دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 371061

گریه بعد از رابطه جنسی واکنشی است که برخی افراد، معمولاً بعد از اتمام رابطه جنسی و پس از ارضا شدن، از خود بروز می‌دهند.

علت گریه بعد از رابطه جنسی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز، شقایق درویشی روانشناس و عضو انجمن روانشناسی آمریکا نوشت: گریه بعد از رابطه جنسی واکنشی است که برخی افراد، معمولاً بعد از اتمام رابطه جنسی و پس از ارضا شدن، از خود بروز می‌دهند.

شایع‌ترین علل و دلایل گریه بعد از رابطه جنسی عبارتند از:

  • PCD
  • احساس خوشبختی
  • حس هیجان
  • واکنش عاطفی
  • حس ناامیدی
  • احساس گناه و شرم
  • حس درد
  • فشار روانی
  • احساس تسکین و رهایی

در طی سالیان طولانی که در مطب خود مشغول به کار مشاوره و روانشناسی هستم در بین مراجعینی که برای مشاوره در رابطه به من مراجعه می شود، یکی از متداول ترین پرسش ها آن است که علت گریه بعد از رابطه جنسی چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا با بیان دلایل و علت هایی که موجب رخ دادن این اتفاق می شود، این موضوع را در سطح علم روانشناسی ریشه یابی کنیم.

اگر تا به حال در طول یک رابطه جنسی و یا حتی بعد از آن گریه کرده اید باید بدانید که این امر، یک اتفاق طبیعی می باشد و شما به هیچ وجه تنها نیستید.

گریه و اشک های در طول رابطه جنسی می تواند از روی خوشحالی و دلخوشی باشند و یا این گریه می تواند واکنش روح نسبت به تحمل درد بدن در هنگام رابطه ی جنسی باشد.

PCD دلیل گریه بعد از رابطه جنسی

از نظر روانشناسی بالینی، دلیل گریه هنگام یا بعد از رابطه جنسی Post-coitial dysphoria یا همان PCD می باشد.

علائم PCD شامل غم و اندوه و استرس و عصبانیت که گاهی به گریه ختم می شود، می باشد و فارغ از در نظر گرفتن جنسیت ممکن است برای هر دو طرف رابطه اتفاق بیفتد.

در ادامه به بررسی دلایل بروز PCD و گریه شخص در طول رابطه می پردازیم و مواجه درست در برخورد با اینکه اگر شریک زندگی شما در رابطه دچار PCD شد را متوجه می شویم.

۵ دلیل گریه بعد از ارضا شدن (گریه بعد از رایطه جنسی)

گریه بعد از ارضا شدن و سکس میتواند دلایل بسیاری داشته باشد که در اینجا ۵ دلیل اصلی آن را برایتان شرج دهیم:

1- احساس خوشبختی

طیف گسترده از گریه هایی که اتفاق می افتد می تواند ریشه در احساساتی شدن بیش از حد تصور حتی از روی خوشبختی و سر خوشی باشد.

شما احتمالا ” اشک شادی ” به هنگام تولد و یا عروسی فرزند یا قبولی در دانشگاه مورد علاقه یا موفقیت در یک زمینه مورد علاقه را تجربه کرده باشید. گاهی اشک هایی که در رابطه جنسی وجود دارد، از این دست اشک و به اصطلاح “ اشک شادی ” می باشند.

2- حس هیجان

گاهی تجربه سکس برای اولین بار و یا شاید بعد از یک مدت طولانی می تواند تا حد زیادی شما و هورمون های شما را تحت تاثیر خود قرار بدهد و به نوعی شما را دچار یک غافلگیری کند.

این تجربه می توانند احساس هیجان را در شما برانگیخته کند و در شرایط رابطه جنسی که کنترل کردن احساسات کاری به شدت دشواری خواهد بود، احساسات کنترل نشده با اشک بروز پیدا می کنند.

3- حس ناامیدی

اگر خود را برای یک اتفاق بزرگی آماده کرده باشید اما آن اتفاق ، آنطور که مدنظر شما می باشد اتفاق نیفتد، حس نا امید و یأس تمام وجود شما را فرا خواهد گرفت.

گاهی لذت بردن از یک رابطه جنسی آنقدر می تواند شیرین باشد که احساسات شما را جریحه دار کند و همانطور که گفته شد از سر شادی و خوشحالی شما اشک بریزید اما در طرف مقابل گاهی شما انتظار دارید که در طول یک رابطه جنسی به بالاترین حد لذت یا ارگاسم برسید اما در رابطه آنطور که شما انتظار آن را می کشیدید اتفاقی نخواهد افتاد ، این اتفاق می تواند حس نا امیدی و یأس را در شما تقویت کند و باعث شود که شما در هنگام و بعد از رابطه اشک بریزید.

4- گریه زن بعد از رایطه جنسی بخاطر حس گناه و شرم

دلایل زیادی وجود دارد که زنان در طول یک رابطه جنسی احساس گناه و شرم داشته باشند که همین منجر به گریه بعد از سکس شود. در فرهنگ ایرانی و خانواده های سنتی گاهی به فرزندان تلقین می شود که رابطه جنسی ذاتا بد است و اگر کسی نتواند حس جنسی خود را تا قبل از ازدواج کنترل کند، قطعا کار زشت و نا پسندی را انجام داده است .

یا اینکه موفق نبودن در ارضا طرف مقابل در رابطه جنسی می تواند احساس شرم شما را در طول رابطه جنسی برانگیزد.

این احساس گناه و شرم باعث می شود که شما بعد از رابطه جنسی حس بدی نسبت به خود و بدن خود داشته باشید.

5- حس درد

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که شما در طول رابطه جنسی ، حس درد داشته باشید.

این درد می تواند در حین یا بعد از رابطه جنسی گریبان گیر شما بشود.

  • عدم استفاده از روان کننده مناسب
  • خشکی واژن
  • اسپاسم عضلات واژن
  • التهابات یا عفونت های واژینال

دلایلی شایع در درد کشیدن در طول رابطه جنسی باشد. پس اگر در طول رابطه های جنسی خود با درد های غیر قابل تحملی و سختی روبرو هستید بهتر از با پزشک متخصص زنان در میان بگذارید.

کلام آخر

گریه بعد از رابطه جنسی اگر به ندرت اتفاق بیفتد معمولا جای نگرانی ندارد اما اگر این اتفاق در طول زمان های مشخصی به کررات اتفاق بیفتد می تواند نشانه از موضوعات عمیق تر و جدی تری باشد که باید برای بررسی و درمان به روانشناس بالینی مراجعه کنید.

مشاوره جنسی و بیان این مشکلات با یک روانشناس می تواند بصورت متمرکز اصلی ترین دلایل گریه بعد از رابطه جنسی به سمع و نظر شما برساند و کمک مشاوران می تواند لذت شما از رابطه جنسی را به لذتی شیرین تر مبدل کند.