پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 396

تکنیک جدید لیزردرمانی در درمان عوارض چشمی، آسیب پذیری زنان در برابر زلزله، مكیدن انگشت در كودكان ،سیگاری ها بیشتر فکر می کنند که مبتلا به سرطان می شوند،ابداع شیوه نوین اعمال جراحی مجازی و آزمایش تنفسی تشخیص سرطان پستان 6 خبر کوتاه و خواندنی امروز مورخ 14دی ماه 1385است، خواندن آنها را از دست ندهید.

کوتاه و خواندنی امروز 14 دی ماه 1385
 استفاده از تکنیک جدید لیزردرمانی در درمان عوارض چشمی

لایو ساینس:
دانشمندان با توجه به دردآور بودن روش های فعلی استفاده از لیزر برای درمان عوارض چشمی از ارایه تکنیک جدیدی در این زمینه با حداقل احساس درد خبر دادند.

زنان در برابر زلزله آسیب‌پذیرترند

در كشورهای درحال‌توسعه، به دنبال وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر زلزلـه، احتمال مرگ زنان بیشتر از مردان است. دكتر حمیدرضا وثوقی‌فر و آذین پشتیار نتایج مطالعة خود را در نخستین همایش بین‌المللی مقاوم‌سازی لرزه‌ای و شریان‌های حیاتی، كه پنجم تا ششم اردیبهشت در تهران برگزار شد، ارائه دادند.

براساس بررسی آنان، زنان به‌دلیل نقش‌های سنتی معمولا ً محدود به خانه‌اند، در نتیجه آنها قبل و بعد از زلزلـه كمتر به اطلاعات دسترسی دارند. همچنین زنان با توجه به نحوة امنیت فیزیكی خانه‌ها و نیز یكپارچگی حوزه‌های كاری‌شان در خانه و خانواده نسبت به عواقب فیزیكی حادثه آسیب‌پذیرترند.

آنها معمولا ً در زمان كمبود مواد غذایی و امكانات پزشكی در اولویت قرار نمی‌گیرند. متأسفانه در سرپناه‌ها و اردوگاه‌ها كمتر به نیازهای بهداشتی و روانی زنان و نیازهای آنها در زمینة سلامت باروری توجه می‌شود. پناه دادن و اسكان زنان و دختران بی‌پناه هم ممكن است به منظور دستیابی به اهداف غیراخلاقی باشد. همچنین زنانی كه در جریان زلزلـه همسر خود را از دست داده‌اند و سرپرست خانواده محسوب می‌شوند، به علت نداشتن مهارت‌های قابل عرضه در بازار كار، در فقر و تنگدستی به‌سر می‌برند. در نتیجه، به دنبال وقوع حوادث غیرمترقبه، زنان بیشتر از مردان آسیب می‌بینند.

سیگاری ها بیشتر فکر می کنند که مبتلا به سرطان می شوند

مدیکال نیوز تودی:
مطالعات صورت گرفته در انگیس نشان داده است، افرادی که سیگار می کشند 50 درصد بیشتر از دیگران فکر می کنند که به سرطان مبتلا خواهند شد.

مكیدن انگشت در كودكان

تداوم مكیدن انگشت در نوزادان و كودكان باعث تغییر شكل فك و كام می‌شود.

دكتر فاطمه مهتا بصیر، فوق‌تخصص نوزادان، هرچند كه انگشت‌مكیدن نوزاد و كودك شیرخوار عادتی طبیعی است، در صورت تداوم، به علت فشار ممتد ناشی از انقباضات عضلات، تغییر شكل فك و كام را به دنبال خواهد داشت.
تمایل نوزادان شش تا نُه ماهه به مكیدن انگشت، بدون احساس گرسنگی، واكنشی طبیعی است و اغلب شیرخواران گهگاه بدون احساس گرسنگی تمایل به مكیدن دارند. مكیدن انگشت در این سنین برای شیرخوار آرامش‌بخش است و مرحلة مهمی در تكامل روانی او محسوب می‌شود. بنابراین مكیدن به‌تنهایی معیار خوبی برای تشخیص گرسنگی و كمبود شیر نوزاد نیست.
اما در حدود 30 تا 40 درصد از كودكان یك تا پنج سال به مكیدن انگشت ادامه می‌دهند. این كودكان معمولا ً در طول روز یا قبل از خوابیدن هنگام ترس یا اندوه انگشت خود را می‌مكند. البته در اغلب موارد این مشكل تا پنج سالگی و قبل از رویش دندان‌های دائمی خودبه‌خود برطرف می‌شود. اگر شما هم نگران هستید كه عادت مكیدن انگشت برای كودكتان باقی بماند، بدانید كه ترك آن، با منع مستقیم یا تنبیه، به‌سادگی ممكن نیست. این عادت معمولا ً زمانی ترك خواهد شد كه خود كودك تمایل به همكاری داشته باشد. بهتر است به‌جای تنبیه كودك در زمان مكیدن انگشت، او را وقتی كه انگشتش را نمی‌مكد تشویق كنید.

 كمك كنید از دست‌هایش برای انجام دادن كارهای دیگری مثل نقاشی و كاردستی استفاده كند. در زمان خواب كودك، عروسك یا اسباب‌بازی نرم كوچكی در دست‌های او قرار دهید.
به‌هرحال، اگر عادت مكیدن انگشت در كودكتان تا چهار پنج سالگی برطرف نشد، توصیه می‌شود با پزشك مشورت كنید.

ابداع شیوه نوین اعمال جراحی مجازی

ایت وورد کانادا:
محققان آلمانی با ارایه شیوه نوینی امکان استفاده از اعمال جراحی مجازی و به حداقل رساندن اشتباهات در اعمال جراحی واقعی را مهیا کردند.

آزمایش تنفسی تشخیص سرطان پستان

با استفاده از فناوری نانو، آزمایش تنفسی ویژه‌ای برای تشخیص سرطان پستان ارائه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این آزمایش سریع، ارزان و غیرتهاجمی در غربالگری سرطان پستان استفاده خواهد شد.

مولكول‌های شاخص سرطان پستان در هوای بازدم و ادرار مبتلایان وجود دارد كه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان می‌توان از آن استفاده كرد. هرچند كه درمان‌های متنوعی برای سرطان پستان وجود دارد، هیچ‌كدام به اندازة تشخیص به‌موقع اهمیت ندارند. انتظار می‌رود كه آزمایش تشخیصی مذكور 5 تا 10 سال آینده انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha