یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 371233

بیماری حرکت زمانی رخ می دهد که مغز شما نمی تواند اطلاعات ارسال شده از چشم، گوش و بدن شما را درک و با یکدیگر هماهنگ کند. حرکات زیاد در ماشین، هواپیما، قایق یا حتی یک پارک، می تواند باعث شود که حالت تهوع یا بیماری داشته باشید؛ برخی افراد حتی در نهایت استفراغ می کنند.

10 نکته برای غلبه بر بیماری حرکت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وان مدیکال، اگر سفر با ماشین، قطار، هواپیما یا قایق شما را مضطرب می کند، یک خبر خوب وجود دارد: نه تنها می توانید اقدامات لازم را برای توقف بیماری حرکت قبل از شروع آن انجام دهید، بلکه ممکن است در واقع بتوانید برای همیشه به آن غلبه کنید.

این که چرا برخی از افراد دچار بیماری حرکت می شوند به طور کامل درک نشده است. محققان بر این باورند این ناهماهنگی در سیستم های حسی بدن ما باعث ایجاد این بیماری می شود. برای مثال، در یک کشتی کروز با حرکت آهسته، چشمان شما ممکن است به مغز بگوید که اصلاً حرکت نمی‌کنید، اما سیستم‌های مغز و گوش داخلی که تعادل و وضعیت بدنی را کنترل می‌کنند (سیستم‌های دهلیزی و حسی بدن) می‌گویند: «بله، شما در حال حرکت هستید» این عدم تطابق مغز را گیج می کند و باعث ایجاد علائم مختلفی می شود، از جمله:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • ترشح بزاق
  • تعریق
  • آروغ زدن
  • ناراحتی حاد معده
  • استفراغ
  • هایپرونتیلاسیون (در موارد شدید)

مطمئناً می توانید از داروهایی برای کمک به تسکین این علائم استفاده کنید اما اگر می‌خواهید برای همیشه بر بیماری حرکت غلبه کنید، در اینجا چند تکنیک وجود دارد:

بیشتر بدانید: برای حالت تهوع در ماشین چه بخوریم؟

1. کنترل اوضاع را در دست بگیرید

قرار نگرفتن در صندلی راننده می تواند باعث بیماری حرکت در هنگام سفر با ماشین شود. راننده خودرو نسبت به مسافر کمتر مستعد ابتلا به بیماری حرکت است، احتمالاً به این دلیل که مغز راننده از دستورات حرکتی خود برای کنترل خودرو استفاده می کند و می تواند حرکت را پیش بینی کند. قرار دادن خود در پشت فرمان باعث می‌شود که از احساس بی‌حالی جلوگیری کنید. اگر به عنوان مسافر سوار شده اید، سعی کنید روی صندلی جلو بنشینید و به افق نگاه کنید که حس کنترل بیشتری نسبت به سوار شدن در صندلی عقب به شما می دهد.

اگر در صندلی عقب نشسته اید، سعی کنید با گفتگو و حواس پرتی، اضطراب ناشی از کنترل نکردن اوضاع را کاهش دهید. در صورت امکان دریچه کولر یا پنجره را باز کنید و از مطالعه کردن خودداری کنید.

2. مصرف مواد غذایی خود را محدود کنید

قبل و در طول سفر مراقب مصرف غذا و نوشیدنی باشید. از مصرف بیش از حد نوشیدنی ها، سیگار کشیدن و غذاها یا مایعاتی که «برای شما مناسب نیستند» یا احساس سیری غیرمعمولی در شما ایجاد می کنند، خودداری کنید. غذاهای با بوهای قوی، یا غذاهای سنگین، تند یا غنی از چربی ممکن است علائم تهوع یا بیماری حرکتی را در برخی افراد بدتر کنند.

3. در موقعیت قرار بگیرید

سعی کنید صندلی ای را انتخاب کنید که کمترین حرکت را در آن تجربه کنید. وسط هواپیما نزدیک به بال، آرام ترین منطقه هواپیما است. در یک کشتی، کسانی که در کابین های سطح پایین تر نزدیک مرکز کشتی هستند، معمولاً حرکت کمتری را نسبت به مسافران در کابین های بالاتر یا بیرونی تجربه می کنند. خود را از دیگران که از بیماری حرکت رنج می برند جدا کنید. شنیدن صحبت های دیگران در مورد بیماری حرکت یا دیدن بیمار شدن دیگران می تواند باعث شود که خودتان احساس بیماری کنید.

4. نشانه های حسی خود را هماهنگ کنید

اگر در حال دریازدگی هستید، دراز بکشید تا سیستم‌های حسی‌تان هماهنگ شوند. در قطار، روی صندلی رو به جلو بنشینید تا چشمانتان همان نشانه های حرکتی را که دهلیزهای گوش داخلی شما پخش می کند، منتقل کند. همچنین، زمانی که با ماشین یا قایق سفر می کنید، گاهی اوقات می تواند کمک کند که نگاه شما به افق یا نقطه ثابتی ثابت بماند. هر چه بیشتر تطابق حسی خود را تقویت کنید، احتمال اینکه دچار بی قراری شوید کمتر می شود.

5. با خودتان صحبت کنید

انتظارات خود را قبل از سفر با گفتن با صدای بلند، «این بار دچار بیماری نخواهم شد» یا استفاده از خودگویی های مثبت دیگر تعیین کنید. یادگیری تکنیک های تنفس با استفاده از بیوفیدبک می تواند به این تلاش شما کمک کند.

6. حساسیت زدایی کنید

درمان حساسیت زدایی برای به حداقل رساندن یا حتی کنترل بیماری حرکت می تواند کمک کننده باشد. خود را در معرض دوره‌های کوتاه فعالیت‌هایی قرار دهید که علائم ایجاد می‌کنند و سپس تا دوره‌های طولانی‌تری تلاش کنید. اگر خواندن کتاب در وسیله نقلیه در حال حرکت باعث ایجاد حالت تهوع در شما می شود، سعی کنید پنج دقیقه مطالعه کنید و سپس کتاب را زمین بگذارید. فاصله پنج دقیقه ای را در چند جلسه تکرار کنید، سپس به 10 دقیقه افزایش دهید. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که بدن شما به این فعالیت عادت می کند.

7. از زنجبیل استفاده کنید

برخی مطالعات از استفاده از زنجبیل به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر برای بیماری حرکت حمایت می کنند. برای کسب بهترین نتیجه، نیم ساعت قبل از سفر یک تا دو گرم زنجبیل مصرف کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون نسخه استفاده می کنید، قبل از مصرف دارو با زنجبیل، با پزشک خود مشورت کنید.

8. با نقاط فشار خود آشنا باشید

شواهد متناقضی در مورد اثربخشی طب فشاری برای بیماری حرکت وجود دارد، اما ارزش امتحان کردن را دارد حتی اگر فقط برای اثر دارونما باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، صرفاً متقاعد کردن خودتان که می‌توانید سفری را بدون بیماری حرکت پشت سر بگذارید، می‌تواند به شما در جلوگیری از آن کمک کند. اگر پوشیدن دستگاه‌های نقطه فشار - مانند مچ‌بندهایی با برآمدگی‌های پلاستیکی روی آن‌ها - به مغز شما کمک می‌کند که بیمار نشوید، ارزش یک بار امتحان را دارد.

9. به بدن خود اطمینان کنید

بیماری حرکت خود به خود برطرف می شود. چرا؟ بدن انسان توانایی عظیمی برای انطباق با موقعیت هایی مانند ناهماهنگی بین سیستم های حسی دارد.

اگر فرزندان شما بیماری حرکت را تجربه می کنند، حتما به آنها اطلاع دهید که این بیماری معمولاً پس از 12 سالگی از بین می رود. به اشتراک گذاشتن این واقعیت پزشکی ممکن است به فرزندان شما کمک کند تا آخر عمر خود را محکوم به بیماری حرکتی ندانند.

10. وقتی همه ی راه ها شکست خورد، دارو مصرف کنید

اگر دچار بیماری حرکت شدید، داروهای بدون نسخه مانند درامامین یا مکلیزین مصرف کنید. این موارد را 30 تا 60 دقیقه قبل از زمانی که فکر می کنید بیمار شده اید مصرف کنید تا بسیار مؤثر واقع شوند و بتوانند آرام بخش باشند.

اگر یک بزرگسال سالم با علائم شدید هستید، می توانید با پزشک خود در مورد چسب اسکوپولامین برای مقابله با دوره های طولانی بیماری حرکت، صحبت کنید. توجه داشته باشید که این دارو می تواند باعث خواب آلودگی، خشکی دهان و سایر عوارض جانبی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha