسیون دهلیزی داشتند از مطالعه حذف شدند.

شرکت کنندگان در سال گذشته به سوالاتی در مورد قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران در خانه و جاهای دیگر پاسخ دادند. از هر پنج نفر یک نفر (۸۶۰۰۰) با میانگین ۲.۲ ساعته در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند. در مجموع، ۶ درصد از شرکت کنندگان در طی یک پیگیری متوسط ۱۲.۵ ساله، مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی شدند.

پس از محاسبه عواملی که می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد مانند سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی، وزن، سطح ورزش، مصرف الکل، و همچنین دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا، محققان دریافتند شرکت کنندگانی که در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند دارای ۶ درصد خطر بالاتر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

با افزایش قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار، خطر فیبریلاسیون دهلیزی نیز افزایش یافت؛ در مقایسه با افرادی که در معرض دود سیگار نبودند، افرادی که ۷.۸ ساعت در هفته در اطراف آن بودند، ۱۱٪ بیشتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی بودند.

لی گفت: «پس از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، احتمال ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی شروع به افزایش می‌کند و با طولانی‌تر شدن زمان قرار گرفتن در معرض آن، خطر به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این یافته که سیگار کشیدن نه تنها در فضاهای بسته بلکه در محیط‌های بیرونی نیز مضر است، بر اهمیت ممنوعیت سیگار برای محافظت از سلامت عمومی تأکید می‌کند.»

در همین حال، لی از همه خواست تا از گذراندن وقت در مکان‌هایی که افراد سیگار می کشند خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha