دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 371819

کره ممکن است طعم غذا را بهتر کند، اما مانند بسیاری از غذاهای دیگر، مصرف آن در حد اعتدال خوب و حتی سالم است، اما اگر به طور مداوم مقدار زیادی از آن را هر روز صبح روی نان تست خود میل کنید، ممکن است خود را در معرض خطر ابتلا به شرایط پزشکی خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی قرار دهید.

چرا نباید بیش از حد کره بخوریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایت دیس، کره ممکن است طعم غذا را بهتر کند، اما مانند بسیاری از غذاهای دیگر، مصرف آن در حد اعتدال خوب و حتی سالم است، اما اگر به طور مداوم مقدار زیادی از آن را هر روز صبح روی نان تست خود میل کنید، ممکن است خود را در معرض خطر ابتلا به شرایط پزشکی خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی قرار دهید.

تریستا بست، متخصص تغذیه در Balance One Supplements توضیح می دهد: «کره دارای محتوای چربی اشباع بالایی است که خوردن بیش از حد این محصول غذایی برای سلامت قلب خطرناک است.»

یکی دیگر از مشکلات مصرف بیش از حد کره (و چربی های اشباع شده) این است که آنها می توانند منجر به افزایش وزن و حتی چاقی شوند که به نوبه خود می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

کره حاوی کالری زیادی است (حدود 100 کالری در هر قاشق غذاخوری) و خوردن بیش از حد آن می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

این عوارض جانبی کره را جدی بگیرید:

می تواند باعث افزایش کلسترول بد LDL شود

کره سرشار از چربی اشباع شده است و یک قاشق غذاخوری آن حدود هفت گرم چربی دارد که حدود یک سوم مقدار توصیه شده روزانه است. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده، کلسترول LDL ("بد") و HDL را افزایش می دهد. افزایش کلسترول LDL می تواند به تصلب شرایین کمک کند و آترواسکلروز می تواند خطر لخته شدن خون، سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش دهد.


می تواند منجر به بیماری قلبی شود

افزایش کلسترول LDL که می تواند ناشی از مصرف زیاد کره باشد، به نوبه خود مجموعه ای از عوارض جانبی خطرناک را ایجاد می کند. کره یک چربی اشباع شده است که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند به بیماری قلبی منجر شود. کره، همراه با سایر چربی های اشباع شده، کلسترول LDL (کلسترول ناسالم) را افزایش می دهد که می تواند شریان ها را مسدود کند و منجر به بیماری قلبی شود.

Morgyn Clair ، متخصص تغذیه با ارتباط بین خوردن زیاد کره و بیماری قلبی موافق است. او خاطرنشان می کند: «کره به دلیل محتوای بالای چربی های اشباع شده ای که دارد برای سیستم قلبی عروقی خطر آفرین است.» چربی اشباع شده منجر به تجمع پلاک در شریان ها می شود و کارایی جریان خون را کاهش می دهد. اثرات نهایی این پلاک می تواند حمله قلبی، بیماری قلبی و سکته باشد.

می تواند به توسعه چربی احشایی کمک کند

مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد کره می تواند شانس ایجاد چربی احشایی را افزایش دهد. مالوری تامپسون، متخصص تغذیه خاطرنشان می کند: «مصرف بیش از حد کره می تواند منجر به ذخیره چربی اضافی احشایی در شکم به دلیل سطوح بالای چربی اشباع شود». چربی احشایی هم با افزایش چندین بیماری زمینه ای از جمله بیماری قلبی، آلزایمر و دیابت نوع 1 مرتبط می شود.

می تواند منجر به چاقی شود

خوردن کره به افزایش وزن کمک می کند. کره بیش از 100 کالری در هر قاشق غذاخوری دارد. وقتی مقدار زیادی از آن استفاده می‌کنید، به سرعت افزایش می‌یابد، به خصوص که بیشتر این کالری‌ها از چربی‌های اشباع‌شده است. چاقی می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت و حتی برخی سرطان‌ها شود.

نکته آخر این است که راه های بهتری برای اضافه کردن طعم به غذاها بدون اینکه آنها را ناسالم کنند وجود دارد. روغن زیتون به اندازه کره کالری در هر قاشق غذاخوری دارد، اما کلسترول رژیمی ندارد و چربی اشباع شده بسیار کمتری دارد و آن را انتخاب بسیار بهتری می کند.

می تواند باعث افزایش تری گلیسیرید شود

لیزا ریچاردز ، متخصص تغذیه و نویسنده رژیم غذایی کاندیدا، خاطرنشان می کند : «چربی های اشباع در دمای اتاق جامد هستند و می توانند کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش دهند. افزایش این دو نشانگر بیومتریک خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این به این دلیل است که کلسترول و چربی در گردش می‌توانند باعث انسداد شریان‌ها شوند که عاملی جدی مشکلات قلبی عروقی است.»

با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط است

طبق یک مطالعه در سال 2018 در مجله پزشکی Current Alzheimer Research، ارتباط مثبتی بین مصرف بیشتر چربی های اشباع شده (مانند کره) و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل وجود دارد.

محققان در مجموع 8630 شرکت‌کننده را مطالعه کردند و دریافتند که مصرف بیشتر چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل به ترتیب 39% و 105% مرتبط است.