شوک‌های عصبی، لخته شدن خون در ریه‌ها یا همان آمبولی و نهایتا ایجاد لخته‌های چربی یا آمبولی چربی از عوارضی است که در برخی از عمل‌ها برای زیبایی دیده می شود.

بیماری‌های ناگفته‌ای که در پشت جراحی‌های لاغری پنهان مانده‌اند

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اطلاعات نوشت: می‌خواهند لاغر شوند و لاغر بمانند! این همان هدفی است که ممکن است برای رسیدن به آن دست به هر راه و روشی بزنند، بدون اینکه به چیزی غیر از آن فکر کنند؛ به عارضه‌هایش، به خطراتش، به آینده‌اش و به هر پیامدی که دستکاری غیرطبیعی در اندام و فیزیک می‌تواند با خود به همراه داشته باشد.

حالا میل جامعه جهانی به سمت تناسب اندام و زیبایی که بخش عظیمی از آن را لاغری و کاهش وزن به دوش می‌کشد، به جایی رسیده است که جراحی‌های مختلفی برای رسیدن به این خواسته پیش پایت می‌گذارد؛ چنانکه حالا و بعد از فوت تلخ رضا داوودنژاد، بازیگر خوش خنده سینمای ایران، همه از عوارض عملی می‌گویند که سال‌ها پیش و به قصد لاغری انجام داده بود و بعد از آن بود که بدنش دستخوش تغییرات و عارضه‌هایی جدی شد! عمل هایی که در برخی مواقع تنها راه چاره بیمار و توصیه پزشکان است، اما همین موضوع، بهانه‌ای شد تا برخی از این جراحی‌های لاغری و تفاوت‌هایشان را بررسی کنیم.

جراحی اسلیو معده

در بین انواع جراحی‌ها، روش جراحی اسلیو معده که باعث کاهش حجم معده و کاهش اشتها می شود، از معروفترین آنها و از رایج ترین روش های موجود است. روشی که البته در طول این سال‌ها و برای افرادی که دچار چاقی مفرط بوده‌اند، پیشنهاد چندان بدی نبوده است اما تقریبا می‌توان گفت که درمان بدون عارضه وجود ندارد؛ آنقدر که حتی بر روی یک قوطی شربت استامینوفن هم عوارض مختص به مصرف آن نوشته شده است؛ از حالت تهوع تا بی اشتهایی و خواب آلودگی. موضوعی که عمل‌های جراحی لاغری از جمله اسلیو معده هم از آن مستثنی نیست.

تغییرات هورمونی و اثرات منفی بر کبد هم از جمله عارضه های نادر این عمل است که اگر به توصیه های متخصص به درستی عمل شود، رخ نخواهد داد! البته در این میان، شکل گرفتن سنگ کیسه صفرا به دلیل کم نوشیدن آب، از باقی بیماری‌ها محتمل‌تر است.

جراحی بای پس معده

عمل بای پس معده یا گاستریک معده، از جراحی‌های معروف در زمینه‌ کاهش وزن است که در آن، حجم معده‌ بیمار و فرآیند هضم و گوارش غذا، دچار تغییر می‌شود .چنانکه پس از عمل، فرد میل کمتری به غذا احساس می‌کند. بدیهی است که این عمل هم مانند هر جراحی دیگری در این زمینه خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی در کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد می‌کنند.

وابستگی بیمار به مصرف داروهای مکمل ویتامینه و همچنین خونریزی و عفونت های داخلی احتمالی از اصلی ترین عارضه های عمل بای پس معده شناخته می شود.عملی که البته چند وقتی هست از طرف متخصصان توصیه نمی شود وبه دلیل عارضه های احتمالی عملی منسوخ شده محسوب می شود.

جراحی بای پس روده

عمل بای پس روده نوعی عمل لاغری است که با نام دئودنال سوییچمینی هم شناخته شده است. این عمل لاغری در دو مرحله انجام می شود ؛ در واقع ترکیبی از عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده است. اینطور که متخصصان و افرادی که این عمل را تجربه کرده اند، می گویند، این عمل به دلیل کاهش جذب مواد غذای، باعث کمبود ویتامین، کاهش مواد مغذی و بروز سوءتغذیه در فرد می شود. ضمن اینکه دوره نقاهت و رسیدن به بهبود آن نسبت به دیگر عمل های لاغری تقریباً طولانی تر است.

پیکرتراشی

عمل لیپوماتیک یا همان پیکرتراشی، منجر به خالی شدن بدن از چربی‌های اضافی می شود؛ عملی که فارغ از اینکه باید به طور صد در صدی توسط فوق تخصص انجام شود و از عهده پزشکان عمومی بر نمی‌آید، عوارضی اجتناب‌ناپذیر هم به همراه دارد. دردهای بعد از عمل، کبودی و عوارض بیهوشی که کمتر کسی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد از جمله عوارض معمول این اقدام هستند.

از دیگر عارضه‌های احتمالی اما جدی جراحی پیکرتراشی، هماتوم یا جمع شدن مایعات بیش از حد زیر پوست است که منجر به درست شدن کیسه آب می شود!

شوک های عصبی، لخته شدن خون در ریه‌ها یا همان آمبولی و نهایتا ایجاد لخته های چربی یا آمبولی چربی از عوارضی است که در مرور برخی از این نوع عمل‌ها دیده شده است. در چنین زمانی است که این سئوال مطرح می‌شود که بهتر نیست به جای زیر تیغ جراحی‌هایی این‌چنینی با ریسک بالا رفتن، یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنیم و لاغری و زیبایی‌ و از آن مهمتر سلامتی‌مان را با گذشت زمان و با احتمال خطرات کمتری، بدست بیاوریم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha