اگر می خواهید کیسه صفرای سالمی داشته باشید و دچار مشکلات مختلف گوارشی نشوید نکات زیر را فراموش نکنید.

راز سلامتی کیسه صفرا را می دانید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، به کمک روش های ساده زیر می توانید از سلامت کیسه صفرا مطمئن شوید:

وعده های غذایی را حذف نکنید

هر بار که غذا می خورید، کیسه صفرا، صفرا آزاد می کند. وقتی وعده‌های غذایی را حذف می‌کنید، آن شیره‌های صفرا جمع می‌شوند که باعث افزایش سطح کلسترول در کیسه صفرا می شود. با گذشت زمان، چربی های مومی شکل می توانند به سنگ کیسه صفرا تبدیل شوند. برخی از اسیدهای صفراوی نیز ممکن است احتمال ابتلا به سرطان کیسه صفرا را افزایش دهند. بنابراین زمانی را برای نوش جان کردن وعده های غذایی منظم در نظر بگیرید.

بیشتر بدانید: برای دفع سنگ کیسه صفرا چه بخوریم؟

غلات کامل را انتخاب کنید

آنها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که LDL یا کلسترول "بد" شما را کاهش می دهد و از قلب شما محافظت می کند و به دور نگه داشتن سنگ کیسه صفرا کمک می کند.

فیبر دستگاه گوارش شما را به حرکت در می آورد و صفرا را از بدن شما خارج می کند. سعی کنید بیشتر غذاهای پرفیبر مانند نان و پاستا سبوس دار و برنج قهوه ای یا وحشی بخورید. سایر غلات کامل شامل بلغور جو دوسر، ذرت بو داده، جو و بلغور می شود.

وزن سالمی داشته باشید

اضافه وزن یا چاقی احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که چاقی شما را سه برابر بیشتر در معرض بیماری سنگ کیسه صفرا قرار می دهد؛ به این دلیل که پوند اضافی می تواند کیسه صفرا را بزرگتر کند و دیگر کارآمد عمل نکند و سطح کلسترول شما را بالا ببرد. این امر به ویژه اگر وزن اضافی شما به جای باسن و ران‌ها دور کمر جمع شود، صادق است.

مصرف سبزیجات را فراموش نکنید

می دانید که محصولات تازه برای بدن شما مفید هستند. چرا که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌هایی از جمله C و E هستند و نشان داده شده است که هر دو به محافظت در برابر سنگ‌های صفراوی کمک می‌کنند. میوه ها و سبزیجات نیز سرشار از آب و فیبر هستند که می تواند به شما کمک کند مدت زمان بیشتری سیر بمانید که می تواند به کاهش وزن کمک کند. برای کسب بیشترین فایده، میوه ها و سبزیجات مختلفی بخورید.

مصرف غذاهای سرخ شده را کاهش دهید

کیسه صفرا برای کمک به هضم غذاهای چرب باید سخت تر کار کند. غذاهای سرخ شده اغلب سرشار از چربی های اشباع شده هستند که باعث افزایش کلسترول در خون شما می شود. بنابراین مصرف زیاد چربی می تواند منجر به تسکیل سنگ کیسه صفرا شود. بعلاوه، کالری بالایی دارد که می تواند وزن شما را بالا ببرد. یک مطالعه نشان داد افرادی که بیش از چهار بار در هفته غذای سرخ شده می‌خورند، 37 درصد بیشتر از افراد دیگر، دچار اضافه وزن یا چاقی می‌شوند.


مصرف ویتامین C را فراموش نکنید

این میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ حاوی ویتامین C هستند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین C بیشتری دریافت می‌کنند، نسبت به افرادی که کمتر غذا می‌خورند، کمتر به بیماری کیسه صفرا و سنگ‌های صفراوی مبتلا می‌شوند. کارشناسان فکر می کنند که سطوح پایین این ویتامین ممکن است باعث افزایش کلسترول در صفرا شود. زنان باید 75 میلی گرم و مردان باید 90 میلی گرم در روز از این ویتامین دریافت کنند. انتخاب های خوب شامل توت فرنگی، کلم بروکلی، طالبی، سیب زمینی پخته شده و مرکبات است.

از رژیم های متفرقه پرهیز کنید

دوست شما با برنامه کم کالری در یک هفته 10 پوند وزن کم کرد؟ وسوسه انگیز به نظر می رسد، اما رژیم های غذایی سخت می تواند به قلب شما و کیسه صفرا آسیب برساند؛ این به این دلیل است که کاهش سریع وزن باعث می شود کیسه صفرا به درستی تخلیه نشود. که می تواند زمینه را برای ایجاد سنگ کیسه صفرا فراهم کند. برای لاغری و کاهش وزن ایمن، با تغذیه سالم و ورزش، هفته ای 1 تا 2 پوند وزن کم کنید.

مقدار زیادی آب بنوشید

برای بسیاری از مردم، نوشیدن هشت لیوان آب در روز یک هدف معقول است. همه به این اندازه آب نیاز ندارند. اما اگر کمتر از آنچه بدنتان نیاز دارد دریافت کنید، ممکن است به کیسه صفرا آسیب وارد کند. آب از تجمع صفرا جلوگیری می کند و از سنگ کیسه صفرا و سایر مشکلات محافظت می کند. نوشیدن آب بیشتر نیز می تواند به لاغری شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که آب بیشتری می نوشند کالری کمتر و قند کمتری مصرف می کنند.

روغن زیتون مصرف کنید

روغن زیتون جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است که برای قلب و کیسه صفرا مفید است. این روغن یک منبع عالی از چربی غیر اشباع است که باعث تخلیه کیسه صفرا می شود.

یک مطالعه نشان داد که مردانی که بیشترین چربی غیراشباع را مصرف می‌کنند، 18 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری کیسه صفرا هستند. هنگام پخت، کره را با روغن زیتون عوض کنید.

گزینه های سالم دیگر شامل ماهی های چرب مانند سالمون، آجیل و آووکادو می شود.

فعالیت داشته باشید

فعالیت بدنی کالری می سوزاند، خلق و خو را تقویت می کند و از کیسه صفرا محافظت می کند.

تحقیقات نشان داده است زنانی که بیشتر ورزش می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری کیسه صفرا در آنها در مقایسه با همسالان خود ۲۵ درصد کاهش پیدا می کند. 5 روز در هفته 30 دقیقه تمرین کنید. اگر تا به حال فعالیت نداشته اید با پزشک خود در مورد شروع هر بار 5-10 دقیقه صحبت کنید.

مراقب گوشت، کره و پنیر خود باشید

چربی موجود در گوشت و غذاهای لبنی اشباع شده است. این نوع سطح کلسترول بد شما را افزایش می دهد و به نوبه خود ممکن است احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد. به جای آن به سراغ غذاهایی با چربی های غیراشباع مانند چربی های موجود در ماهی و سبزیجات بروید. به جای کره گوشت را با روغن های گیاهی بپزید.

آجیل مصرف کنید

آجیل سرشار از فیبر و چربی سالم است. آنها همچنین دارای مقدار زیادی استرول گیاهی هستند، ترکیباتی که مانع از جذب کلسترول در بدن شما می شود و ممکن است به محافظت در برابر سنگ کیسه صفرا کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که زنانی که پنج بار در هفته یک اونس آجیل می‌خورند، 25 درصد کمتر از کسانی که به ندرت آجیل می‌خورند، نیاز به جراحی کیسه صفرا دارند. آنها را به عنوان یک میان وعده سالم میل کنید یا روی غلات، سالادها و غذاهای دیگر چند آجیل بپاشید. فقط مراقب میزان مصرف کالری خود باشید.

به سمت گیاهخواری بروید

لازم نیست برای کیسه صفرا خود گوشت را کنار بگذارید. اما خوردن وعده های غذایی بیشتر با پروتئین گیاهی مانند لوبیا و توفو ممکن است احتمال ابتلا به بیماری کیسه صفرا را کاهش دهد. دلیل آن این است که آنها دارای فیبر بالا و چربی اشباع شده کم هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha