پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 40942
سلامت نیوز: راشیتیسم، نرمی و ضعیف شدن استخوان در کودکان است که بر اثر کمبود شدید و طولانی مدت ویتامین D رخ می دهد. ویتامین D ، جذب کلسیم و فسفر را افزایش می دهد و کمبود آن، امکان حفظ کلسیم و فسفر را در استخوان ها دشوار می کند که این امر باعث بروز بیماری می شود.

به نوشته سایت«Mayo Clinic» ، راشیتیسم بر اثر کمبود ویتامین Dیا کلسیم ایجاد می شود و با افزودن این دو ماده مغذی به برنامه غذایی می توان مشکل استخوانی کودک را برطرف کرد. نوعی از راشیتیسم که بر اثر اختلال ژنتیکی به وجود می آید، به درمان طولانی مدت نیاز دارد.

علایم:*نرمی یا درد استخوان*نقص در رشد دندان ها و پوسیدگی زودرس*احساس درد در ناحیه لگن، ستون مهره ها و پاها*ضعف عضله*افزایش احتمال شکستگی استخوان ها*کمبود کلسیم در خون *پرانتزی شدن پاها*انحنای غیرعادی ستون فقرات*ضخیم شدن مچ دست و قوزک پا*برجستگی در قسمت استخوان سینه. برای جذب کلسیم و فسفر از مواد غذایی این ویتامین دو منبع دارد، نور خورشید و مواد غذایی از جمله ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، شیر، کره، آب میوه و...

افراد در معرض خطر:*کودکان بین ۶ تا ۲۴ ماهگی که اسکلتشان به سرعت در حال رشد است.*کودکانی که در کشورهای سرد زندگی می کنند.*نوزادان زودرس*افرادی که داروهای ضد صرع مصرف می کنند، این داروها باعث کاهش توانایی بدن در استفاده از ویتامین D می شود.برای این دسته از نوزادان، متخصصان اطفال قطره های ویتامین D تجویز می کنند زیرا میزان ویتامین D موجود در شیر مادر کافی نیست.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha